Kanalen 1
4 samhälle & politik veckans nyhet tipsa Redaktio
nen redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egen text och bild. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material och att korta texter. VA-taxan höjs i Vaxholm n SAMHÄLLE Brukningstaxan för vatten och avlopp i Vaxholm kommer att höjas med 25 procent från och med den 1 april 2015. Detta för att fortsatt kunna säkerställa kvaliteteten på levererat dricksvatten och avloppsvatten. – Vi förstår att höjningen kommer att påverka hushållens kostnader, men med den förhöjda taxan kommer vi att kunna genomföra nödvändiga och planerade utbyggnader och underhåll av Vaxholms VAanläggningar. Arbetet kommer att innebära förbättringar för många kunder och förebygga framtida problem, säger Mikael Medelberg, vd på Roslagsvatten. För ett enfamiljshus, ett så kallat ”typhus A”, innebär den nya taxan en ökning med ca 150 kr/mån. För en standardlägenhet, ett så kallat ”typhus B”, innebär den nya taxan en ökning med 100 kr/mån. – Vaxholms kommun har ett ansvar och en skyldighet att värna kommunens många vattenområden, där flera klassas som mycket känsliga. Det gör vi bäst genom att bygga ut kommunalt VA, samtidigt är det viktigt att vi underhåller de ledningar och reningsverk som redan finns. Med den här höjningen räknar vi med att komma in i ett mer normalt avgiftsläge, säger Lars Lindgren, kommunstyrelsens ordförande i Vaxholms stad. CL Elektroniskt frikort i Stockholms län n SAMHÄLLE Frikortet på papper ersätts stegvis under hösten 2015 i Stockholms län av ett elektroniskt frikort. Det ska ge ett effektivare, mer rättvist system som gör det enklare för patienter att ta del av högkostnadsskyddet, samtidigt som administrationen minskar hos vårdgivarna. CL Största folkökningen någonsin n SAMHÄLLE Den sista december 2014 uppgick Sveriges befolkning till 9 747 355 personer. Det är en ökning med 102 491 personer jämfört med året innan. Folkökningen är den största som någonsin uppmätts mellan två enskilda år. Främsta skälet till det är en rekordhög invandring med 126 966 personer. Under året ökade Sveriges folkmängd med 102 491 personer vilket för första gången innebar en folkökning på över 100 000 personer under ett enskilt år. Folkökningen var 12 600 personer högre än det tidigare rekordåret 1946. Folkökningen är högre för männen än för kvinnorna och så har det varit sedan 1995. Ända sedan den svenska befolkningsstatistikens födelse 1749 har det alltid funnits fler kvinnor än män i befolkningen. Då männen har ökat mer än kvinnorna under de senaste åren har kvinnoöverskottet stadigt minskat. Folkökningen under 2014 berodde både på ett födelseöverskott, skillnaden mellan födda och döda, och ett invandringsöverskott, det vill säga skillnaden mellan invandrade och utvandrade. CL KäLLA: stAtIstIsKA centrALbyrån Åkersberga kanalen nr 9 • vecka 9 • tisdag 24 februari • 2015 Överfulla och försenade bussar hör till vardagen för Österåkers pendlare. Förra veckan hade Arriva och representanter från Österåkers kommun ett möte om den ohållbara situationen för dem som pendlar med allmänna färdmedel. Foto: chArLottA LAMbertz Färre turer ett problem för många busspendlare Många bussresenärer har reagerat med ilska och frustration på grund av överfulla eller kraftigt försenade turer på busslinjerna 624 och 628 KäLLA: sLL.se Pendlarbussarna 624 och 628 går inte lika ofta som förut. De minskade turerna har medfört överfulla, inställda eller kraftigt försenade bussar. Många resenärer har reagerat med ilska och frustration. Den 18 februari hade Arriva och represen - tanter från Österåkers kommun ett möte om den ohållbara situationen för dem som pendlar med