Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Granskning
Byggnadsarbetaren Reportage
Byggnadsarbetaren Lista
Byggnadsarbetaren Porträtt
Byggnadsarbetaren Arbetsplatsen
Byggnadsarbetaren Så funkar det
Efter jobbet Tv-programmet ”Idol” är i full gång.
Tusentals har köat för att visa upp sig för juryn. Men för den som inte vill förnedra sig på bästa sändningstid fi nns det andra vägar att gå. Vi har talat med Mattias Wachtmeister, artistansvarig på Warner Music. Här ger han tips på hur du får dina drömmar att gå i uppfyllelse. TEXT: PETER LEANDER FOTO: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX Bli en idol – utan MATTIAS WACHTMEISTERS jobb går ut på att hitta nya stjärnor. Det är han som lyssnar på alla demos, går på spelningar och slutligen skriver kontrakt med de få artister som får den möjligheten. För att Mattias Wachtmeister ska få upp ögonen för ett band eller en artist krävs det att de har något som sticker ut från mängden, men samtidigt kan attrahera den stora massan. ”Man bör inte ge sig. Brinner man för musiken bör man i stället rannsaka sitt material.” MATTIAS WACHTMEISTER Vad ska en artist eller ett band göra för att du ska få upp ögonen för just dem? – Vi får väldigt mycket demomaterial och vi lyssnar på mycket av det som kommer in. Men självklart är det mer spännande om artisten får övertaget. Att det är vi som jagar artisten och inte tvärt om. En artist som ringer upp för tredje gången och ”tjatar” har gjort sig mindre intressant i våra ögon, säger Mattias Wachtmeister. Han menar att det viktigaste för ett band är att låta bra live och ha en lång erfarenhet av att uppträda. Det är lättare för ett skivbolag att samarbeta med ett band som spelat ihop länge och redan har ett stort antal fans. – Att kunna framföra musiken live är viktigt för att kunna bygga en långsiktig relation med sin publik. Händer det att band knackar på oanmält och vill uppträda för dig på kontoret? – Det händer. Oftast frågar de i förväg. Men visst några gånger har det hänt att folk har kommit hit och spelat oanmält. Men det har aldrig hänt att någon fått skivkontrakt på det sättet. Lyssnar ni på alla demos? – Vi lyssnar på något sätt. Om du skickar ett album med tolv låtar och den första låten inte är bra lyssnar vi inte på de resterande elva. Vi lyssnar sällan på hela låtar. Svarar gör vi om något låter intressant. Under åren som artistansvarig har Mattias Wacht- meister upptäckt många artister som senare blivit stora. Till exempel Daniel Lemma, Laleh och The Sounds. Att The Sounds fi ck skivkontrakt var långt ifrån självklart. – De kom till Stockholm för att visa upp sig och var urusla. Sen gick det ett år. Under den tiden var de runt i Sverige och gjorde ett stort antal spelningar. Sen såg jag dem i Stockholm igen, då hade de fått en spelvana och var faktiskt riktigt bra. När bör man ge sig? – Man bör inte ge sig. Brinner man för musiken ska man i stället rannsaka sitt material. Som jag sa till The Sounds: åk hem och skriv fl er låtar. Har du själv försökt att slå igenom? – Absolut inte. Det är visserligen många med mitt jobb som har en mer eller mindre lyckad artistkarriär bakom sig. Jag kan garantera att jag varken spelar något instrument, kan läsa noter, eller skriva en låt. Förhoppningsvis är jag en god lyssnare. Mattias Wachtmeisters 1 2 3 48 BYGGNADSARBETAREN NR 13 OKTOBER 2010 bästa tips Ha något som sticker ut och är originellt. Öva på att spela live. Det är bättre att spela live på den lokala pizzerian varje helg än att bara ha en Myspace-sida. Visa att ni spelat ihop länge och har många fans, det ökar chansen till kontrakt. 3