STT 1
22 STT SPORT• MOTOR T STT Svenljunga • Tranemo •
Ulricehamn Nr 42 torsdag 18 oktober 2012 Det blåser i Leipzig ANKAR OM SPORT Per-Ove Ståhlbrand om vad som hänt, vad som kommer att hända och lite till. Kärleken övervinner allt? Göran Andersson och Jan Ericson för mer eller mindre regelbundet en hård debatt på insändarsidorna här i STT. Andersson är socialdemokrat från Torsbo och Ericson är moderat riksdagsledamot från Ubbhult. Kort kan man säga att de inte är överens om någonting. Möjligen just då att de inte är överens om någonting. Men så finns det något gränsöverskridande, något som inte ser några partipolitiska hinder. Jag talar förstås om kärleken. Kärleken till fotboll och i det här fallet till IF Elfsborg. När det gäller Andersson/Ericson blir det nästan som en ohelig allians. Båda är, meningsskiljaktigheterna till trots, nämligen gulsvarta långt in i själen. Andersson har sammanställt en gedigen rapport angående Elfsborgs prestationer på konstgräs kontra naturgräs, Ericson toppade nyligen sin blogg med att hylla Oskar Hiljemark efter matchen mot GAIS. Så mycket kärlek kommer nog inte Dalstorp att visa nu i helgen! Förhoppningsvis får de båda politiskt intresserade krama om varandra i samförstånd i början av november. Så mycket kärlek kommer nog inte Dalstorp att visa nu i helgen. Åtminstone inte visavi sina motståndare IK Tord från Jönköping. För det är nu allt ska avgöras. Det är nu vi får se om Dalstorps säsong kan klassas som fantastisk eller som osannolikt fantastisk. Det dubbla kvalmötet med IFK Berga klarade Dalstorp av utan några större problem. 3-1 på hemmaplan följdes upp med säkra 1-1 i returen. Egentligen förmådde Berga inte hota på allvar någon enda gång. Sannolikt lär det bli tuffare när nu det sista steget till division II skall tas. Jönköpingslaget IK Tord slutade på tredje sista plats i division II Östra Götaland, men var inte långt ifrån att klara kontraktet. I sista omgången blev det emellertid storförlust mot Lindsdals IF samtidigt som bottenkollegan Assyriska tog tre viktiga bortapoäng. Därmed var kvalplatsen ett faktum. För IK Tord gäller det nu att bryta en negativ trend. För Dalstorp gäller det att fortsätta på den inslagna vägen. Det är lättare. Banne mig att det här kan bära hela vägen. På onsdag kväll har vi svaret. Om Dalstorp nu lyckas ta sig hela vägen kommer de ännu en gång att få känna på vad det innebär att avancera en division. Även om det gått oförskämt bra den här säsongen, så är det inte alltid det är så. Det är ofta ett stort och tufft steg. Det har så smått grannklubben Nittorps IK nu fått känna på. Efter några omgångar med fina prestationer och fina resultat är det nu betydligt kämpigare. Skador på bland andra Remstam och Linus Johansson sätter sina spår. I söndags blev laget ännu en gång näst intill utspelat av Kallinge/Ronneby. Den här gången vann gästerna med så överlägsna siffror som 7-0 och enda trösten för Nittorp är väl att enkronasmatchen gav mycket folk på läktarna och gott klirr i klubbkassan. Sedan är förstås klara serieledarna Kallinge/Ronneby inte ett av de lag Nittorp skall besegra – åtminstone inte när skador på nyckelspelar härjar. gp g åtminstone inte när skador på nyckelspelare härjar Men för BMW X1 är det inte mer än en lätt bris MOTOR Förändringarnas vind har svept in över Leipzig. Trots att BMW X1 bara har fyra år på nacken är det redan dags för en makeover. Dagens trend är inte längre fyrhjulsdrift utan ett tufft utseende, men hos BMW kan du både äta kakan och ha den kvar. Här kan du välja mellan bak eller framhjulsdrift och det tuffa utseendet får du på köpet. Men det är inget billigt nöje då instegspriset börjar på 279 000 kronor för sDrive18i och sträcker sig till 365 900 för xDrive25d. Allt mer tilltalande Man skulle kunna tro att BMW X1 har varit och besökt någon av Hollywoods alla skönhetskliniker inför den kommande USAlanseringen. En botoxbehandling senare och förändringarna finns där, men är svåra att se. En rynka mindre kan jämföras med strålkastare som fått en ny kromsarg eller blinkers som hoppat upp till backspeglarna. Med andra ord är du inte bekant med ansiktet blir det svårt att se finliret. Går vi istället vidare till interiören är det något som läkarna skulle kalla för ett ”lyckat ingrepp”. Kunderna hade måhända velat se lite fler förändringar, men känslan man slås av är - varför ändra på ett vinnande koncept? Mittkonsolen har dock fått en viss förfining och här finns