HSB Uppdraget Stockholm 1
Att hålla styrelsen fulltalig, och få nya medlemm
ar att vilja engagera sig, är en ständigt aktuell fråga. Hur ska man göra för att få fler medlemmar att både vilja och kunna arbeta som förtroendevalda, och hur kan man göra för att locka grupper som idag är underrepresenterade i styrelsearbetet? Text Joel Åhlén Nyström Läs mer om och anmäl dig till nätverket på www.hsb.se/ ungistyrelsen Engagera mera! E ngagemanget finns där ute, och en undersökning som HSB Stockholm och analysföretaget Novus genomförde 2018 visar att en tredjedel av alla bostadsrättshavare är engagerade i sin förening – och av de som inte var involverade, kunde en tredjedel tänka sig det i framtiden. Det största orosmolnet handlar om rädsla för att styrelsearbetet ska vara väldigt tidskrävande, och då många idag lever hektiska liv kan brf:er inte längre ta den ideella arbetskraften för given. Någonting som i sin tur innebär att nya sätt och lösningar måste till för att attrahera och locka till engagemang. Men hur kan man Maria Alsander då göra för att skapa rätt förutsättningar för att medlemmar ska vilja involvera sig i föreningens arbete? Maria Alsander arbetar som verksamhetschef på Volontärbyrån, som hjälper människor och ideella organisationer att hitta varandra. – Enligt de undersökningar vi gjort de senaste 15 åren kan man se att det allra viktigaste är att man som förening är tydlig med sitt syfte och förklarar hur de frivilliga kan bidra till att uppnå de mål och det man strävar mot, säger hon. ATT VARA TYDLIG med syfte är också viktigt för att hålla både motivationen och intresset uppe, menar Maria. – De frivilliga vill känna att de är med och bidrar. Initialt är det också viktigt att uppgiften är konkret, och att det är tydligt vilket ansvar man har och vad som förväntas av en. Syfte, ansvar och uppgift är med andra ord tre viktiga faktorer för att fånga och bibehålla engagemang, berättar hon och tillägger: – Försök att inte romantisera saker, då det kan skapa fel förutsättningar och lätt resultera i att personen tappar motivationen. Anna Söderlind Anna Söderlind, marknads- och kommunikationschef på HSB Södertörn, menar att en del i arbetet med att locka fler att engagera sig handlar om att proaktivt jobba för att öka den allmänna förståelsen kring vilket viktigt jobb man gör när man sitter i en brfstyrelse. – Jag tror att vi som organisation måste bli bättre på att påminna våra förtroendevalda medlemmar om vilket otroligt betydelsefullt jobb de gör. Och i det arbetet ligger även att utbilda och informera de övriga boende i föreningen, säger hon. Även hon poängterar vikten av tydlighet för brf-styrelser när det kommer till omfattning på arbete, hur styrelsen arbetar och vilka rutiner och riktlinjer man följer. – Försök också att arbeta strukturerat med en starttid och sluttid för möten. #3 / 2020 uppdraget Foto Shutterstock