Mall of Scandinavia 1
Mallsynk of Scandinavia... Arenastaden kanske är
den nya stadsdefinitionen. Några höga kontors- och bostadshus och två arenor. En för bollar & pop och den andra för service & shop. Mall of Scandinavia. Slår man upp ordet ”mall” betyder det på svenska ”förebild” eller ”schablon”. Det engelska ordet ”mall” visar sig vara mestadels nordamerikanskt i betydelsen en massa butiker under ett tak. Utanför Nordamerika använder man oftare ”Shopping centre”. Själva ordet ”centre” skrivs mest så utanför USA, men som ”center” i USA. ”Mall” är alltså lite amerikanskt. Men oavsett, kan man fundera lite över hur det går till att skapa en plats för 230 butiker, bio med 15 salonger och ett stort antal restauranger. Vi som i yrket har skapat arkitektur vet att det i varje projekt finns en mängd aktörer som alla vill optimera sin del. I Mall of Scandinavia vimlar det av projekt. Bara arkitekterna för själva byggnaden och inredningskonceptet är minst tre. Varje butik och varje restaurang har säkert minst en. Bion har flera. Sedan kommer alla konstruktörer, ventilationskonsulter, elkonsulter, säkerhetsfolk, IT-människor, byggare med flera. Listan kan tyckas oändlig. Fastighetsägaren har dessutom höga ambitioner vad gäller unicitet här. Men vi anar att det finns mallar i ”the Mall”. Att butikerna och restaurangerna som ska in här har sina mer eller mindre färdiga koncept som bara ska justeras för att passa in i rummen. Många av de kedjor som ska in i Mall of Scandinavia finns redan etablerade i många andra köpcentra. Så bakom viljan till unicitet och känslan av något nytt betyder också känslan av att trots allt känna igen de vanliga varumärkena något. Särskilt för märkena själva, som arbetat fram mallar till sina koncept under många år. För fastighetsägaren och det för inredningen ansvariga arkitektkontoret handlar det om att synka alla dessa mallar, kanske förse dem med annan front, för att de ska passa in i byggnaden på bästa sätt. Så att Mall of Scandinavia kan bli något kommunen Solna kan vara stolt över. Kanske till och med mallig. Hans Loord, redaktör MALL OF SCANDINAVIA SPECIAL SPECIALTIDNING TILL AKTUELLA BYGGEN NOVEMBER 2015 Ansvarig utgivare: Daniel Hardwick, daniel.hardwick@conventusmedia.se Chefredaktör: Affärsutveckling: Redaktion: Grafisk form: Antonia Hardwick, antonia.hardwick@conventusmedia.se Nicole Heidarzadehe, nicole.heidarzadeh@conventusmedia.se Hans Loord, hans.loord@conventusmedia.se Adville Reklam, ola@adville.se Medv. journalister: Lars Bergström, Niklas Bohman, Pierre Eklund, Hanna Engström, Hans Loord, Simon Matthis, Lars Westerlund, Annika Wihlborg annonsera@conventusmedia.se Hans Loord Annonsera: Omslagsbild: Utges av: Conventus Communication AB, Box 56007, 102 17 Stockholm Besöksadress: Humlegårdsgatan 20, 114 46 Stockholm Tel: 08-506 244 00 Fax: 08-506 244 99 www.branschnyheter.se, ISSN: 1101-6922 Conventus Media House publicerar även: Aktuella Byggen, Nordisk Industri, Nordisk Infrastruktur, Modern Interiör, Nordisk Sport & Fritidsmiljö, Nordisk Energi, Nordisk Papper & Massa, Stockholms Bygg- och Fastighetsmarknad, Lager & Logistik. För icke beställt material ansvaras ej. För innehållet i signerade artiklar ansvarar författarna. Den som skickar material till Butik & Köpcentrum anses medge elektronisk lagring och publicering. Copyright Conventus Communication AB. Allt eftertryck förbjudes. Stockholm november 2015. 35 Vandring med Wingårdhs MALL OF SCANDINAVIA 2015 3 18 Butiksinredning i köpcentrum 22 Solna i fokus 25 Ventilation med enkelhet i fokus 27 Komplex konstruktion 29 Mängd utmaning för el 31 Vertikalt People Flow INNEHÅLL 4 Premiär för Mall of Scandinavia 8 Shopping i särklass 12 Lena Rune är chef 14 Med 70 millimeter film Bild: Jaana Linström