På gränsen 1
KUST Omorganisationen i Kustbevakningen väcker må
nga frågor. S å har hösten kommit efter en annorlunda sommar där de flesta av oss fått ställa in eller om våra semestrar och resor. Coronatiderna har inneburit stor omställning för myndigheten där kanske främst personalenheten med inställda utbildningar och andra planerade personalfrågor brottats med stora omställningar från tid till annan. Kustbevakningen har på grund av detta sparat pengar på inställda utbildningar och resor vilka kommer att läggas på den tekniska utvecklingen och underhåll av båtar och fartyg, vilket får ses som positivt för organisationen. Kustbevakningens senaste omorganisation har börjar sätta sig, men det dyker ständigt upp saker som måste ändras eller rättas till. Myndigheten har beslutat att dykeriorganisationen ska förändras och koncentreras på två platser i Sverige. Även antalet dykare ska reduceras inom organisationen. Man kan lugnt påstå att det har blivit ett ramaskri inom samtliga led, både hos linjepersonalen men även inom chefskollektivet, så är det stora frågetecken mot föreslagna organisationsändringar i liggande beslut. Detta är naturligtvis inte bra och TULLKUST har haft en inledande MBL 19§ där vi påtalar bristerna och olämpligheten i förslaget. Under september/oktober ska arbetsgivaren fatta beslut om innehållet i omorganisationen. TULLKUST måste under tiden försöka påverka och inleda diskussion under tiden och beslutet ska sedan via MBL 11§ genomföras med facket. I höst så startar Operation Poseidon där flertalet kustbevakare ska delta i sjögående verksamhet. Problemet är dock att man avser att teckna personliga avtal med varje tjänsteman med Kustbevakningens kollektivavtal som grund. Kollektivavtalet är ett partsgemensamt avtal mellan facket och arbetsgivaren vilket gör att gällande avtal inte kan användas. Detta beror på att ersättningen och arbetstiderna i missionen har man valt från arbetsgivahåll att inte avtala med TULLKUST. Ur fackligt synsätt så är det tråkigt att arbetsgivaren gör på detta vis då framtida relationer om ingångna avtal och överenskommelser kommer att ifrågasättas. TULLKUST har sett en tydlig trend från arbetsgivaren de senaste åren, att trots gällande avtal och överenskommelser så väljer man från arbetsgivaren att bortse eller försöka runda dessa överenskomna avtal. Nu vill man från arbetsgivaren påbörja förhandlingar om dessa avtal där troligtvis en massa försämringar för arbetstagaren kommer att föreslås. Detta är naturligtvis inget vi som facklig organisation är intresserad av då nu gällande avtal i alla fall inte används. Kustbevakningens framtid är intressant då teknik och miljöpåverkan kommer att få stor påverkan på verksamheten. En sak som jag tror alla anställda i myndigheten måste börjar fundera på är patrulleringen och användning av flyg, båtar och fartyg. Hur kommer framtiden se ut med tjänstgöringen till sjöss? Kommer vi fortsätta patrullera med flygplan och fartyg som tidigare eller går vi mot att bli en beredskapsmyndighet? Kustbevakningen har initierat en förstudie gällande drönare. Hur kan de användas vid oljeutsläpp, avsök av båtar och personer till sjöss och på öar eller mot smuggling och avsök av geografiska lägen? Även Kustbevakningens miljöpåverkan med bränsle där vår flotta kräver ombyggnation eller nya tekniska lösningar ombord kräver eftertänksamhet. Framtiden går som sagt inte att stoppa. Det gäller att vara med och påverka densamma aktivt från alla håll och kanter. Klas Johansson Kustrådsordförande 7