Nöjesnytt Helsingborg 1
Sagan om Sveriges största och återkommande sommar
turné började med kvällstidningsrubriken ”Diggiloo ska ut på turné”. En idé som grundarna Lasse Holm, Torgny Söderberg och Patrik Krall tände på till hundra procent. 20 år efter premiärsommaren runtom i landet har det populära evenemanget lockat runt tre miljoner besökare och omsätter cirka 80 miljoner kronor för arrangören Krall Entertainment. Text: Joakim Löwing Foto: Krall Entertainment Allt började egentligen med den välkända och i år 40-årsfirande låten Diggiloo Diggiley – som inte bara vann Melodifestivalen, utan även hela Eurovision Song Contest 1984 med Herreys. Diggiloo blev 1998 sedan namnet på ett nostalgiprogram på SVT – som sex av sju år leddes av artisten och låtskrivaren Lasse Holm. Han har ensam eller tillsammans med andra skrivit hela 18 bidrag till Melodifestivalen genom åren. I den skaran av låtar ingår inte Diggiloo Diggiley – den skrevs i stället av Torgny Söderberg och Britt Lindeborg. Och det var just tillsammans med kollegan och vännen Torgny, samt nöjesproducenten Patrik Krall, som Lasse Holm drog i gång showen Diggiloo sommaren 2003. -Jag hade ju tidigare varit programledare för Sikta mot stjärnorna, som jag åkte på turné med. Och nu skrev Expressen plötsligt i en rubrik att tv-programmet Diggiloo ska åka på turné. Jag undrade vad som låg bakom detta, men varken Torgny eller Patrik hade något svar. Däremot tyckte vi alla tre att det var en fruktansvärt bra idé av tidningen, berättar Lasse med ett leende. Tillsammans bestämde de sig för att sätta upp tre föreställningar på Tennisstadion i Båstad, för att se om publiken gillade konceptet. Under premiärupplagan medverkade frånsett Lasse, även Lotta Engberg, Elisabeth Andreassen, Kikki Danielsson, Jessica Andersson, Magnus Bäcklund, Siw Malmkvist, Lill-Babs, Ann-Louise Hanson, Stefan Odelberg, Sanna Nielsen och Magnus Johansson. -Och det blev ju en fantastisk succé. Därför bestämde vi oss för att ta konceptet vidare ut på turné i Sverige sommaren därpå, 2004, då vi gjorde 17 konserter i 15 olika städer. Showen på Götaplatsen i Göteborg drog en publik på 25 000 personer, vilket fortfarande är rekord för Diggiloo, framhåller Patrik. Sedan dess har det utvecklats vidare på många olika sätt – och i sommar väntar 24 konserter runtom i landet. Det blir den 21:a upplagan totalt, men den 20:e som åker på turné. Lasse Holm var med som frontfigur på scenen under de tio första åren – men har sedan dess enbart fokuserat på en roll i arrangörsdelen som exekutiv producent. Han har dock förmågan att dyka upp som gubben i lådan på scenen när publiken minst anar det. -Diggiloo betyder otroligt mycket för mig och det är fantastiskt roligt att jobba vidare med skapandet av showen, något som verkligen bidrar till att hålla mig ung, ler Lasse – som fyllde 80 år i fjol och nyligen fick den kungliga medaljen Litteris et Artibus. Den lyfter prestationer inom det konstnärliga livet – och med 55 år i branschen och över 700 skrivna låtar kan man ju lugnt påstå att Lasse har satt ett stort avtryck i svenskt musikliv. Varumärket Diggiloo har hela tiden vuxit och totalt lockat runt tre miljoner besökare hittills. Turnén har besökt både slott, idrottsplatser, torg och herrgårdar i olika former. Hur förklarar ni de enorma framgångarna? -Det finns många olika faktorer. Men i grunden handlar det om