Nöjesnytt Helsingborg 1
sig att kunderna tyckte om det vi gjorde och intr
esset ökade. Det gjorde att jag kunde anställa flera säljare, som mest hade vi åtta. De transporterade ut våra chips med lastbilar och vi hade även sju lager runtom i landet fram till 2020. Det året fick företaget till ett avtal både med ICA centralt, Coop och Axfood. -Sedan dess kör kedjorna ut produkterna från oss själva. Men tack vare att produktionen hela tiden har ökat har vi ändå kunnat nyanställa. I dag omsätter vi över 50 miljoner kronor och har 14 anställda. I uppstarten ägde Göran och hans fru Cathrin 25 procent av bolaget – numera är deras ägarandel uppe i 70 procent och sedan 2018 håller fabriken till i Ängelholm. Att Bjäre Chips snott åt sig marknadsandelar av de största märkena och är mycket populära visar även de utmärkelser som företaget har fått. Inte mindre än tretton gånger har deras potatissnacks prisats som ”Bäst i test” av en mängd olika tidningar. -Det är mycket hedrande och något som vi är väldigt stolta över. Att vi har satsat på kvalitet och svenska råvaror tror jag är två av förklaringarna till framgångarna. Det är kul att utmana de ledande märkena, med miljardomsättningar och många gånger fler anställda än vi. De är säkerligen inte helt nöjda när vårt lilla bolag får en massa utmärkelser. Närodlade och närproducerade råvaror är bara två exempel på den höga prioriteringen på hållbarhet. -Potatisen odlas i närheten i vårt län, vi har svensk rapsolja, Culinar som levererar kryddor håller till utanför Kristianstad här i Skåne, filmen/plasten till påsarna tillverkas i Landskrona och lådorna som påsarna står i görs i Eslöv. När vi i enstaka fall måste kassera rapsolja går det till framställning av biobränsle och små chipsbitar skänks till en grisuppfödare nära oss. Under 2023 hade företaget en tillväxt på 30 procent totalt, 40 procent på enbart ICA-butikerna. -I framtiden vill vi fortsätta vår expansion, jag är övertygad om att vi har enorma förutsättningar att växa ytterligare. Svenskarna äter snacks som aldrig förr och det finns inga som helst tecken på att det skulle minska. När det gäller smaker har vi ett antal som är givna i vårt sortiment, medan andra kommer och går inför exempelvis olika årstider. En ny som jag tror mycket på är Het Barbeque, avslutar Göran Nordander. Fakta Torekovs Lilla Chipsfabrik AB Startade: 2011. Produkt/bransch: Tillverkar chips av svenska råvaror under märket Bjäre Chips. Har just nu åtta olika smaker: Gräddfil & Lök, Varsamt Saltade, Tryffel & Parmesan, Cheddar – En klassiker, Dill & Gräddfil, Salt & Vinäger, Bjäre Goes Italian och Het Barbeque. Dessutom finns även fyra dipsåser i utbudet. Antal anställda: 14 personer. Omsättning: Cirka 50 miljoner kronor.