STT 1
4 STT NYHETER SVENLJUNGA Grovt rattfylleri gav fä
ngelse BROTT En man i 30-årsåldern, bosatt i Svenljunga kommun, döms i Borås tingsrätt för rattfylleri och grovt rattfylleri till fängelse i två månader. Rattfylleribrottet ägde rum i Borås, medan det grova rattrylleribrottet begicks i Svenljunga kommun. Där körde mannen av vägen och voltade med bilen efter att ha druckit alkoholhaltiga drycker i sådan mängd att alkoholkoncentrationen i hans blod uppgick till 2,42 promille. Gränsen för grovt rattfylleri. är 1,0 promille. HULARED/TVÄRRED Ny musik från The flying bumblebees På Långfredagen släppte duon The flying bumblebees en ny låt ”Where It All Begins!”. Duon består av Sara Pettersson, bördig från Hulared och Petra Johnson, Tvärred. – The Flying Bumblebees är Sara Pettersson och Petra Johnson, som presenterar musik, humor och värme även när det är kallt ute, säger de själva. Tisdag 30 april 2019 Markant förbättring av företagsklimatet Svenljunga klättrar från plats 192 till plats 53 i SKL:s mätning Sveriges kommuner och landsting , SKL, genomför varje år en mätning av företagsklimatet hos Sveriges kommuner. Senast Svenljunga var med, år 2014, hamnade man näst sist av de kommuner som deltog i mätningen. Denna gång har kommunen klättrat betydligt, till plats 53 av de 171 deltagande kommunerna. SVENLJUNGA År 2014 kom Svenljunga på en inte alltför smickrande 192:a plats av de 193 kommuner som deltog i SKL:s mätning. – Det var ju jättedåligt, så vi iscensatte ett jobb tillsammans med företagarföreningarna för att analysera vad vi behövde bli bättre i, berättar Fredrik Dahl, näringslivsstrateg i Svenljunga kommun. Sedan 2014 har man inte varit med i undersökningen. – Kommunerna skickar själva in alla uppgifter, och på grund av personalbrist har vi inte hunnit med det tidigare. Men till mätningen av företagsklimatet 2018 kunde man skicka in uppgifterna som krävdes, och det visade sig att arbetet med förbättringar gett resultat. Klättringen är markant, och visar på en hög kundnöjdhet inom alla delar av kommunens handläggning. Högst hamnar man inom bemötande, med en kundnöjdhet på 82, där över 80 innebär ”mycket hög kundnöjdhet”. Av de myndighetsområden som mäts är det två som sticker ut lite extra: Livsmedelskontroll, där Svenljunga hamnar på plats 5 av 150, och bygglov där man ligger på plats 23 av 154. Att man hamnat så högt i årets mätning beror på en kombination av gott samarbete med företagarföreningarna och gott arbete av personalen på miljöoch byggenheten, säger Fredrik Dahl. – Vi har jättemånga duktiga tjänstemän. De är engagerade och gör det lilla extra! Även Svenskt Näringsliv gör en årlig undersökning av företagsklimatet. Skillnaden mellan de båda är att Svenskt Näringslivs undersökning handlar om attityden bland alla företag, medan SKL:s mätning görs enbart bland företagare som haft ett ärende hos kommunen inom ett eller flera av sex myndighetsområden (Se faktaruta). Är SKL:s undersökning mer rättvisande genom att den riktar sig till dem som varit i kontakt med kommunen? – Både ja och nej: Det finns andra delar, som vad kommunen gör för nyföretagande, som kommer fram i Svenskt Näringlivs mätning men inte i SKL:s. Hur arbetar ni vidare med företagsklimatet i Svenljunga? – Nu när vi tittar på det här tillsammans med tjänstemännen gäller det att vara ödmjuka och hitta sådant som går att förbättra ytterligare. Vi ligger högt i bemötande, men det finns mycket att bygga upp. Som tekniken, att få bättre hanteringssystem. Missar kommer att göras, men