Lokaltidningen Kanalen 1
4 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 13 • Vecka 13 • ONSDaG 27 MaRS • 2019 • ÅRG 24 samhälle &politik notiser Engelska skolan dröjer – något år n samhälle Etableringen av Internationella Engelska skolan i Kanalstaden i Österåker är fördröjd men kommer att bli av. Det lovade kommunalråd Michaela Fletcher (M) vid kommunfullmäktige den 4 mars. Fördröjningen beror enligt henne på att Länsstyrelsen först vill säkerställa att alla detaljplaner för kommande byggnationer i området möter upp för de krav som ställs i och med nya regler som kommit för översvämningsnivåer och vattenhöjningar. Den etablering av Internationella Engelska skolan som från början var tänkt till år 2020 är på grund av detta i dagsläget försenad till år 2021 eller 2022. – Arbetet med denna klimatanpassningsplan och arbetet för att kunna börja planera för en byggnation ska vara klart direkt efter sommaren så att vi får ta ställning till den, sa Michaela Fletcher. Internationella Engelska skolan i Österåker planeras bli en F–9-skola som ska rymma cirka 900 elever. ih Emiliagården blir kvar n samhälle Personal TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se Österåker ska satsa mer digitalt och stänger turistbyrån i Åkersberga centrum den 15 maj i år. Foto: Ingela HellqvIst och användare på den kommunala dagverksamheten Emiliagården på Ljusterö har haft det turbulent de senaste veckorna. Först fick de besked för två veckor sedan att verksamheten skulle upphöra på grund av ekonomiska underskott. De tio personer med funktionshinder som varit på dagverksamheten skulle få hitta annan dagligverksamhet i kommunen att vara på. I förra veckan backade dock kommunen efter att det framkommit att beslutet tagits av produktionschefen, viket var fel, enligt delegationen, något som upptäckts och påpekats av Socialdemokraterna. Något politiskt beslut om att lägga ner verksamheten har inte tagits, så tillsvidare fortsätter den. ja Ny styrelse i Liberalerna Österåker n politik Nyligen hade Liberalerna i Österåker sitt årsmöte, och då valdes en ny styrelse. Peter Bilow blir ny föreningsordförande med Monica Kjellman som vice ordförande. Övriga styrelseledamöter är kommunalrådet Mathias Lindow, Johan Dagerhamn och Gunnar Widforss. ja Waxholmspartiet har ny ordförande n politik Vid Waxholmspartiets årsmöte den 10 mars valdes AnnaLena Nordén till ny ordförande. Carl-Magnus Broström, som varit ordförande i WP sedan 2013 när han grundade partiet, trappar nu ner något på det politiska engagemanget på grund av tillökning i familjen och ett ökat ansvar i yrkeslivet. ja – Det finns ingen anledning att ha en massa turistbyråer. Man kan låta turistbyrån fokusera på digital besökarservice och genom InfoPoints erbjuda besökarna Turistbyrån läggs ner ”Vi satsar istället mer på digital närvaro” Efter fyra år med turistbyrå i Åkersberga centrum väljer nu Österåkers kommun att lägga ner verksamheten. – Beslutet bygger på besöksstatistik, trender och kvalitativa samtal med Visit Roslagen, säger näringslivsdirektör Kristina Eineborg. Den 15 maj i år löper nuvarande avtal ut mellan kommunen och Visit Roslagen, som har drivit och bemannat turistbyrån, och verksamheten stänger igen. – Vi väljer att göra den här förändringen och istället satsa mer på digital närvaro, säger Eineborg. Kostnaden för den fysiska turistbyrån har legat på två miljoner kronor för kommunen per år. Priset för det nya konceptet med en turistinformation utan fysisk turistbyrå men med mer digital närvaro tros bli lägre. – Det blir en annan prisbild och det ser vi som en viktig fråga, säger Eineborg. Nedläggningen får kritik från oppositionsrådet Ann-Christine Furustrand (S). – Ska Österåker vara en skärgårdskommun i världsklass, och vara en lyhörd företagsvänlig kommun, då krävs ett fokus på näringsoch turistfrågorna. Att lägga ner all den verksamheten är att säga nej till utveckling och det är att svika det lokala näringslivet på Ljusterö som centralt, säger hon. – Att besöksnäringen står och faller med turistbyrån i centrum håller jag inte med om. Vi fortsätter definitivt att arbeta med näringslivsfrågor och besöksnäringen, men vi väljer att arbeta på ett annat sätt, säger Eineborg. Ser ni någon risk i att turistinformationen kan försämras i och med att man tar bort fysiska byråer? – Den kan förbättras tror vi, med en större digital närvaro, det är därför vi kommer att följa det här arbetet väldigt noga för att se vilka insatser som behövs. Vi kanske exempelvis behöver ett mobilt turistkontor vid stora idrottstävlingar eller på Ljusterödagen, säger Eineborg. Kommunen uppger att besöksstatistiken är en av anledningarna till nedläggningen. Statistiken har dock ökat varje år sedan turistbyrån öppnade. Från att ha tagit emot 10 000 personer 2015 tog man 2017, emot 12 800 personer. – Observera att det är svårt att särskilja anledningen till besöket. Är det att köpa en chokladask, fråga var apoteket ligger, undran om kommunens nya översiktsplan eller är det en turist, säger Eineborg. Hur det nya turistserviceavtalet kommer att se ut för Österåker i framtiden är i skrivande stund inte klart. Lisa Berlin redaktionen@fixmedia.se Fysisk närvaro viktig för turister Österåker har på kort tid meddelat att man stänger ner sina två turistbyråer, på Ljusterö och i Åkersberga. Att turistbyråer stänger igen är en trend i hela landet men de ersätts ofta av Infopoints, som är mycket viktiga för turismen, enligt branschorganisationen Visita. personlig service. Det kan vara en kiosk eller ett bibliotek med en person med turistkompetens på plats, vi möter turisterna där turisterna är. Vi har fler ställen i landet än någonsin tidigare, där turister kan möta personer, i och med Infopoints, säger Clemens Wantschura på Visita. Visit Roslagen anser att den traditionella turistbyrån fyller en viktig funktion. – Det nya konceptet i Österåker är under utveckling och vi ser fram emot att inom kort få berätta mer om det. Men vi anser att den traditionella turistbyrån fyller en viktig funktion i kombination med digitala verktyg. Kanske i synnerhet när det kommer till Roslagen och vår komplexa produkt med båttidtabeller, bussbiljetter med mera, säger Anna Järnebäck på Visit Roslagen. Samma toner hörs från Visita. – Jag hoppas att kommunerna som stänger turistbyråer har tänkt igenom det ordentligt, det är lätt att säga att alla söker på nätet, men så är det inte. Tyskar exempelvis, kollar lite på nätet först men vill gärna prata med någon. Att ha en turistservice utan någon fysisk närvaro alls skulle jag nog avråda ifrån, säger Wantschura. Infopointmärket ägs av Visita Clemens WantsChUra. Foto: vIsIta och får användas av auktoriserade turistinformationer och turistcenter, vilket en kommun utan fysisk turistbyrå kan bli. Lisa Berlin