allmänna färdmedel. – Arriva har fått påstötningar från Österåkers kommun att återställa busstidtabellen omedelbart. har lovat att Arriva agera, men det kan dröja till december innan det blir en ändring, säger Hampe Klein, (M) ledamot i kommunstyrelsen. Det handlar bland annat om eftermiddagsturer från Danderyd som nu går med 15 minuters turtäthet i stället för 10 minuter som det var tidigare. Arriva har nu talat om att sätta in ”attackbussar” att ha i beredskap då bussarna blir överfulla. Hampe Klein (M) berättar att syftet med mötet med Arriva var att på sikt öka antalet resenärer som åker kollektivt, men att mötet huvudsakligen kom att handla om den nuvarande problematiska situationen för kollektivtrafiken. Kollektivtrafiken i Österåker styrs av Landstingets trafikförvaltning och Arriva i dialog med Österåkers kommun. Beslut om kvartstrafik i december – Varje år Landstingets i december fastställer trafikförvaltning den nya tidtabellen. I december 2014 togs ett beslut att minska bussturerna på busslinjerna 624 och 628, men denna förändring var inte med i remissen som skickades till bland annat Österåkers kommun. Det blev en kommunikationsmiss och vi i kommunledningen blev överraskade över att det blev kvartstrafik på dessa busslinjer. Det här var ett beslut som togs på grund av besparingsbeting, men som inte alls var bra, säger Hampe Klein (M). Tomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva, säger att de har tagit emot en del synpunkter från resenärer som upplever trängsel på bussarna 624, 624 C, 628, 628 C när det gäller vissa avgångar. – Just nu identifierar vi problematiken och gör mätningar. Att göra justeringar utan att veta var, och om det finns en problematik, är bara Marcela Hamilton, t h, från Åkersberga hörde av sig till SL då hennes dotter vid upprepade tillfällen kommit för sent till skolan på grund av fullsatta bussar. verkningslöst. Vi tittar på både trafikplanering och drift då vi gör våra analyser. Tomas Hedenius menar att Arriva tar resenärernas synpunkter på allvar. – Vi satte in fler avgångar för två år sedan då vi tog över driften, men vi har nu anpassat oss efter en rimlig produktionsnivå. Vi vill inte köra med halvtomma bussar. Men de som reser med oss ska naturligtvis vara nöjda. Det ligger i vårt intresse då vi får betalt per påstigande passagerare. Men i dagsläget är det inte aktuellt att gå tillbaka till 10-minuters trafik på linje 624 och 628 under eftermiddagsrusningen. Vi ska göra en analys och se vilka åtgärder som kan behövas. Synpunkter till SL:s kundtjänst För den resenär som har synpunkter att framföra rekommenderar Hedenius att höra av sig till SL:s kundtjänst. – Det är det enda och bästa sättet för oss att få en helhetsbild över eventuella problem i kollektivtrafiken. Marcela Hamilton från Åkersberga hörde av sig till SL då hennes barn vid upprepade tillfällen kommit för sent till skolan på grund av att den fullsatta bussen bara kört förbi busshållplatsen vid Össebyvägen. Hon känner att SL bollar ansvaret i frågan vidare, men att inget händer. – Min dotter missar ofta Roslagsbanan på väg till skolan i Täby för att anslutningsbussen är sen. Även min son har svårt att hinna i tid till Österåkers Gymnasium på grund av problemet i kollektivtrafiken. Jag tycker synd om chaufförerna som får ta skäll från resenärerna, det är inte bussförarnas fel, säger hon. Arriva måste enligt avtal hålla det grundutbud som SL bestämmer. I övrigt så har Arriva också ett samarbete med berörda kommuner. – Jag tycker vi har ett bra samarbete med Österåkers kommun. Vi har ett samråd om trafikfrågor i ett både akut- och långsiktigt perspektiv, säger Tomas Hedenius. Maria Ehrs