Cirkulera 1
TEMA: PLAST Bosses mål: återanvända vår plast – i
tågrälsar S äg plast, och det första du kommer att tänka på är sannolikt inte järnvägsspår. Men faktum är att plasten kan ha en viktig roll att fylla i framtidens tågrälsar, berättar Bosse Blomquist som är affärsutvecklare på VafabMiljö. – Ja, just nu gör vi en studie på det, och testar olika typer av plast, berättar han när Cirkulera hälsar på honom ute på Gryta avfallsstation i Västerås. – Tanken är att vi ska ta plast som tidigare har gått till förbränning och återanvända den till järnvägsslipers. Men för att göra det måste vi få fram helt rätt sammansättning av plast, och sortera bort plast med farliga ämnen som Polyvinylklorid (PVC), fortsätter Bosse. Slipers är den balk som fördelar järnvägsspårets last över banvallen. Ett nytt EUdirektiv gör gällande att det inte får tillverkas några nya slipers av trä, och att de som redan finns måste bytas ut. När det läggs nya spår används idag betongslipers, men de går inte att kombinera med slipers av trä. – Om man använder plast och mineralull så får du däremot ungefär samma egenskaper som slipers gjorda av trä, berättar Bosse Blomquist. VafabMiljö skickar idag plastavfall till Karlstad, där man gjuter slipers av det och sedan gör tester på dess prestanda och sammansättning. Den första testomgången visade på för höga halter av en urlakningsbar mjukgörare, så Bosse Blomquists uppgift nu är att försöka hitta ”rätt” typ av plastavfall innan det kan börja användas på riktigt. – Det gäller att separera ”farlig” plast – som gamla avloppsrör, takplast och vissa äldre leksaker i PVC – från ofarlig plast, berättar Bosse. Han överser också en mängd andra projekt, där plastavfall återvinns istället för att – som tidigare varit fallet – förbrännas. Bosse visar bland annat använda matkärl av plast från Region Västmanland, som samlas på en och samma plats på Gryta avfallsstation för att sedan malas ner och användas till att göra andra plastprodukter. – Problemet med hur vi bäst kan återanvända all plast vi slänger är en väldigt stor utmaning, men det är roligt att komma på lösningar, säger Bosse Blomquist. l 13 FOTO: PER GROTH