JBF_10_2021 1
aktuellt E-BYGGHANDELN FORTSÄTTER VÄXA demin, men
nu från en mycket högre nivå. Konsumenterna har helt enkelt inte gått tillbaka till den fysiska handeln, trots att de inte behöver handla på nätet längre. Flexibilitet viktigt E-barometern visar också att konsumenterna föredrog ett flexibelt leveransalternativ som paketbox före ett hållbart leveransalternativ med 50 procent mindre miljöpåverkan. 33 procent föredrog flexibilitet och 19 procent vill ha hållbara leveranser. Dock har båda leveransalternativen ökat, tillsammans med konsumenternas nöjdhet över leveransen. E-handeln fortsätter att växa och under årets andra kvartal var tillväxten totalt 16 procent. Dagligvaruhandeln ökade mest med 27 procent och bygghandeln ökade minst med 11 procent. Det visar Postnords E-barometer för andra kvartalet 2021. Andra branscher som ökade var: REKORDMÅNGA JOBB I HÖST Svenska arbetsgivare tror på en kraftigt ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden ligger på 25 procent under det fjärde kvartalet 2021, enligt ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer. – Att svenska arbetsgivare förväntar sig skapa rekordmånga jobbtillfällen i höst är oerhört goda nyheter. Det här pekar på en återhämtning för svensk arbetsmarknad, vilket är hoppfullt eftersom vi har en historiskt hög arbetslöshet på grund av pandemin, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup. Prognosen på en 25-procentig sysselsättningstrend, uppges vara den starkaste prognosen sedan pandemins start och i undersökningens 18-åriga historia. Inom hotell- och restaurang väntas sysselsättningen öka mest med en prognos på +53 procent. Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. JBF ■ 10-2021 barnartiklar och leksaker (22%), möbler och heminredning (21%), hemelektronik (18%), apotekshandel (17%), böcker och media (17 %), kläder och skor (12%) samt sport och fritid (12%). E-barometern konstaterar att e-handeln växer i samma takt som före panFria returer Av E-barometern framgår också att fler e-handelsföretag erbjuder fria returer. I år erbjöd 22 procent av företagen fria returer, jämfört med 16 procent året innan. Slutsatsen är att fler e-handelsföretag anser att det är en viktig service för att bygga lojalitet bland kunderna. BEIJER ÅTERBRUKAR TRÄVAROR I samarbete med Peab och Wihlborgs har Beijer initierat återbruksprojektet Gentræ som ska återanvända trä i pilotprojektet Kvartetten i Hyllie, Malmö. Kvartetten ska bli ett kontorshus på 23 000 kvadratmeter och stora delar av materialet är återbrukat. Målet med projektet är att nå certifieringar enligt Miljöbyggnad guld, WELL och NollCO2. - Vi behöver hitta cirkulära affärsmodeller i vår bransch, trä är en viktig produktgrupp för oss och därför känns det extra kul att praktiskt vara igång och testa just ett cirkulärt system för trä. Inom LFM30 hittade vi samarbetspartners - Wihlborgs och Peab, som precis som vi har visionen att jobba mer cirkulärt. Jag tror att vi har något riktigt bra på gång här, säger Alexandra Rosenqvist, Hållbarhets- och miljöchef på Beijer Byggmaterial AB. Beijers ambition är att erbjuda insamling av trä så att kunden slipper slänga trä som kan återanvändas men även kunna erbjuda trä och träprodukter av återbrukat trä. LFM30 är ett initiativ där branschen – byggherrar, entreprenörer och materialleverantörer – arbetar tillsammans mot en klimatneutral bygg- och anläggningssektor 2030. 7 Foto: Postnord Foto: Beijer Byggmaterial