Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Granskning
Byggnadsarbetaren Reportage
Byggnadsarbetaren Lista
Byggnadsarbetaren Porträtt
PORTRÄTT Det första beskedet efter olyckan var at
t benet skulle amputeras, men det gick att rädda. ”Jag blir väldigt trött och sedan är benet lite krokigt. Men det fungerar”, säger Mats. TÄNK ER WISCONSIN – Harley Davidsonland nummer ett – i USA. Tänk er ett garage i utkanten av delstatens största stad Milwaukee. Tänk er hur ni öppnar en sliten dörr och kliver in i ett halvmörkt utrymme endast upplyst av några enstaka lysrör. Tänk er hjälmar med Stars and Stripes inspirerade motiv, svarta skinnställ, motordelar, regskyltar från olika delstater, en schyst men nedsutten soffa, växellådor, oljekannor, fälgar och en lång rad med ashäftiga, färggranna Harley Davidsoncyklar. Där finns klassiker från guldepoken på 1930-talet och en nyare hoj från 1970-talet med lång framgaffel och chromat ryggstöd. Tänk er sedan en telepatering – när ni öppnar garagedörren för att kliva ut ser ni inte en halvmiljonstad i staterna, utan lövträd i de sörmländska skogarna som håller på att skifta från sommar till höst. Där finns detta garage i verkligheten. Ägaren till garaget är Mats Hedenstrand, alias Mr Chopper. DET VAR FILMEN DEVILS ANGELS som väckte intresset för HD-hojar. Han var egentligen för ung men lyckades som 13-åring smita in på en visning. När han lämnade biosalongen var han såld. – Jag byggde min första Harley Davidson när jag var 17 år. Jag lyckades fixa 5 000 kronor tack vare ett sommarjobb. Före det hade jag meckat en del 32 BYGGNADSARBETAREN NR 13 OKTOBER 2010 Garaget är fullspäckat med Harley Davidsonprylar och minnen från alla resor som Mats Hedengran gjort till USA. HARLEY DAVIDSON n Harley-Davidson (HD) är världens näst äldsta motorcykelfabrikat, slaget endast av svenska Husqvarna. n HD-cyklarna började byggas i Milwaukee i USA 1903 av William Harley och bröderna Walter och Arthur Davidson. n Efter en svacka för företaget under 1970-talet har framgångarna nått nya höjder. Inte minst sedan evolutionmotorn kom 1984. n Priserna på reservdelar och hojarna har mångdubblats, inte minst på grund av en stor efterfrågan över hela världen. Även internetbaserad handel har bidragit till uppgången då det blivit lättare för de med cash att handla. med mopeder, säger den i dag 53-årige Mats Hedenstrand. Vi gör en ny förflyttning, denna gång i tiden. Vi lämnar de unga årens skiftnycklar och hoppar fram till lördagen den 1 juli 2006. Den orangefärgade, hopplockade Harley Davidsoncykeln står i solskenet – tankad och klar. Mr Chopper himself kränger på en röd hjälm på skallen, redo för att åka på fest. Han lämnar hemmet redan vid lunchtid då det är åtskilliga mil som ska klaras av under eftermiddagen. Efter en stund tvekar han vid en korsning – valet står mellan E 20 eller småvägar. Han väljer det senare alternativet och rullar vidare. – De svänger lite mer och är skönare att köra. När han kommer in i Mariefred ser han en kvinna som står på en sidoväg med en bil redo att köra ut på huvudleden. – Hon satt och pratade med sin väninna. Jag fattar inte att hon inte såg mig med tanke på färgen på HD:n och hjälmen. Kvinnan kör rakt ut – Mats Hedenstrand handlar instinktivt och tvärbromsar. – Jag fick ett tvärställ och kom med sidan mot bilen. Smällde rätt in i plåten och därifrån flög jag över bilen och landade på andra sidan. När jag tittade på benet var det vikt i ett konstigt läge.
Byggnadsarbetaren Arbetsplatsen
Byggnadsarbetaren Så funkar det