vi har en bra dialog med företagarföreningarna, och undersökningen visar att vi har en bra grundbas att jobba vidare med. Katarina Johansson katarina@stthuset.com ”Vi har jättemånga duktiga och engagerade tjänstemän.” Fredrik Dahl HALLÅ DÄR Oscar Hedén SVENLJUNGA I artikeln ovan kan man läsa om Svenljungas klättring i SKL:s mätning av företagsklimatet. Bäst placerade man sig inom området ”livsmedelskontroll”, där kommunen kom på plats 5 av 150. STT frågade livsmedelsinspektör Oscar Hedén om vad som ligger bakom det fina resultatet. Hur går ert arbete till? – Vi gör oanmälda besök hos alla som hanterar livsmedel, som skolmatsalar, caféer och butiker. Vi utgår från att det ska vara säkra livsmedel, väldigt mycket handlar om sunt förnuft. Vi kommer ut och har en dialog med verksamhetsutövarna, och är det något som är fel i hanteringen informerar vi i första hand, och ger en avvikelse. Upprepade eller allvarligare avvikelser kan leda till förelägganden och som livsmedelsinspektör har jag t ill och med delegation att stänga ner en verksamhet om det behövs. Brukar det ofta gå så långt som till förelägganden? – Nej, förelägganden är relativt ovanliga, både här och i andra kommuner. Ofta räcker det att ge en avvikelse, och förklara varför det är en avvikelse och vilka risker som kan uppstå om den inte åtgärdas. Man kunde ju tänka sig att ert arbete inte alltid är uppskattat, men så är det inte enligt mätningen? – Nej, de flesta har förståelse för vårt arbete, och vi får feedback att man tycker det är bra att vi kommer ut och informerar. När jag är ute på inspektion brukar jag nämna att jag och verksamhetsutövarna trots allt har samma mål – säkra livsmedel. Vad ligger bakom att ni kommit så högt upp på listan, en femteplats bland alla de 150 kommuner som deltog? – Jag är relativt ny, och har bara jobbat här i 1,5 år. Tidigare jobbade jag inom livsmedelsbranschen i 14 år. Jag tror man märker Vi får feedback att man tycker det är bra att vi kommer ut och informerar. Oscar Hedén att jag inte kommer direkt från någon skola och pekar med hela handen, utan att jag pratar samma språk. – På hela miljö- och byggenheten jobbar vi också Mätningen Vad? Sveriges kommuner och landsting (SKL) genomför en årlig mätning av företagsklimat. Kvalitetsmätningen handlar om kommunernas myndighetsutövning och service gentemot företag under år 2018. Vem? Undersökningen genomförs bland företagare som haft ett ärende inom ett eller flera av sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Svenljungas resultat: 2014: Plats 192 av 193, med ett Nöjd kundindex på 55. 2018: Plats 53 av 171 och en Nöjd kundindex på 76. Det har gått bra för kommunen i alla områden som mäts, med två som särskilt står ut: Livsmedelskontroll: Plats 5 av 150 inom med en kundnöjdhet på 86. Bygglov:Plats 23 av 154, med en kundnöjdhet på 79. Resultaten visar en hög, eller mycket hög kundnöjdhet inom alla delar av kommunens handläggning: Information: 74 Tillgänglighet: 75 Bemötande: 82 Kompetens: 74 Rättssäkerhet: 73 Effektivitet: 76 Svenljunga kommun har gjort ett stort kliv uppåt i SKL:s mätning av företagsklimat Kommunen har gått från 192:a till 53:e plats sedan man senast var med i undersökningen år 2014. FOTO: ARKIV/YLVA HIDENG Oscar Hedén är livsmedelsinpektör i Svenljunga kommun. FOTO: KATARINA JOHANSSON mycket med bemötande, och har obligatoriska kurser i det. Vi vill vara den myndighet man själv skulle vilja möta, och vi har ett fantastiskt bra team som jobbar här nu. Katarina Johansson katarina@stthuset.com