Nöjesnytt Växjö 1
FULL FART FRAMÅT Växjö har en fin tradition av ra
cingförare, med legendaren Stefan Lill-Lövis Johansson och Björn Wirdheim som främsta företrädare. Om allt går som det ska kan vi snart lägga ett nytt namn till den där listan, nämligen 18-årige Lukas Sundahl, som i våras tog SM-guld i klassen Formel Renault 1.6. ör Lukas Sundahl har det aldrig funnits någon tvekan om vad han skulle hålla på med. Med en pappa som kört rally och med farfars bror som förebild inom racing har han haft siktet inställt på en karriär inom motorsporten så länge han kan minnas. Och det började, som för många andra motorintresserade ungdomar, med gocart. – Jag testade gocart första gången sommaren 2005 och fastF nade direkt, säger Lukas under en rast från studierna på Växjö Fria Gymnasium. Jag höll på med gocarten fram till 2010, då jag tog SM-silver. Efter det kände vi att det räckte, att vi inte kom vidare inom den tävlingsformen och att det var dags att ta nästa steg. Nästa steg inom racing innebar för Lukas del en tävlingsform med högpresterande sportvagnsbilar som kallas Radical, vilket innebär ett ganska stort hopp från gocart. Att byta gren på den här nivån inom motorsport innebär inte att man måste kvala sig till en plats, utan helt enkelt köpa en bil och satsa allt man kan. Inte den enklaste sak i världen när man är 16 år, måhända, men det finns en anledning till varför Lukas alltid säger ”vi” och inte ”jag” när han talar om sitt tävlande. Sundahl Racing, som hans team heter, är nämligen en ren familjeangelägenhet och ett väl sammansvetsat gäng. – Under alla år jag tävlat har vi skött allting själva, från att meka, förberedelser inför tävling till allt runt omkring själva tävlandet, säger Lukas. Vi har gjort allt för att hålla nere kostna24 | nöjesnytt derna och det har funkat hur bra som helst. Jag har ett otroligt stöd hemifrån och i teamet finns både pappa, min låtsaspappa, farfar och så klart farfars bror. Lukas lärde sig ”djävulskt mycket” under de två år han körde Radical, men redan 2013 visste teamet att det var dags att gå vidare igen. Samma år hade Renault bestämt sig för att starta en ny formelserie, Renault 1.6, som skulle fungera som ett mellanled mellan Radical och den tyngre klassen Renault 2.0. Sundahl Racing köpte helt sonika en formelbil och började sin nya satsning och återigen menar Lukas, som är coolheten själv, att det inte var en speciellt märkvärdig förändring. – Formelbilen är ju lite långsammare sett till ett helt varv, men visst är det en häftig känsla att köra den, konstaterar han. Det kändes bra direkt faktiskt och första året tog jag SM-silver och blev trea i Skandinavien. I år gick det ännu bättre för Lukas, som knep SM-guldet i tuff konkurrens och slutade trea i Skandinavien även 2014. När han får frågan om vad som är hans styrka som förare väljer han att citera sin pappa; att han har förmågan att snabbt lära sig nya banor och att vara förutseende inför nästa moment och beslut. Han menar att det är farten och själva tävlingsmomentet som är tjusningen med sporten och att det helt enkelt är det roligaste som finns. Han tvekar inte heller när han får frågan om var han ser sig själv om fem år: ”OM FEM ÅR SKA JAG HA DET HÄR SOM YRKE. DET SPELAR FAKTISKT INTE SÅ STOR ROLL INOM VILKEN TÄVLINGSFORM, BARA JAG KAN SYSSLA MED DET HÄR PÅ HELTID”. Visst finns det drömmar om att kanske köra Formel 1 eller GT, men det är underordnat, jag vill utvecklas som förare. Nästa steg för Sundahl Racing blir möjligtvis att ge sig på STCC eller Porsche, eller eventuellt rallycross. För Lukas finns det bara en väg – framåt, framåt, framåt – och han har både modet och viljan att ta sig dit han vill. Inte så illa pinkat för en kille som tog körkort så sent som den 20 oktober i år… ■ TEXT: OLA KARLSSON FOTO: TONY WELAM/RENAULT