Kambium FLISOR
Kambium LIVET I SKOGEN
Kambium SKÖT OM DIN SKOG
Kambium KRÖNIKA KRÖNIKA VAD HÄNDER PÅ VIRKESMARKNA
DEN 2017? Arvid Svanborg, ANSVARIG FÖR AFFÄRSUTVECKLING BILLERUDKORSNÄS SKOG, ger här en aktuell rapport om virkespriserna. D et är dags att summera virkesmarknaden 2016 och titta lite runt hörnet för 2017. 2016 startade med en försvagad konjunktur för sågade trävaror med fallande priser som följd. Sedan dess har priserna slutat falla och marknaden stabiliserats. Men bilden är inte entydig. För trävaror av tall är marknaden fortsatt skakig, främst beroende på de ekonomiska och politiska problemen i Nordafrika och Mellanöstern. Ett lågt oljepris gör att dessa regioner tappat köpkraft. För gransågarna ser det bättre DÅ & NU Flottningen har en 600-årig historia. ut. Gran används huvudsakligen till konstruktionsvirke och efterfrågan är stabil i Sverige, Europa, Japan och Kina. Dessutom ökar efterfrågan på trävaror i USA vilket minskar Sveriges konkurrens med Nordamerika gällande exporten till Asien. Efter fl era år av ökande produktion av sågade trävaror har den Marknaden är fortsatt skakig för trävaror av tall. börjat sjunka något, särskilt i södra Sverige. Där har tillgången på råvara varit knapp och lett till höga timmerpriser vilket till slut gjort att sågverk slås ut eller slås samman till större koncerner. Minskad produktion, en torr sommar med bra drivningsförhållanden och gott utbud av virke ökar nu tillgången på sågtimmer. Det innebär inte att det råder överskott på sågtimmer men ger många sågverk en stabilare inköpsmarknad. Marknaden för massaved är lugnare. Den långsiktiga trenden med minskat användande av tryckt papper fortsätter med överskott på massaved 2016. Nu bygger fl era aktörer ut massakapaciteten. Förbrukningen av massaved och sågverksfl is förväntas därmed öka under 2017. Hur kommer virkesmarknaden utvecklas under 2017? Förutsatt att efterfrågan på sågade trävaror fortsätter att öka kan vi förvänta oss inga eller små prisrörelser på virkesmarknaden under början av 2017. . FRÅN FLOTTNING TILL LASTBIL "Gran används huvudsakligen till konstruktionsvirke och efterfrågan är stabil i Sverige, Europa, Japan och Kina." Förr gjordes alla längre transporter av virke i våra vattendrag. Flottning har funnits ända sedan 1300-talet då virket transporterades för husbehov, till järnbruken och till de första sågverken som byggdes vid älvarna. Flottningen ökade på 1700-talet i takt med att sågverkens produktion steg. År 1739 infördes en lag som sa att fl ottning som bedrevs i en kungsådra eller i allmän farled inte fi ck förhindras: inga fi skeredskap fi ck användas och vattenföringen skulle säkras. Flottningens betydelse ökade på 1800-talet för att kulminera under första halvan av 1900-talet. Efter andra världskriget började virket transporteras på lastbil och den sista fl ottningen gjordes på Klarälven 1991. I DAG TRANSPORTERAS virke på lastbil, järnväg och båt. För att minska koldioxidutsläppen och slitaget på vägarna tillåts i dag högre maxvikter på lastbilarna. Snart väntas beslut om att tillåta vikter på 74 ton på delar av vägnätet. Försök pågår också med ”monsterekipage” på 90 ton, vilket skulle minska utsläpp och slitage av vägar ytterligare. . #4 | 2016 KAMBIUM 9 FOTO: SKOGENBILD
Kambium SKOGSÄGAREN
Kambium FÖRPACKAT