Kanalen 1
6 Åkersberga kanalen nr 9 • vecka 9 • tisdag 24 f
ebruari • 2015 veckans inslag tipsa Redaktionen redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter/bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material och att korta texter. Mikael Algvere blir ny vd på Roslagsvatten n NÄRINGSLIV Roslagsvattens styrelse har utsett Mikael Algvere till ny vd på Roslagsvatten AB. Han efterträder Mikael Medelberg som efter 14 år avslutar sitt vd-uppdrag, för att gå i pension sista maj. Mikael Algvere är idag Affärsområdeschef för Roslagsvattens VA-verksamhet som omfattar cirka 70 procent av Roslagsvattens personal och omsättning. – Efter ett grundligt rekryteringsarbete är jag nöjd och glad över att Mikael har accepterat att ta över som vd. Jag är övertygad om att Roslagsvatten fortsätter sin framgångsrika utveckling med Mikael vid rodret, säger Börje Löfvén, styrelseordförande i Roslagsvatten i ett pressmeddelande. CL Sommarjobb för ungdomar n ARBETE Österåkers kommun erbjuder i år ungdomar sommarjobb inom bristyrken som barnomsorg och vård och omsorg, samt andra yrken där företag i kommunen har verksamhet. I första hand kan ungdomar som går andra året på gymnasiet eller på introduktionsprogrammet söka, men i mån av plats kan även några som går första året få en plats. Ansökningsperioden för sommarjobb i kommunen är 10 februari till 31 mars. För mer information gå in på Österåkers kommuns hemsida, osteraker.se. CL Business Österåker tillbaka i november n NÄRINGSLIV Den 6 november kommer näringslivseventet Business Österåker för tredje året i rad att arrangeras på Runö Möten & Events. Liksom tidigare år inleds dagen med en företagsmässa i stora hallen, följt av festligheter på kvällen med underhållning och prisutdelningar. Förra året deltog drygt hundra företag i mässan samt under kvällens fest, där den allmänna uppfattningen, bland såväl utställare och besökare, var att eventet blev en rungande succé. Arrangörer för Business Österåker är Österåkers kommun, Runö Möten & Events, Företagarna TäbyÖsteråker, lokaltidningen Kanalen/ Fix Media AB och Popskolan. CL Dubbla jubileum för Vårdbo n NÄRINGSLIV Idag, tisdagen den 24 februari, firar Vårdbo i Åkersberga dubbla jubileum. Dels att det var 20 år sedan som Vårdbo öppnade och dels att boendet legat under Attendo AB:s ledning i 10 år. – Det känns kul att få fira dubbla jubileum. Vi har bjudit in boende, anhöriga samt tjänstemän från kommunen till Öppet hus och firar med musik, dryck och tilltugg, säger Ulrika Westerdahl, biträdande verksamhetschef på Attendo Vårdbo Åkersberga. CL ”Jag har världens bästa jobb!” Åsa Ingnell är Åkersbergatjejen som vågade tro på sin idé. Idag har hon ett eget varumärke och hela Sverige som arbetsfält. Foto: AgnetA JohAnsson Från idé till verklighet Stor envishet och fast övertygelse har tagit Åsa Ingnell ända till Kina Hon är åkersbergatjejen som vill ge mer flärd åt folket och hennes vision är att erbjuda sober elegans och tidlös design. Åsa Ingnells yrkesbana har varit lång och utvecklande. Med stor envishet, och fast övertygelse om vad kunderna vill ha, har hon med framgång på kort tid skapat ett eget varumärke. Hon har visat att om bara man vågar och tror på sin idé kan man komma långt – till och med till Kina. I snart 24 år har Åsa Ingnell arbetat med smycken. – Jag började som anställd på Guldfynd i Åkersberga. Därefter har jag gått vidare till andra företag som bland annat utesäljare och butikschef, säger hon och ställer ner den stora resväskan på golvet i butiken. Idag är hon tillbaka i rollen som säljare men med tillägget totalentreprenör på visitkortet. Egen prägel Efter att ha arbetat många år inom stora internationella smyckeföretag kände Åsa för ett år sedan att hon var redo att ta steget fullt ut och prova sina egna idéer. Vis av erfarenhet utvecklade hon i våras en serie smycken som hon lanserade under varumärke, Ingnell Jewellery. Smyckeserierna namngav hon efter sina nära och kära. – Det är en lyx att få sälja smycken som man själv tycker om samt att kunna namnge dem efter personer som man tycker om, säger hon och berättar att intresset för design är något som vuxit fram. – Idag är konsumenterna så produktmedvetna. De köper inte bara ett smycke utan de köper ett varumärke, därför är det så viktigt att ens produkt har ett helhetskoncept i butikerna, säger Åsa och öppnar resväskan som är fylld av smycken som ska upp i butiken. – Allt från smycken, skyltmaterial, askar, och påsar håller samma stil. Smyckena är tillverkade i stål eller Åsa tycker att det är en lyx att få sälja smycken som hon själv tycker om och har namngett efter personer hon gillar. Foto: AgnetA JohAnsson förgyllt stål med cubic zirconia stenarna för att de ska se dyrare ut än vad de egentligen är. Allt är tillverkat i Kina dit jag reser med jämna mellanrum, säger Åsa och börjar fylla på de smycken som sålt slut. Hennes vision om att ge mer flärd åt folket har börjat sätta spår på Sverigekartan. – Nästa vecka tar jag bilen till Norrland för att besöka våra kunder mellan Sundsvall och Luleå så det blir mycket resande kors och tvärs. Idag har vi 70 återförsäljare det vill säga smyckesbutiker som saluför våra produkter, och några är dem är ledande inom denna bransch i Sveriges. På frågan om Åsa ångrar att hon vågade prova sin idé kommer svaret blixtsnabbt. – Absolut inte. Jag har världens bästa jobb, säger hon och ler. Agneta Johansson agneta.johansson@fixmedia.se Friendy-konceptet på export Tidigare har Kanalen skrivit om Åkersbergabon Maria-Pia Gottberg och hennes Friendydockor. Dockorna är till för att hjälpa barn att veta vad de känner, sätta ord på känslor samt att de ska ha förmågan och modet att uttrycka dem. Nyligen var Maria-Pia Gottberg och besökte Project Playground som bedriver fritidsverksamhet för barn och ungdomar i kåkstaden Langa utanför Kapstaden. Idag används Friendy av ett tjugotal förskolor och familjedaghem i Österåker samt runt om i Norden. Nyligen har Friendy-konceptet nått ännu längre då Maria-Pia Gottberg besökte Project Playground som bedriver fritidsverksamhet för barn och ungdomar i kåkstaden Langa utanför Kapstaden. – Project Playground drivs av vår blivande prinsessa Sofia Hellqvist och Frida Vesterberg och de hörde talas om mig via tidningen Föräldrar & Barn. Det resulterade i att jag var i Kapstaden i månadsskiftet januarifebruari och genomförde ett ideellt projekt med mitt koncept Friendy. Många av barnen i verksamheten har svåra trauman av våld, övergrepp och missbruk i sina hem så PPG’s verksamhet är ovärderlig. Projektet blev mycket lyckat och det blir antagligen en uppföljning, berättar Maria-Pia Gottberg. Charlotta Lambertz