JBF_5_2023 1
K-Rauta plockar ner skylten i Sverige. I Finland
har moderkoncernen Kesko många strängar på sin lyra, bland annat flera livsmedelskedjor. Kesko Sveriges vd: "Det finns ingen anledning att ha två varumärken som gör nästan samma sak" Många höjde på ögonbrynen när beskedet kom att varumärket K-Rauta försvinner från den svenska marknaden. Det tolkades som en betydande omläggning av den finska koncernens strategi i Sverige. – JA, DET kan man säga. Men den omläggningen gjorde vi redan 2018 då vi bestämde att inrikta oss på yrkesmarknaden och när vi 2019 förvärvade Fresks Group, säger Endre Espeseth vd för Kesko Sverige. Det var startskottet på den strategin och sedan dess har vi fördubblat omsättningen för K-Bygg. Fresks bestod av ett 30-tal byggbutiker anslutna till kedjan XL-Bygg. Därefter har Kesko bland annat förvärvat Byggarnas Partner, en byggmaterialhandel i Stockholm, 18 samt Kungälvs Trävaruaktiebolag följt av bland annat Föllinge Såg AB, Djurbergs Järnhandel och XL-Bygg Bergslagen. Keskos offensiv på den svenska marknaden har skett anmärkningsvärt snabbt. På inte mycket mer än fyra år har omsättningen tripplats, varav drygt två miljarder utgörs av förvärvet av Fresks. K-Bygg omsätter i dagsläget drygt fyra miljarder kronor. JBF ■ 5-2023