Nolltretton 1
NÖJE Teater Leo Årets skrattfest med Text: Camill
a Larsson Foto: Rapps Foto En trevlig tradition på Sagateatern i Linköping är när Teater LEO tar plats på scen för att presentera årets fars. I år är det dags för ”I nöd och lust” - som kommer att spelas tjugo gånger mellan 30/12–3/2. D et är drygt två veckor kvar till ridån går upp och ensemblen är i full gång med att öva så att allt ska sitta som en smäck på premiären. Förutom Teater LEO, som består av Lasse Olofsson och Niclas Angerborn, kommer vi att få se flera kvinnor på scen – nämligen Hanna Dorsin, Marie Robertson, Åsa Forsberg och Suzanne Ernrup. – Det är alltid kul att jobba med ensemblen och att få lära känna nya medarbetare. Alla är otroligt duktiga så det kommer att bli hur bra som helst, säger Niclas. Teater LEO:s pjäser brukar alltid få mycket positiv kritik. Förra året bjöd de oss på Charleys Tant och i år blir det I nöd och lust – en bröllopskomedi som är skriven av Robin Hawdon. – Han har skrivit väldigt många komedier och farser men vi har aldrig tidigare gjort något av honom så det ska bli riktigt kul, säger Niclas och Lasse instämmer. KAOS PÅ BRÖLLOP Det vi kommer att få se är ett bröllop där det minst sagt uppstår komplikationer. – Redan från början kommer man att slängas in i händelserna och sedan kommer de resterande två timmarna handla om att reda ut härvan, säger Lasse. Pjäsen kommer att utspelas i nutid, där vi kommer att få följa Anders (Lasse Olofsson) som ska gifta sig men som vaknar upp efter svensexan i sin egen bröllopssvit med en annan kvinna (Marie Robertson) bredvid sig. Den blivande bruden (Hanna Dorsin) får absolut inte få reda på det och hans bästa vän och best man (Niclas Angerborn) försöker hjälpa honom att dölja det inträffade - men då brakar helvetet loss. – Folk kommer att skratta mycket och få en kul kväll – det är många andra som har gjort pjäser av den här farsen, så det är ett beprövat recept. Det är också en del romantik i pjäsen också, säger Lasse. Är det inte lätt hänt att ni själva faller i skratt på scenen? – Vi övar väldigt mycket innan så det blir att man skrattar av sig där. Sedan är det vissa ställen i pjäsen där man vet att det förmodligen kommer att bli ett stort asgarv bland publiken – och vi vill ju nå dit, så vi är väldigt noggranna i våra roller. Fars handlar hela tiden om timing och samspel, både på scen och med publiken. 38 NOLLTRETTON