Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping PÅ KROGEN
Nöjesnytt Jönköping MÅNADENS PROFIL
Nöjesnytt Jönköping TREND
Nöjesnytt Jönköping STUDENTLIV
Nöjesnytt Jönköping NOTISER
NOTISER GUESS ETT HÅLBILDSMOTIV SOM GÅR HEM U RAW
PÅ TURNÉ RAW comedy club följer upp succén från förra årets turné och breddar sin rutt med stopp utanför landets gränser. Med på turnén åker Thomas Järvheden, Hasse Brontén, Martin Beyer-Olsen (NO), Gabriella Francis (US), Messiah Hallberg och självklart mister RAW himself, Mårten Andersson. RAW kommer till Jönköpings Konserthus den 26 februari. D et är inte första gången RAW åker ut på vägarna, men det är första gången som RAW lämnar Sveriges gränser. Nytt för i år är nämligen ett stopp i Norge. – Efterfrågan har varit så stor under en längre tid, därför känns det extra roligt att vi nu kan besöka Norge. Det ska bli riktigt kul att stå på den norska scenen, speciellt tillsammans med en av Norges främsta komiker Martin Beyer-Olsen, säger Mårten Andersson, VD och grundare av Knakelibrak Produktion. Mårten har samlat ihop fem starka karaktärer som åker med på turnén. Thomas Järvheden, som blandar intelligent humor med inslag av chock. Hasse Brontén, mannen som roar de allra flesta med sina ibland udda perspektiv på saker och ting. Martin Beyer-Olsen, en av Norges främsta komiker som ska försöka vinna svenskarnas hjärtan. Gabriella Francis (US), en prisbelönt comedy queen från underhållningsmetropolen Los Angeles och Messiah Hallberg, ofantligt elakt men minst lika kul. – Hur illa luktar svenska komiker efter två veckor på turné? Snarkar Mårten Andersson högt? Går Messiah Hallberg i sömnen och förstår publiken i de svenska skogarna norska fullt ut? Detta är frågor jag ställer mig. Men en sak är säker. Detta kommer att bli fantastiskt. Mitt personliga mål med RAW på turné är att bli Sveriges nästa Fleksnes, säger norske Martin Beyer-Olsen om sin debut med RAW på turné. Missa inte Raw i Jönköpings Konserthus den 26 februari. I P-FLOYD PÅ STORSLAGEN VÅRTURNÉ H yllningsbandet P-Floyd har gjort en storartad resa från de omtalade festivalerna i en lada i Dalarna på 90-talet till de senaste årens utsålda turnéer över hela Norden. Bandet har vunnit kultstatus genom sina storslagna scenshower med uppfinningsrika och nyskapande versioner av Pink Floyds klassiska låtar. Pressen har beskrivit konserterna som "världsklass" (Sundsvalls Tidning) och "värmande och glädjefyllt av överjävliga musiker" (Norrköpings Tidningar). I vår är det dags igen för stor turné! Premiären äger rum i Göteborg den 1 mars och den 22 mars är det Jönköpings Konserthus som gäller. Den kommande vårturnén är en av de största som bandet genomfört sedan de började som ett stilsäkert hyllningsband till Pink Floyd på en restaurang i Falun för 20 år sedan. Sedan dess har P-Floyd gjort sig kända för sina fantasifulla tributes och storslagna scenshower. – Det kommer naturligtvis att vara påkostat, det är det alltid. Vi försöker alltid att göra vårt bästa, säger P-Floyds kapellmästare Jan Stumsner. I FOTO: RUNE AHLSTRÖM nder nästan ett års tid har de jobbat med projektet, ett förvaringsskåp, som nu ska visas upp för världen på möbelmässor både i Stockholm och i Milano. Designgruppen Jipson design består av Pia Johansson, Daniel Johansson, Ida Olsson och Julia Karlsson. De studerar möbeldesign i Nässjö, en utbildning som ges av Jönköpings tekniska högskola. De råkar också vara de första studenterna på utbildningen som skrivit designkontrakt, redan innan de tar examen. – Karl Andersson och söner i Huskvarna tog kontakt med oss efter att ha sett vår design i skolan, berättar Julia Karlsson. Till gruppens stora glädje, eftersom de hade nämnt redan i projektplanen att de var intresserade av ett samarbete med möbeltillverkaren. Det var en skoluppgift på temat förvara, som ledde till idéen. Efter noga genomgång av vad som fanns på marknaden, men framförallt av vad som inte redan fanns, fastslog de att det skulle bli ett förvaringsskåp prytt av små hål som bildar ett motiv. –Vi ville göra ett skåp som inte tar så mycket plats, men som rymmer mycket. Vi började tänka popart, vi ville åt en wow-effekt. Samtidigt ville vi att designen skulle få tolkas utifrån betraktaren, berättar Daniel Johansson. Skåpet, som i dagsläget finns i två varianter med olika motiv, kallar de för Guess. Vid första anblick är det svårt att se vad bilden föreställer men backar du några steg växer ett ansikte sakta fram ur skåpsluckorna. – Igenkänning är något som går hem. Du får väl se om du känner igen ansiktet, säger Ida Olsson utan att avslöja någonting. I TEXT & FOTO: EMMA BRÄNNMAN
Nöjesnytt Jönköping DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Jönköping RECENSIONER & FILMKOLLEN
Nöjesnytt Jönköping SERIER