STT 1
10 STT Vecka 23 onsdag 3 juni 2015 PÅ MOGAVIS Mog
askolans tidningsredation består av några elever i nian. I veckans Att döma, det är vi bra på För ett tag sedan såg jag Gevalias nya TV-reklam. Den handlade om att två människor, som är helt olika varandra och har fördomar om varandra, tar en kopp kaff e tillsammans. De har ingen aning om hur bra vänner de kan bli. Det är en väldigt viktig sak som många av oss är dåliga på. Att ge folk en chans och att inte döma av första anblicken. Vi människor är oerhört bra på att syna andra och bilda oss en uppfatt ning om alla vi möter. Men vi är oftast mycket mer kritiska än positiva. Det vi borde tänka på är att innanför den där utstickande klädseln eller det utländska utseendet så är vi alla precis samma innanför huden. Tänk bortom fördomarna När du ser en ny människa tar det dig cirka fem sekunder att skapa dig en uppfatt ning om den personen utan att ens prata med hen, bara genom dennes utseende, hur den pratar och för sig. Du tror dig veta vad personen hänger med för folk, hens ekonomi och hur hen är. Till hösten så kommer de som börjar gymnasiet och nya skolor att träff a jätt emycket nytt folk. Så tänk bortom alla fördomar! Tänk inte att en person som går runt i mjukisdress är en sådan där ”lat jävel”. Tänk inte att en person som har rosa hår är en sådan där ”konstig typ”. Tänk inte att en person som bär svarta kläder och har svart runt ögonen är en sådan där ”emo”. Hur skulle det bli om vi alla var likadan? Men visst är det lätt att säga ”sluta döma, alla människor är vi samma”. Vi alla har olika stilar och utstyrsel. Alla människor kommer inte överens och alla kommer aldrig att tycka likadant. Alla kommer inte tycka om samma klädstil eller samma TV-serie. Visa människor är värre än andra och så kommer det antagligen alltid vara. Men vi behöver inte anstränga oss mycket för att inte vara otrevliga mot varandra. Det fi nns tillräckligt med folk som har det dåligt och mår dåligt så varför göra det sämre för någon? Ta hand om varandra istället, för vem mår dåligt av det? positiva. Gör som i Gevalia reklamen. Ta en kopp kaff e och lär känna lite nytt folk! STT bidrar redaktionen med tre sidor om sommarens strapatser och ett tack och hejdå. Elevens välbefi nnande är viktigast SVENLJUNGA Efter 37 år på Mogaskolan är Sten Lennermo redo att sluta jobba som lärare och ska istället njuta av livet som pensionär med sin fru. Kommentaren han har om yrket är att man får så mycket tillbaka om man behandlar eleverna väl. Man blir inte lärare för att bli rik, utan man blir istället rik på upplevelser. Under dessa år har Sten hunnit uppleva väldigt mycket, såsom 13 dagsverkesresor till Rumänien och även fyra resor till Litauen, vilket han har tyckt varit väldigt lärorikt. Sten har på dessa resor insett hur lyckligt lott ad han är och tycker att det minsta man kan göra för dem i Rumänien och Litauen är att höja deras nivå, göra en insats och betala tillbaka för den lycka man själv haft med barn och barnbarn. Han har även fått se hur hans arbetsplats har förändmycket mer kritiska än Men vi är oftast rats under dessa år. Vi frågade Sten vad han skulle vilja förändra på skolan om han fi ck bestämma under en dag och det var direkt en tanke som slog honom. Han skulle vilja återinföra EAT-tiden, som står för Egen Arbetstid. Då var det schemalagda tider där eleverna satt och arbetade med egna läxor eller pluggade inför ett prov. De satt i stora salar under lektioner, som var 80 minuter, fl era gånger i veckan, med oftast bara en lärare som var med. Dett a gjorde att de var väl förberedda för gymnasiet sedan. Han skulle även vilja göra klasserna mindre så att det endast var 1416 elever i varje klass, som det var förr. Något Sten tycker är viktigt, som han väldigt gärna som varit possitivt för mig. Jag försöker efterlikna sådant, Med hjälp av ett mått band har Sten räknat ner skoldagarna. När vi tog kortet var det ca 40 dagar kvar, nu är det endast 4 dagar. FOTO: EMELIE EJDEMYR skulle