Intryck 1
Planer som styr Region Värmland förhåller sig til
l två planer i arbetet med att utveckla och underhålla transportsystemet. 1. NATIONELL PLAN Trafikverket ansvarar för den nationella planen som totalt omfattar 622,5 miljarder kronor för att förbättra det statliga väg- och järnvägsnätet. Den nuvarande upplagan sträcker sig mellan 2018–2029 och uppdateras vart fjärde år. Planen tas fram i samverkan med regioner och andra berörda aktörer. Här har Region Värmland en viktig roll. 2. REGIONAL PLAN Region Värmland ansvarar för att ta fram en länstransportplan på uppdrag av regeringen, precis som övriga regioner. Under en tolvårsperiod har Region Värmland mandat att fördela en miljard kronor i statliga medel. Planen som normalt revideras vart fjärde år tas fram i samverkan med kommuner, näringsliv och andra berörda aktörer. Berätta mer! – Värmland är ett så kallat enkärnigt län. Inom en 25-kilometersradie från Stora torget i Karlstad bor ungefär hälften av länets invånare. Den största delen av person- och godstrafik startar eller stannar där och samma sak gäller för arbetspendling. Därför är stråken mellan Karlstad och andra kommunhuvudorter viktiga. Inom ramen för länstransportplanen prioriteras mötesfri väg på utvalda delar av 61:an, 62:an och 63:an högt. Det bidrar inte bara till kortare restider utan även ökad trafiksäkerhet – för väldigt många. Dessutom läggs nästan hälften av medlen på åtgärder som förbättrar möjligheterna att resa hållbart, som hållplatser, resecentrum och stadsbidrag till kommunerna för att de ska kunna bygga ut sina cykelnät. – Cirka 50 procent av alla bilresor är kortare än fem kilometer, där gång, cykel eller kollek6 | INTRYCK NUMMER 1 2020 tivtrafik istället borde vara möjligt för många. Det är bra för både miljön och hälsan. MARCUS SMEDMAN HAR ett jobb som påverkar många och inte sällan uppstår intressekonflikter mellan olika aktörer, överklaganden och debattartiklar. Det hör liksom till. – Det gäller att se till helheten och hitta gemensamma nämnare som vi kan enas om för att ta oss framåt. Vi prioriterar åtgärder och tar fram förslag till politiken som bygger på saklig grund. Det är inte alltid den som ropar högst som har det största behovet. Vad är det bästa med ditt jobb? – Jag drivs av konkreta resultat som har betydelse för människor i vardagen, som minskad skaderisk i trafiken. Mitt jobb går ut på att skapa nytta för så många som möjligt. FAKTA NAMN: Marcus Smedman ÅLDER: 49 FAMILJ: Syskon och syskonbarn. BOR: Karlstad YRKE: Infrastrukturstrateg på Region Värmland. LÄSER: Just nu Black Hawk Down av Mark Bowden. SENAST UPPTÄCKT: Olika ljusfenomen efter att jag nyligen opererade synen. SÅ VARVAR JAG NER: Genom att läsa böcker eller ge mig ut på en golfrunda. BÄSTA TÅGMINNE: Bil/MC-tåget mellan Hamburg och Lörrach sommaren 2018 var en häftig upplevelse.