Att göra riskbedömningar är numera en bra vana an
ser Morgan Hedman och Johnny Åhl på Vattenfalls värmeverk i Kalix. Foto: JENNIE PETTERSSON Säkra stopp för Vattenfall O lyckan inträffade i november 2012 vid servicearbete i ett elfilter till en fastbränslepanna. – Det började med ett haveri i filtret och att vi kontaktade entreprenören som vi har serviceavtal med, säger Hans Stålnacke, anläggningsområdeschef för Vattenfall Heat. Normalt ska entreprenören skicka två personer för den aktuella serviceinsatsen men bara en serviceman fanns tillgänglig. Under tiden denne var på väg till kraftvärmeverket förberedde Vattenfalls personal servicearbetet. Bland annat skulle man vädra ut värme och jorda isolatorer. Elfiltrets askskruv, som startar med viss regelbundenhet, fick vara i drift för att all aska skulle hinna avlägsnas från filtret. När aska transporteras ut ska arbetsbrytaren stängas och låsas. Här började dock saker att gå fel när en inspektionslucka, genom vilken värmen skulle vädras ut, inte gick att öppna. Fastnade När servicepersonalen Hans Stålnacke 14 kommit på plats skedde saker dessutom i felaktig ordning. – Servicemannen fick veta att luckan satt fast och gav sig i kast med den. Han lyckades få upp den och tyckte att utrymmet verkade vara vädrat, strömmen bruten och allt i sin ordning. Dessvärre var det inte så. När mannen befann sig i filtret gick det så illa att askskruven gick igång och mannen fastnade med benet. Skruven nödstoppades men mannens ben blev så allvarligt skadat att benet senare måste amputeras. Efter händelsen inledde Vattenfall Heat en analys för att förhindra att något liknande inträffar igen. – Tidigt insåg vi att det handlade om brister i kommunikation mellan egen personal och entreprenör, liksom om stress. Vi upptäckte också att man avvikit från normala rutiner. Webbutbildning Efter analysen av vad som gått fel har Vattenfall Heat infört tekniska system som gör det omöjligt att utföra avställning i fel ordning. Det gör det bland annat omöjligt att gå in i ett elfilter om inte strömmen är bruten. – Vi genomför just nu också ett omfattande projekt för all underhålls- och driftspersonal, där också våra underleverantörer är involverade. Det heter och handlar om ”Säkra Stopp”, Förra vintern inträffade en svår olycka vid Vattenfalls värmeverk i Kalix där en person skadades allvarligt. För att minimera risken för liknande olyckor genomför nu Vattenfall Heat projektet Säkra Stopp. vilket dels är en webbaserad utbildning om säker avställning, dels lärarledda workshops för att förbättra säkerhetskulturen. Det senare handlar om att stärka säkerhetstänkandet generellt, eftersom det är omöjligt att avhjälpa alla faror med tekniska lösningar. Att stärka säkerhetskulturen handlar bland annat om att förändra attityder och beteenden, menar Hans Stålnacke. – Vi betonar till exempel att man aldrig ska göra insatser innan en riskbedömning är gjord. Nya vanor Att göra riskbedömningar har också blivit en vana efter att projektet Säkra stopp startade, berättar Johnny Åhl, driftsledare vid Vattenfalls värmeverk i Kalix. – Numera göra vi alltid en mer eller mindre omfattande riskanalys vid underhållsinsatser, säger han. Framför allt är det viktigt när servicepersonal utifrån ska utföra arbete. – Ingen entreprenör får utföra något arbete utan att det finns ett arbetsbesked*. Vi har dessutom alltid en muntlig genomgång också där vi antecknar och säkrar vad som ska göras, säger Johnny Åhl. JOHAN GRANATH *FOTNOT: Arbetsbesked eller arbetsorder är i ovanstående fall en i mallad beskrivning för det arbete som ska utföras. Även med uppgifter om vem som ska utföra arbetet och kontaktuppgifter. Fjärrvärmetidningen • Nr 2 • Mars 2014