vilja ändra på, är att alla alltid ska kunna se möjligheter, att alla ska kunna tro gott om alla människor tills motsatsen är bevisad och även ha en genomgående positiv stämning från både elever och lärare. Han skulle också gärna ha ett positivare elevbemötande och att alla ska vara medvetna om att man ’’hanterar levande’’, vilket gör att man som lärare måste vara fl exibel. Sten återkommer även till det här med att vara positiv då han ger tips till andra lärare. – Man ska alltid vara positiv i bemötande av elever och alltid se möjligheter hos eleverna, säger han. Trots dett a ideal om hur en bra lärare ska vara, kan det vara svårt att leva upp till det ibland. ”Hemska tanke” var hans svar, när vi frågade om han hade velat ha sig själv, som lärare. – Jag försöker efterlikna sådant, som varit positivt för mig. Det som jag tyckte var bra för mig i skolan. Synen på hur hans drömlärare skulle ha varit har förändrats med tiden. Lärare som är En dikt av Nargesz Jafari Jag är en tjej som kommer ifrån ett muslimskt land där man inte har ytt randefrihet. Nu bor jag i Sverige och det fi nns stora skillnader mellan Sverige och de muslimska länderna. I Sverige är det okej att människor får vara som de verkligen vill. De ska känna sig nöjda med livet. Här är en dikt som jag har skrivit. Den handlar om att tjejer ska känna sig trygga och få leva fritt . Jag ska viska för att ingen ska höra För att det är fel att höra tjejernas röst Men jag är människa Jag ska leva Sofi a Berg, är en glad tjej som tycker om djur och är bra på hundar. Jag är inte en apa Har du sett någon apa som har känslor? Jag har rätt att leva Jag har rätt att välja Jag vill säga till er farsor och morsor Jag är en människa Jag har rätt att välja Med vem ska jag leva Och hur ska jag leva Men…Åh…Åh… Ni vill inte acceptera, respektera det Men vad kan man säga när ni inte vill göra det Men… Jag vill inte vara en apa Jag vill säga till er att vi inte är apor Ge mig bara en chans att få visa Att vi är det bästa som fi nns i världen Jag skriker och säger: Ge mig bara en chans! intresserade av personer, tror Sten, är viktigt för att saker ska fungera i skolan och även att lärarna får en relation till eleverna. Man måste även tro att man gjort rätt när man väl fattat ett beslut. – Jag själv ser ju till exempel inget negativt med att ge ut sitt telefonnummer till elever. Då de mår bra och kommer tillbaka så att man håller kontakten med elever – det är viktigare än något annat. Som lärare måste man fånga ett intresse, det måste bli intressant eftersom man har så mycket att kämpa emot, till exempel att bejaka alla positiva hjälpmedel såsom mobiler. En händelse som har påverkat Sten mycket var på ett knytkalas i Holsljunga. En kille kom fram till honom och frågade om han kände igen honom. Det gjorde inte Sten först, men den här killen berätt ade då en historia om då han hade gått på mellanstadiet. Det hade varit dags för Lucia i skolan, men killen skulle inte få gå med på grund av att han inte hade gjort sin hemläxa. Sten hitt ade pojken gråtandes under den hårda blicken från läraren. Sten hade sagt att pojken skulle få vara med på Luciafi randet. Han själv skulle se till att pojken lämnade in sin skoluppgift. Killen hade även sagt på knytkalaset att han blev varm då han tänkte tillbaka på vad Sten hade gjort för honom och att han hade fått ett väldigt starkt intryck av det. Dett a var något Sten aldrig riktigt hade refl ekterat över. – Jag har ännu inte planerat något jag ska göra under pensionen, förutom att känna mig fri och ledig. Att äntligen kunna få äga min dag. Sten har alltid lockats av resor och att få uppleva människor och miljöer på olika platser. Han har aldrig varit utanför Europa och två destinationer han gärna vill besöka är Sydamerika och Australien, men att i så fall vara där ett tag och inte bara under en vecka. De fem barnbarnen kommer också att ta stort utrymme och Sten har även många olästa böcker att njuta av. ANNA JOHANSSON EMELIE EJDEMYR