Nya Dimensioner 1
Nya Dimensioner LEDARE: INGEN MÄNNISKA ÄR EN Ö
Nya Dimensioner AIN DUBAI – VÄRLDENS HÖGSTA PARISE
RHJUL!
Nya Dimensioner NY STÅLSTANDARD SKA GÖRA STÅLBRANS
CHEN MER HÅLLBAR
Nya Dimensioner BE GROUP FÅR NY CFO
KUNDREPORTAGE: PRESTANDO ” Pris, kvalitet och lev
eranssäkerhet är avgörande om du ska kunna konkurrera på en internationell marknad. Då har det varit helt nödvändigt för oss att fortsätta investera i ny teknik.” konstaterar Håkan Jönsson krasst växande industrijätte som Trelleborg hade utan tvekan sina fördelar, men det var inte alltid problemfritt. – De hade svårt att hantera de stora volymerna. Till slut började deras kunder ringa direkt till oss, och då hade vi inte ens fått ordrarna från Trelleborg än, berättar Håkan Jönsson. NY MARKNAD När Volvo Lastvagnar bestämde sig för att flytta produktionen från Trelleborg AB till en tysk gummifabrik fick Prestando frågan om de ville följa med. Det blev starten på en kraftig tillväxt. Företaget stod plötsligt med en fot på den europeiska marknaden, och man bestämde sig för att anställa säljare med uppgift att bearbeta andra tyska gummifabriker. – Det var en ny marknad som öppnades för oss, konstaterar Håkan Jönsson. Tillväxten fortsatte. I Torsås utanför Kalmar fanns en ny kund, Torsmaskiner AB, som var världsledande på avgassystem. Även det en ny marknad för Prestando. – Vi fick en jätteorder på flänsar till Ford Focus. Det var i slutet av 90-talet och vi låg på en årsomsättning på omkring 60 miljoner kronor. Vi investerade i en 1500-tons transferpress, budgeten låg på 30 miljoner kronor men innan vi var färdiga hade kostnaden stigit till 35 miljoner, minns Håkan Jönsson. – Det var ett äventyr som höll på att gå åt skogen. Planen var att vi skulle ersätta finstansning med en hydraulisk press. Det blev många turer innan vi lyckades lösa den tekniska biten, men vi lärde oss mycket som vi har nytta av än idag. DUBBLA VINSTER Torsmaskiner blev så småningom uppköpta av Faurecia. När så en konkurrent – OGO i Kalmar – höll på att gå omkull i mitten av 00-talet kom en förfrågan från Faurecia om inte Prestando kunde köpa det krisande småländska företaget. – För oss innebar det dubbla vinster eftersom vi blev av med en konkurrent som satt med ett leverantörsnummer till Volvo Truck. De kommande åren blev lyckosamma för Prestando. Kunderna skrek efter mer och för att lösa leveranserna tvingades man anställa, investera i nya maskiner och bygga ut lokalerna. År 2008 bestämde man sig för att följa i Trelleborg AB:s och Faurecias fotspår och starta verksamhet i Kina, men precis när allt var klart kom nästa stora smäll – den stora finanskrisen. – Det tog oss sju år att rida ut den stormen, berättar Håkan Jönsson. 10 NYA DIMENSIONER GÅTT SIN EGEN VÄG Ända sedan den där dagen för drygt 60 år sedan, då Sven Jönsson gick in till chefen och frågade om han fick köpa loss en press och en pressvets, har familjeföretaget Prestando gått sin egen väg. När konkurrenterna i orostider valt att ligga lågt och spara har bröderna Jönsson valt en mer offensiv väg. – Pris, kvalitet och leveranssäkerhet är avgörande om du ska kunna konkurrera på en internationell marknad. Då har det varit helt nödvändigt för oss att fortsätta investera i ny teknik, konstaterar Håkan Jönsson krasst. Att ge upp har aldrig varit ett alternativ för bröderna Jönsson. När det blåst som mest har viljan att kämpa varit som störst. Företaget har f lera bra år bakom sig och Håkan Jönsson har all anledning att vara optimistisk inför framtiden. – Vi jobbar med stora internationella kunder som Volvo Truck, MAN, Faurecia, Tenneco, Håkan Jönsson i verkstan i Trelleborg.
Nya Dimensioner ROSTTRÖGT STÅL FRÅN TATA
Nya Dimensioner ANALYSEN: ETT NYTT DECENNIUM
Nya Dimensioner 100 PROCENT FOSSILFRITT I REGION V
ÄST