även en ny ”Eco-Proknapp” som på ditt kommando säger åt styrenheten att spara maximalt på bränslet. Bagaget sväljer 420 liter, men fäller man den bakersta sätesraden kan du stuva in hela 1 350. Bara en miljöklassad Valmöjlighet betyder frihet, men när man kikar på motoralternativen till BMW X1 kan man börja undra om det inte får motsatt effekt. Under huven erbjuds inte mindre än åtta olika maskiner varav tre är bensinare i effektspannet 150 till 245 hästkrafter samt fem dieslar på 116 till 215. Samtliga motorer är turbofyror som begåSMÅ FÖRÄNDRINGAR. Några större skillnader mot tidigare modell är det inte, BMW X1 är – precis som sin föregångare – en skönhet ändå. FAKTA FOTO: CNP AB BMW X1 xDrive25d Motor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 218 hk vid 4 000 varv/ minut. vats med start/stopp-teknik oavsett om du har den sexväxlade lådan eller hostat upp 21 000 kronor för en åttastegad automat. Ändå är det bara bakhjulsdrivna 20d EffecientDynamics som kvalar in som miljöbil och det med nöd och näppe med sina 119 gram koldioxid. Trygg och entusiastisk Är du ute efter fyrhjulsdrift så erbjuds det till två av de största bensinmotorerna samt tre av dieslarna. Oavsett vad du väljer så är väghållningen inget att klaga på. BMW X1 har en utpräglad personbilskänsla som lockar fram en stor portion entusiasm bakom ratten samtidigt som bilen är tryggheten själv med full pott i EuroNCAP´s krocktester. Visst är det här ett nygammalt ”ex” som vi gärna återupptar kontakten med! JENNY NILSSON OCH JOHANNES GARDELÖF Max vridmoment: 450 Nm mellan 1 500-2 500 varv/minut. Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell. Fjädring: Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram: dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel. Styrning: Kuggstång med hydrauliskt servo. Vändcirkel: 11,8 meter. Bromsar: Ventilerade skivbromsar fram och bak. ABS, DCS Mått/vikt: (cm/kg): Axelavstånd 276, längd 445, bredd 180, höjd 155. Tjänstevikt 1 660 kg. Bränsletank 61 liter. Prestanda: Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,8 sek. Förbrukning/miljö: 5,9 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 154 g/km. ”Man skulle kunna tro att BMW X1 varit och besökt någon av Hollywoods alla skönhetskliniker inför den kommande USAlanseringen.1” VI BYTER VINDRUTOR AB Alenäs Billackering 0325 – 611 880 NYHET AC-SERVICE! NU SERVAR VI ÄVEN DIN AC! Välkommen! Medlem i MYCKET MER ÄN DÄCKVERKSTAD www.vianor.se Vianor Svenljunga perove@stthuset.com FÖRENINGSNYTT Kinds Boule Sällskap Kinds BS Månadstävling. 14 oktober. Resultat: 1. Gun-Britt Stomberg/Ragnar Dehlén; 2. Annie Fulton/Arne Pettersson; 3. Mariann Johansson/ Jarl Abrahamsson; 4. AnneMarie Holst/Rolf Holmberg; 5. Wally Widar/Gösta Widar/ Ture Eriksson; 6. Gull-Britt Svahn/ Håkan Svensson. Tranemo Boule Klubbmästerskap. Tabelltoppen efter 11 oktober: 1. ABW ...........................16 .................109 2. HSG ...........................12 .................30 3. RAM ...........................12 .................04 4. Ölsremma ..................11 .................27 5. Optimisterna ..............10 .................54 6. Liten ..........................10 .................33 7. HALA..........................10 .................28 8. BO-WI ........................10 .................23 9. ALIUS .........................10 .................19 10. BRR .........................10 .................08 FAKTA Plus och minus + • Hög säkerhet. • Snygg och prydlig interiör. • Härlig motor med snål förbrukning. - • Hård och stötig fjädring. • Snåla garantier. VECKANS ROS … till Görgen och Berit som samlat vår gamla högstadieklass för att gratulera vår klassföreståndare Jan Manfred till pensioneringen. Det var en fantastiskt trevlig lördageftermiddag på Påarps Gård! Margareta i Hid .. .till Roger och Christoffer för det spännande och roliga besöket hos er på brandstationen! Blåbärsbodas förskoleklass, Limmared ... till Hjördis och Laila som visade oss runt på Glasets hus! Det var jätteroligt och lärorikt. Blåbärsbodas förskoleklass, Limmared ... till Kina med personal i köket på Solbacken för att ni alltid kommer ihåg mig. Vi hjälper dig med din bil! Allbilverkstad · Service på alla bilmodeller · Plåtskador · Reservdelar · Däck mm Boråsvägen 19 0325-135 10 0706-52 64 23 Eva ... till Gunvor, Lisbeth och Helena som återigen ordnade en jättetrevlig klassfest den 5 oktober på Åvalla i Gällstad. Klasskamraterna