Installationssiffror.nu nr5/2025 1
5-2025 | INSTALLATIONSSIFFROR.NU 35 Thermotech tä
nkte annorlunda ... I begynnelsen “lånar” Thermotech tjänster från konsultledet och försöker på olika sätt skapa bättre lösningar för installatörsledet. Bland annat CAD-ritningar. -Det var ju bara blyertsskisser som gjordes på den tiden, men vi införde noggranna CAD-ritningar som senare blev en branschstandard. Konkurrenterna kontaktade mig om detta och tyckte att vi skämde bort rörisarna, men för oss var det ju att förenkla rörisens vardag. Inte att kränga maximalt antal meter rör. Fyrfärg hade vi också så det skulle vara enkelt. Och väldigt snabbt var vi inne på inplastat, så de kunde använda ritningarna när det regnade. Det gällde också att få ut detta budskap från en ny okänd aktör. Han behövde en säljorganisation. -Jag förstod att vi måste ha en rikstäckande säljorganisation så att det skulle gå snabbt. Men vi hade ju inte råd att anställa säljare. Lösningen på detta dilemma blev att kontraktera säljagenter, som i stället för fast lön fick en andel av täckningsbidraget. De fick sätta priset i affärerna själva. Att dessa rekryteringar skedde mitt i den dramatiska kriskonjunkturen i början av 1990-talet, där konkurrenterna tvingades dra ned, var något som skapade möjligheter. -De som började då var ju de som blev över från LK, och även andra konkurrenter. Den unge Andersson skulle, utan någon större erfarenhet av ledarskap, plötsligt leda en organisation. Han hade värderingarna med sig hemifrån med utgångspunkten att ledarskap byggs på omtanke. Och så hade han lumpen i bakgrunden. -Jag var ett tag på väg att bli militär, berättar han. Det blev inte så, men tiden i det militära formade ändå. Andersson menar att han fick med sig mycket därifrån. Och så fanns det en erfarenhet till. Det här var för drygt 30 år sedan, i en annan tid och ett annat näringsliv. -När jag började så blev det lite som att jag tog studentlivet med mig med säljagenterna och den lilla personal vi hade i verkstaden. Vi kanske inte hade någon alkoholpolicy som tål dagsljus idag. Och vi hade väl egentligen inte råd heller. Men vi tyckte att vi byggde något enormt och vi var ju liksom en gerillarörelse. Vi gjorde ju allting lite eljest. Anders Andersson. Foto: Rolf Gabrielson Lundh och Dorocell, tillsammans med hustrun Pia Jonsson. 2018 är det sedan dags för nästa generationsskifte på ägarsidan när makarna Jonsson vill göra exit. En annan entreprenörsfamilj, Tannergård, kommer nu in och hjälper till att köpa ut familjen Jonsson. Anders Andersson och hans hustru ökar till strax över 50 procents ägande. Norge och Ryssland Över åren laboreras det med affärs- och produktutvecklingen. 1998 etableras ett bolag i Norge, som dock avvecklas 2009/2010. Hade vi haft tappvatten skulle vi ha stannat kvar. Det var synd att vi gick ur där. Vi borde ha varit uthålliga. Ett annat land som kommit och gått i Thermotechs historia är Ryssland. Etableringen kom tidigt, 1998, och avvecklades för några år sedan av moraliska skäl. Initialt upplevde Anders Andersson att den ryska affären var ”rumsren och ganska lönsam”. -Men jag skulle säga att 2014 kände jag att det här är inte moral. Jag började uppleva det som obehagligt och kände att det här går inte, men på något sätt hankade vi oss fram där och stängde helt 2020. Redan när ägarbilden i Thermotech gjordes om 2018 lade aktieägarna upp en plan för exit. Anders Andersson och Iita Pyy hade ju haft exittankar redan sedan tidigare. Man sätter nu en idé om vilken typ av ägare och vilken prislapp man vill ha. familjebolag. All respekt. Men ni är ett industribolag och vi är lite rädda för er. Dessutom är ni egentligen för sena. Det här var några månader familjen Rettigs Purmo innan ”Ni är ett industribolag och vi är lite rädda för er” skulle göra entré på Helsingforsbörsen. Men det fanns en person som skulle få en nyckelroll i spelet, Jonas Holmström. 2019 hade han kommit till TherOch här blir historieskrivningen mycket intressant i förhållande till det som sedan skulle komma i ljuset ett knappt halvår senare. -Vi ville inte sälja till en industriell aktör egentligen. Vi såg hellre långsiktiga investmentbolag som inte kräver så mycket synergier och sånt där, berättar Andersson om hur man tänkte i processen. -Men så i november 2021 ringde de från Purmo och då sa jag till dem; jag vet ju att ni är ett fint motech för att bli vd för det finska bolaget och få fart på försäljningen, men hade också en lång bakgrund från Purmo. -Jag tänkte att jag måste prata med honom och ringde till honom. Och då sa han, Anders, jag känner Rettigfamiljen. Det är det bästa som kan hända Thermotech nu. Jag tror det finns mycket synergier. Stegvis accepteras Och nu började en tankeprocess där tanken på Purmo som ägare stegvis kom att accepteras – bland annat efter att Andersson tittat på hur Purmo hade behandlat andra förvärvade bolag. Anders Andersson säger sig inte vara säker på att Thermotech kommer att få behålla namnet som företag, men menar heller inte att det är det viktiga. Så varumärket är inte heligt på det sättet vad gäller företagsnamnet? -Det är inget som vi har diskuterat, men jag skulle inte vara så rädd om det. Däremot är det viktigt att man har ett genomtänkt kanalvarumärke. Thermotechs varumärke är ju väldigt starkt i den svenska branschen. Det är ingenting som jag bestämmer, men jag ser ingen anledning varför man skulle ta bort det, tvärtom. Purmo har gjort så förut i Sverige. Thermopanel, LVI och MMA är alla exempel på förvärvade bolag som numera bara lever kvar som varumärken. Rolf Gabrielson Läs en längre version av intervjun i vår dagstidning Installationssiffror.se.