Nöjesnytt Jönköping 1
frossa i film & serier När man av en eller annan
anledning måste stanna hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. FILMER WEAPONS (HYRFILM) Besvikelsen efter den så hajpade, men ack så misslyckade Longlegs la sig som en våt filt över förväntningarna på hela skräckfilmsgenren. Ska det vara så förtvivlat svårt att göra en skräckis som är både läskig, välspelad, välskriven och gjord med finess? Svaret var ja, ända fram till Weapons gick upp på biodukarna. Det börjar bra: ”Det här är en sann historia”, säger berättarrösten (det är det inte) och så rullar grunderna i ett olöst fall om 18 stycken oförklarligt försvunna barn upp sig. Bit för bit läggs till mysteriepusslet och bit för bit byggs den kusliga stämningen upp till ett obarmhärtigt crescendo. Man kan argumentera för att vissa delar, framför allt då i slutet, känns en aning svårsmälta, men överlag är Weapons den bästa skräckfilmen sedan Hereditary. THE LOST BUS (APPLE TV+) The Lost Bus är i grunden en katastroffilm, med de ohyggliga skogsbränderna i Kalifornien 2018, där 85 människor miste livet och tusentals förlorade sina hem, som bakgrund. Men den bygger också på den sanna historien om bussföraren Kevin McKay, spelad av Matthew McConaughey, som med sin buss körde en hel last med skrikande skolbarn och deras lärare (America Ferrera) genom detta brinnande inferno. Det är, minst sagt spännande och fotot är genomgående spektakulärt. Plus att McConaughey gör sin i mitt tycke bästa roll sedan True Detective. Manusförfattarna skrapar dock bara på ytan över orsaken till katastrofen, och de klimatförändringar de antyder ligger bakom, men det är egentligen petitesser i sammanhanget. THE NAKED GUN (PÅ BIO/HYRFILM) En av de svåraste sakerna med att göra en remake är naturligtvis att man alltid har ett original att förhålla sig till och mäta sig med. Vi som är gamla nog att ha sett, och garvat oss fördärvade till originalet från 1988 och de båda uppföljarna The Naked Gun 2 ½ och The Naked Gun 33 1/3 hade nog milt uppskruvade förväntningar när denna nyinspelning dök upp. Jag menar, hur skulle Liam Neeson kunna axla geniet Leslie Nielsens mantel? Ganska väl, visar det sig. Neeson spelar här Frank Drebins son, ett trick som faktiskt funkar, och nivån på skämten och gagsen är lika låg och dråplig i originalfilmerna. Kanske är det här en film främst för oss filmnostalgiker – den 14:årige sonen i familjen fnissade högst ett par gånger under hela filmen. Själv garvade jag mig om inte fördärvad, så i alla fall fullt tillräckligt. TV-SERIER TASK (HBO MAX) När Mare of Easttown-skaparen Brad Ingelsby talar, då lyssnar man. I nya miniserien Task återupptar Ingelsby kontakten med sina gamla hemtrakter runt Philadelphia, men lämnar mordmysteriet därhän för att istället ge sig in i en andlöst spännande katt-och-rått-lek. I centrum står två olika, men samtidigt lika män – Mark Ruffalo och Tom Pelphrey – med trassliga familjesituationer och personliga förluster och trauman. Dessutom på varsin sida av lagen. Som så ofta i lyckade tv-serier blir själva ramhistorien irrelevant, då det är huvudpersonerna, och i det här fallet även birollerna, som är mest intressanta och som man genuint bryr sig om. Det är på många sätt en klassisk HBOserie, med både högintensiv spänning, psykologisk komplexitet och lika rå som vacker dramatik. Lita på att det kommer att hagla Emmys över Task nästa år. THIS CITY IS OURS – MAFFIABLOD (SVT PLAY) Då maffiafilmer inte riktigt är min påse började vi titta på This City Is Ours, eller Maffiablod som genierna (not) på SVT döpt den till, bara för att frugan bott i Liverpool och ville se om hon kände igen sig. Vi hann aldrig så långt, för vi fångades direkt av berättelsen om maktkampen mellan den snart pensionerade maffiapatriarken Ronnie Phelans (Sean Bean) hans familj och hans högra hand Michael. Utan att spoila allt för mycket tillstår en del komplikationer, om man säger så, och både medlemmarna i brottssyndikatet och tittarna tvingas välja sida. Maffiablod är en fantastisk serie, där man efter varje avsnitt unisont utbrister ”bara ett avsnitt till”. En andra säsong är redan under inspelning. LITTLE DISASTERS (TV4 PLAY) Sara Vaughns bok Little Disasters blev väldigt uppmärksammad när den kom ut, mycket tack vare sina realistiska och tankeväckande frågeställningar kring tabubelagda ämnen som förlossningsdepression och infertilitet, men också kring moraliska dilemman kring vänskap kontra civilkurage. Kortfattat handlar Little Disasters om ett tajt mammagäng som slits isär när en av mammorna anklagas av en av de andra, en läkare, för att ha skadat sitt barn. Det är kul att se Diane Kruger tillbaka, men det är framför allt Jo Joyner som bär ensemblen på sina axlar. Little Disasters är tänkvärd utan att skriva på näsan och även om skådespelarna ibland får kämpa för att få ut det mesta av den ibland platta dialogen, drar det inte ner helhetsintrycket av ett utmärkt brittisk drama. BLACK RABBIT (NETFLIX) Det är nästan omöjligt att inte dra paralleller mellan succén Ozark och Black Rabbit. Inte minst för att Jason Bateman spelar en av huvudrollerna, han har även regisserat, delvis tillsammans med hans Ozark-fru Laura Linney. Tonen och den mörka stämningen känns också igen, och med mörk menar jag inte bara metaforiskt, utan även bokstavligt talat. Black Rabbit är noir även i bildspråket, så det förslår. Nåväl, historien utspelar sig i New York, där bröderna Vince (Bateman) och Jake, spelad av med lätt hand av Jude Law, kommer ihop sig om hur deras gemensamma, hippa restaurang Black Rabbit ska drivas, varpå Vince sticker. I första avsnittet kommer han dock tillbaka, precis när Black Rabbit börjar lyfta, och otursfågeln Vince – långhårig, skäggig, labil och skuldsatt – drar obönhörligt Jake med sig ner i skiten. Kemin mellan Bateman och Law går inte att ta miste på och även om Black Rabbit är långt ifrån något mästerverk är det ett utmärkt substitut för Ozark. THE SAVANT (APPLE TV+) The Savant bygger inte bara på en sann historia, den tar också upp ett ytterst aktuellt ämne, nämligen hatgruppers och extremisters förehavanden online. Jessica Chastain spelar en undercover utredare som har som uppgift att infiltrera dessa grupper för att stoppa dem innan de agerar. Att på film skildra händelser som mest utspelar sig på internet kan vara vanskligt, men The Savant lyckas faktiskt, mycket tack vare Chastain, som lyckas förmedla både den oro och förtvivlan vi alla kan känna inför det hot vi kanske inte kan se men som vi ändå vet finns därute. En lika aktuell som explosivt spännande thrillerserie är det hur som helst. n TEXT: OLA KARLSSON