Årsredovisning 2024 1
Årsredovisning 2024 Urbans krönika
Årsredovisning 2024 Enkät ledde till förändringar
Årsredovisning 2024 Karlskogahem fick ett nytt kun
dcenter
Årsredovisning 2024 Solbringen
Årsredovisning 2024 Från konkurshot till succé
Årsredovisning 2024 "Projekt ängsmark" låt naturen
växa fritt
Årsredovisning 2024 Nybygge Rapphönan
Årsredovisning 2024 Klart på Karlberg
Årsredovisning 2024 Våra värdeord
Årsredovisning 2024 Våra nyckeltal
Årsredovisning 2024 Förvaltningsberättelse
INFORMATION OM VERKSAMHETEN Kund och marknad Uthy
rning Antalet tomma lägenheter per 31 december 2024 uppgår till 31st (53) motsvarande 1,3% (2,1%). Vakanssnittet under 2024 har varit 43 (41) motsvarande 1,8% (1,7%). Avflyttningen inklusive omflyttningen uppgår för år 2024 till 474 (430) vilket motsvarar 18,7% (17,5%). Av dessa är 4% (17,5%) interna omflyttningar. I detta ingår även evakueringar. Den vanligaste avflyttningsorsaken är byte av bostadsort vilket motsvarar 27% (37%) av alla avflyttningar. Mervärden och kundaktiviteter Under 2024 hölls ett antal bomöten ute i Karlskogahems områden. Dessa möten är ett bra tillfälle att mötas, lyfta frågor och funderingar samt komma med förslag. Mötena hålls medvetet ”tvärorganisatoriskt” med flera medverkanden från företaget. Detta justeras utifrån tidigare önskemål eller frågor från hyresgäster. Karlskogahems samarbete med Karlskoga kommun kring träffpunkt Nickkällan har fortsatt och ökar stadigt i antal besökare. Under året har ett tiotal större event hållits, vilket sammanlagt har lockat drygt 1 000 besökare. Aktiviteterna anpassas även de till vad målgruppen eftersöker. Exempelvis har Nickkällans gym blivit ett välbesökt aktivitetsrum och digitalt stöd har inriktats till individuellt stöd, med fler tider att välja bland. Under året har Karlskogahems personal medverkat vid UNIKs ungdomskvällar, vilka infaller i samband med skollov. Dessa kvällar är skapade för att kunna erbjuda ett drog- och alkoholfritt alternativ till Karlskogas ungdomar, då det ses som riskhelger för alkoholdebut. I samband med skollov har Karlskogahem även erbjudit aktiviteter för barn till hyresgäster. Under höstlovet kunde man spela padel, tennis eller badminton kostnadsfritt i Stråhallen. Detta genomfördes i samverkan med Karlskogaandan. I vanlig ordning har Karlskogahems hyresgäster erbjudits flera bussresor. Årets resor gick till Stockholm, Göteborg, Skara Sommarland samt Ullared. Karlskogahem representerades även under Karlskoga Pride, både i tåget och som utställare i Ekmansdalen. Detta har varit ett viktigt ställningstagande för alla människors lika värde. 2024 medverkade Karlskogahem vid julmarknaden på Alfred Nobels torg, i samverkan med Marknadsplats Karlskoga, Möckelnföreningarna & Kontaktservice. Dagen var, förutom den första skyltsöndagen, ett sätt att belysa de ideella krafter som ofta arbetar i det tysta. Marknaden startade med en tomteparad som drog ett hundratal deltagare och fortsatte på Torget med klassiska marknadsstånd. Tomtefar och tomtemor delade ut chokladkalendrar till alla barn och gycklare underhöll med styltgång, jonglering och eldshow. Kommunikation & marknadsföring Marknadsföringsmässigt låg tyngden under året på att göra gemene man medveten om Karlskogahem och dess verksamhet. För att uppmuntra fler att ställa sig i kö har vi använt oss av lokal radioreklam, reklamfilm som bland annat visats på våra sociala medier och i mediekuben i Nobelhallen, samt ett nummer av Karlskogaliv som gick ut till alla hushåll i kommunen. Effekten har varit positiv, med flertalet som sökt sig till Karlskogahem för mer information. Detta gäller främst 65+boenden. Karlskogahem har fortsatt sitt arbete i strävan att bli papperslöst. I dagsläget signerar majoriteten sina avtal digitalt. Samtidigt är det en avvägning med endast digital kommunikation, då många riskerar att hamna i så kallat digitalt utanförskap. Därför har företaget anpassat kommunikationen utifrån mottagaren. Ett exempel på detta är HLU-erbjudandet, som till de flesta skickas ut via Mina Sidor. De hyresgäster som bor på någon av våra 65+ adresser får däremot erbjudandet skickat per post. Det har även erbjudits tillfällen på både Nickkällan och Solbringen att kunna välja materialval i samband med HLU. Under året har flertalet lägenheter marknadsförts via Karlskogahems sociala medier och då främst genom Instagram. Detta har gett positivt genomslag med stort intresse för lägenheterna. Metoden används främst till nyrenoverade lägenheter med nära förestående inflyttningsdatum. ÅRSREDOVISNING 2024 19
Årsredovisning 2024 Revisionsberättelse