Aktuella Byggen 1
Text: C-G Hanberg En gastub har exploderat på Pet
terssons Svets & Smide. En brand har sedan utbrutit och trapphuset är den enda utrymningsvägen. Dessbättre var trapphuset dimensionerat för att klara explosionen. Så alla anställda kunde evakueras oskadda och de materiella skadorna blev begränsade. Det är ett fiktivt exempel som belyser vikten av att trapphuset och dess omslutande delar är dimensionerade för så kallad olyckslast, i detta fall en explosion med brand som följd. På Brandskydd 2016 diskuterades begreppet olyckslast, utifrån EKS:s regelverk1). Panelen bestod av Björn Mattsson, Boverket, och Kjell Fallqvist från Brandkonsulten Kjell Fallqvist AB. Olof Axelsson, civilingenjör och brandkonsult på OAX Brand- och Riskkonsult, ledde diskussionen. – Boverket föreskriver att trapphuset och dess omslutande delar måste förstärkas för att klara en olyckslast. Vår uppgift är att omsätta Boverkets krav i praktiken. Det kan vara en utmaning ibland, säger Olof Axelsson. Svårt kunna använda glas Kjell Fallqvist menade att kraven gör det svårt att använda glas i trapphuset och att kraven är svåra att uppfylla, vad gäller dörrar. Björn Mattsson ansåg att dörrar kan undantas från regelverket under förutsättning att trapploppet uppfyller kraven på beständighet för olyckslast vid brand. – Det allmänna rådet är att trapphuset och dess omslutning ska kunna stå emot en olyckslast på 34 kN (kilonewton) per kvadratmeter. Men det finns möjlighet att själv beräkna olyckslasten enligt gällande föreskrift. Det räcker alltså inte att enbart dimensionera trapploppet för denna olyckslast. Kravet gäller alla byggnader, där trapphus är enda utrymningsvägen, och inte bara byggnader, där det finns risk för explosion. Men jag anser att Boverket kanske bör fundera över kravets syfte och anpassa föreskriften och dess omfattning till detta, berättar Olof Axelsson. SAK 3-konsulten en medlare Branden i exemplet ovan hade kanske aldrig utbrutit om en SAK 3-certifierad brandskyddskonsult varit med vid projekteringen av byggnaden. Idag finns runt 40 SAK3certifierade brandingenjörer av totalt cirka 500 ingenjörer. Så andelen är liten. Boverket har lagt fast vilka krav som gäller för en SAK 3-certifiering (BFS 2011:17 SAK 3). SAK3 var också ett debattämne på Brandskydd 2016. – Jag är själv SAK3-certifierad (sakkunnig) av SP-Certifiering som är det enda certifieringsorganet för SAK 3 och fick avlägga ett prov som tog fyra timmar, berättar Olof Axelsson. Om det råder oenighet mellan byggherren och byggnadsnämnden – eller dess remissinstans räddningstjänsten - om huruvida Boverkets regler (BBR) för brandsäkerhet är uppfyllda eller inte kan en SAK 3-certifierad brandskyddskonsult anlitas för att bringa klarhet i detta. En SAK3-certifiering är dock inget krav för att få göra själva brandskyddsprojekteringen. – Kontrollplanen kan dock föreskriva att en SAK3-certifierad konsult måste göra brandskyddskontrollen om byggherrens projektorganisation saknar nödvändig kompetens, framhåller Olof Axelsson. Om parterna anser att konsulten är oseriös i sin lagstadgade utövning enligt SAK 3 bör detta anmälas till certifieringsorganet. Brandkonsulten Fredrik Hiort på Briab Olof Axelsson från OAX Brand- och Riskkonsult ställde många intressanta frågor om SAK3 och olyckslast till paneldeltagarna. Foto: C-G Hanberg redogjorde på Brand 2016 för hur hans företag använder SAK 3 i praktiken. En kommun som anlitat Briab har beslutat att den som dimensionerar brandskyddet i PBL-processen, och är SAK 3- certifierad, kommer att accepteras utan att gå via räddningstjänstens interngranskning. Men generellt sett innebär SAK 3 inte att projekteringen blir accepterad per automatik. n Brandspridning måste förhindras MOMENTANT. Precis som bromsarna ska ta MOMENTANT (direkt). Patenterade är de enda som är testade och godkända med MOMENTANT BRANDSTOPP! • EI30-EI60 • Momentant Besök oss i monter nr A25:02 på Skyddsmässan, 25-27 oktober på Älvsjömässan EOV Sverige AB Hyvelvägen 3, 444 32 Stenungsund Telefon: 0303-654 20 AKTUELLA BYGGEN NR 6 • 2016 41 Vi jobbar aktivt med passivt brandskydd! VILKEN BIL ÄR SÄKRAST TROR DU?