Kambium FLISOR
Kambium LIVET I SKOGEN
Kambium SKÖT OM DIN SKOG
SKÖT OM DIN SKOG SÅ GÅR DET TILL ATT TA UT GROT "
Det fi nns stora regionala skillnader i efterfrågan på bränsle" Per Ericsson, skogsbränsleansvarig på BillerudKorsnäs. AVVERKNING Redan då skördaren avverkar skogen börjar förberedelserna för att ta ut grot. Vid grotuttag används en särskild avverkningsteknik för att riset ska separeras från det övriga sortimentet, hållas fritt från föroreningar och dessutom torka på ett tillfredställande sätt. Grenarna och topparna läggs i högar på hygget och skördarföraren eftersträvar stora grothögar där topparna ligger parallellt. Riset ska ligga minst en månad på hygget under sommarhalvåret, för att torka och avbarra. RISA RÄTT Genom att använda sig av metoden ”Risa rätt” undviks körskador. En del av riset i avverkningen används för att förstärka avverkningens huvudleder som virket sedan körs ut på. Även risskotaren använder sedan de välrisade vägarna och kan därigenom nå partier på hygget som kanske inte skulle ha varit nåbara med konventionell avverkningsmetodik. TORKA Riset ska ligga minst en månad på hygget under sommarhalvåret, för att torka och avbarra. Energiinnehållet och därmed lönsamheten i grot är direkt kopplad till fukthalten. Om fuktigt ris läggs i välta är risken stor att även fl isen kommer att vara fuktig. skogsbränsleansvarig på BillerudKorsnäs i Gävle. Trakter för grotuttag får heller inte vara för små, de ska vara minst två hektar. Och uttag görs inte på allt för låga boniteter, då det fi nns en risk att förrådet av mineralnäringsämnen utarmas. ETT ALLTFÖR HÅRT grotuttag skulle också få konsekvenser för den biologiska mångfalden då många insekter och svampar lever av och ynglar i detta material. – Efterfrågan på grot ligger i dag på en balanserad nivå men det fi nns stora regionala skillnader i efterfrågan på bränsle, säger Per. Som skogsägare är det en bra idé att kontakta sin virkesköpare om man vill få veta hur det ser ut i den egna regionen. . #4 | 2016 KAMBIUM 7 Skotarföraren lastar grothögarna och skotar ut dem till bilväg, där riset sedan läggs i vältor. GROTSKOTNING Skotarföraren lastar grothögarna och skotar ut dem till bilväg, där riset sedan läggs i vältor. Vid skotning av grot är lastutnyttjandet lågt och för att öka lastkapaciteten har skotaren ett anpassat risrede. BillerudKorsnäs eftersträvar att lägga upp allt ris efter bilväg. Detta för att minimera fl isningskostnaderna och öka fl exibiliteten vid valet av maskinsystem. TÄCKPAPP För att riset ska ha rätt kvalitet när det levereras täcker BillerudKorsnäs alla vältor med papp. Pappen bidrar till att bränslet torkar bättre och minskar risken för återfuktning och skyddar mot snö och is. Exempel på biobränslen som framställs från skogen är brännved, fl is, pellets och briketter. FRAKT Transporten kan ske på olika sätt. Med helgrot (även kallat lösgrot) läggs riset helt i en lastbil och transporteras till mottagare där det sönderdelas på plats. Lastbilshugg innebär att riset huggs vid bilvägen av lastbil som har ett släp med monterad hugg. Traktorhuggen kan fl isa vältor som ligger på hygget eller längs en bilväg. Systemet kräver lastning, separat fl isbil och lastmaskin alternativt skopbil.
Kambium KRÖNIKA
Kambium SKOGSÄGAREN
Kambium FÖRPACKAT