STT 1
4 STT Vecka 23 onsdag 3 juni 2015 SJUHÄRAD BORÅS
CECILIA ANDERSSON Uppvuxen i Ljungsarp som fortfarande känns som ”hemma”. Regionpolitiker. Brinner för förebyggande och jämlik vård, även för landsbygden. På fritiden gäller före ningsliv, genom barnens idrottande. I föreningslivet möts vi över generationerna Sommaren är äntligen här och skolan liksom många fritidssysselsättningar tar en välbehövlig paus över sommaren. Samtidigt som många aktiviteter slutar så fortsätter och utökar många föreningar sina aktiviteter med olika lägerveckor vilket är fantastisk roligt. Det bör lyftas fram ordentligt, speciellt då rapporter visar hur viktigt det är med just ledarledda aktiviteter för barn och ungas hälsa. Tid med sina föräldrar och aktiviteter med ledare är två viktiga skyddsfaktorer som lyfts fram allt mer då de handlar om ungas hälsa. Tid med sina föräldrar är kanske en självklarhet men påminner oss om att vår närvaro Social gemenskap som håller livet ut. som föräldrar är viktig och har betydelse. Ledarledda aktiviteter finns inom olika områden men de som lyfts fram är de som sker utanför skolan på barn och ungas fritid. Bidrar med mer Föreningslivet har i vårt samhälle där en självklar roll som den klart största aktören för våra barn och ungas fritidsaktiviteter. Tyvärr förknippas föreningslivet allt för ofta endast med olika fysiska aktiviteter vilket gör att man missar att se helheten. Även om rörelse är en viktig del för barn och ungas välmående så bidrar föreningslivet med så ofantligt mycket mer. Det är inte bara en av de största mötesplatserna där olika generationer möts med ett och samma intresse utan också en mötesplats där gemenskap och kontaktnät skapas för livet. Tränas i demokrati Föreningslivet tränar oss också i att ta ansvar och gemensamt fatta beslut vilket också kan beskrivas som att vi tränar barn och unga i demokratins grunder. Allt detta ställer självklart höga krav på våra barn och ungdomsledare men också på oss föräldrar då klubben inte är en egen aktör utan består av oss alla tillsammans. Som förälder har jag därför lika stort ansvar att exempelvis förmedla klubbens grundvärderingar vid träningar, tävlingar och matcher, som alla ledare och styrelseledamöter. Och jag gissar att det är just den helheten att alla, oavsett ålder, hjälps åt och drar åt samma håll, som gör att föreningslivet lyfts fram så starkt. Så vi får inte glömma bort att involvera barn och unga i alla de komponenter som föreningslivet består av, för det är då vi verkligen kan börja prata om social gemenskap och skyddsfaktorer som håller livet ut. CECILIA ANDERSSON ”Personalen gör en förbannat bra tidning och ska få fortsätta med det.” MATZ HAMMARSTRÖM Matz Hammarström är genom Markbladet AB en av ägarna till STT. Framöver kommer han även att vara vd och ansvarig utgivare. FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG Förändringar som ska ge synergi effekter TRANEMO Förändringar väntar för STT när ägaren vill samordna produktionen av tidningar. Utgivningsområdet minskar. STT:s reportrar och säljare blir kvar i Kind medan annonsproduktion flyttas till Markbladet i Skene. Matz Hammarström är STT:s nye vd. Vad är bakgrunden till omorganisationen? – Vi måste öka lönsamheten. Genom att flytta produktionen uppnår vi synergieffekter, då vi kan hjälpas åt att göra tidningarna. Vi kommer också att göra stora besparingar på lokalerna, som ska säljas, och på alla maskiner. – Vi minskar utgivningen med stornummer vid månadsslut i Ulricehamn, eftersom vi inte anser att det är lönsamt för STT. Nu ska vi istäl let satsa på att bli starkare i Svenljunga och Tranemo. Var detta planen när Markbladet tog över ägandet över STT 2014? ... till alla som hjälpte till denna dag utan er hade ej denna dag kunnat genomföras. Internationella föreningen .. till Lundgrens El, Möbel Carlsson, Såg & Motortjänst, Sehepherd, Svenne på Brobergs, Sune på STT, Tomas på KindsJärn, Per Bynander på Ica Kvantum för sponsring till jubilet. Internationella föreningen …till våra fantastiska musiker som spelade såå bra på vår ”Dans i Parken”. Glimringe borna med gäster ... Rosor till Tonsättarna, ni har jobbat rejält i vår. Önskar er en skön o varm sommar. Kramar till er alla.. – Det fanns diskussioner från början och en önskan om att få mer lönsamhet. Det finns en köpeskilling som ska betalas av. Det handlar Shirley Boström ...till Sune och Lena för alla fantastiska år med STT. Personalen på STT om normalt företagande, att utnyttja resurserna på bästa sätt. Dagspress genomgår en förändring som är enorm. Det drabbar även gratistidningar genom att annonsering minskar. Vi ser inte detta som en neddragning utan som en offensiv satsning. Vad innebär förändringarna för personalen? – Förhandlingar pågår med de fackliga organisationerna. Förutom att vi flyttar en del av verksamheten till Skene kan det också bli uppsägningar, men i så fall drabbas endast ett fåtal. Hur snabbt ska förändringarna göras? – Utgivningen i Ulricehamn upphör redan första augusti. Flytten av produktionen, och de anställda grafiska formgivarna, till Skene kommer att genomföras först i oktober-november. Hur viktigt är den lokala förankringen för en tidning? – Den är viktig, men den kommer STT att fortsätta att ha genom att säljare och redaktion finns kvar i bygden, men i mindre lokaler. Läsare och annonsörer i Svenljunga och Tranemo ska känna ”detta är vår tidning”. Ja, vad kommer det att innebära för STT:s läsare? – Läsarna kommer att känna igen sin tidning. Skillnaden är att det blir en ännu bättre tidning i och med att vi nu kan koncentrera oss på Svenljunga och Tranemo. Och för annonsörerna? – Genom att STT inte delas ut i Ulricehamn längre så minskar upplagan vid månadsslut. Men Ulricehamnsföretag kan fort farande annonsera för att nå kunder i STT:s område. Vad kommer omorganisationen att innebära i förlorade annonsintäkter? – Vi räknar med förlorade intäkter på 500 000 kronor-en miljon när vi går ur Ulricehamn. Men vi ska bli ännu duktigare på att göra en bra tidning, och har vi läsarna så får vi också annonsörerna. Läsarna har STT i sina hjärtan idag, det ska de ha i framtiden med. Med de här förändringarna bestämde sig grundaren och vd Sune Strand att avgå. Vad betyder det? – Det är ett jättetapp helt klart. Men STT är ett mycket starkt varumärke och personalen, som vi hoppas få behålla, är en stor del av STT:s själ. De gör en förbannat bra tidning och ska få fortsätta göra det. STT har också en reklambyrå, hur ser framtiden ut där? – Vi satsar på att utveckla den verksamheten. Mathias Bång, STT:s andra tidigare delägare, kommer att bli kvar med ett övergripande ansvar. Öppnas inte marknaden i Ulricehamn för andra aktörer? – Det är en svår marknad, Ulricehamns Tidning är otroligt starka. Markbladets tryckeri har tidigare tryckt många tidningar som försökt i Ulricehamn, men inte överlevt. KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com Dotterbolag till Markbladet MARKBLADET AB Ägs: Till 65 procent av Mats Hammar ström och söner AB och till 35 procent av Gota Media, tidningskoncern med en rad dagstidningar bland annat Borås Tidning och Ulricehamns Tidning. Verksamhet: Äger tidningarna Markbladet, Annonsmarkna’n (i Bollebygd), Götene Tidning, Knallebladet (i Herrljunga) och, som ett dotterbolag även STT. Vd: Mats Hammarström. Omsättning i koncernen: Cirka 45 miljoner kronor. Antal anställda i koncernen: 37 personer. STT AB Ägare: Markbladet AB. Startade: 1992 av Lena och Sune Strand. Vd: Fram till och med maj 2015, Sune Strand, nu Matz Hammarström. Antal anställda: 14 personer. Omsättning: Cirka 14 miljoner kronor.