Tema: Forskning & innovation På Tekniska verken i
Linköping och Jönköping Energi har alla medarbetare inom driften tillgång till samma information. När inget längre faller mellan stolarna minskar risken för driftstopp och andra produktionsstörningar. Koll på läget – allt i en app K raFTvÄrMe- och fjärrvärmeverken har överlag högt automatiserade kontrollrum. Ändå kan rutinerna kring exempelvis händelseloggning och överlämning till nästa skift fortfarande vara nog så manuella. För Tekniska verken i Linköping är överblick och insyn självklart. vid kraftvärmeverket i katrineholm är mejl, handskrivna loggböcker och självhäftande gula notislappar historia sedan flera år tillbaka. Här samlas all driftinformation på ett och samma ställe. affärsenhetschefen anna axelsson berättar att hon och hennes runt 30 kolleger drar nytta av Wistbo driftportal. den fungerar som dagboksjournal, anslagstavla, plats för viktiga meddelanden och mycket mer – i ett och samma system. – inte konstigt att portalen har klivit fram som en av våra viktigaste kommunikationskanaler. Hon beskriver ett lättanvänt system som nås antingen via valfri webbansluten dator alternativt en app i mobil eller surfplatta. kraftvärmeverket går dygnet runt och att logga in sig på driftportalen hör till det allra första som personalen gör vid arbetsdagens början. – den som vill kickstarta Anna Axelsson. arbetsdagen kan såklart kolla läget redan innan det är dags att gå till jobbet. Lättillgänglig information angelica Wistbo nibell är säljansvarig på det sex medarbetare starka familjeföretaget Wistbo som utvecklar tjänsten. Hon förklarar den grundläggande idén: – Genom att koncentrera all information till en och samma plats och dessutom göra kunskapen lätt tillgänglig och överblickbar är det möjligt att minska antalet kostsamma oplanerade produktionsstopp. Fördelen är att informationen når fram till berörda och att den garanterat lever vidare över skiftbyten. – systemet hjälper oss att ha koll på ensamarbeten, vilka entreprenörer som är inne och jobbar samt kemikaliebeställningar och inkommande leveranser, fortsätter anna axelsson. Utöver att främja delaktighet och kunskapsöverföring kolleger mellan underlätFjärrvärmetidningen • Nr 5 • September 2017 Inget glapp i kommunikationen vid skiftöverlämning i Tekniska verkens kontrollrum. Angelica Wistbo Nibell berättar om nya funktioner i Wistbo Diftportal. tas delning av information mellan olika yrkesgrupper inom organisationen. det menar Bengt Johansson, drifttekniker vid Jönköping energi, där driftportalen har ett drygt femtiotal användare: – Även om de flesta av våra användare arbetar med driften drar även underhållspersonal nytta av informationen, säger han och noterar att uppgifterna också är användbara för uppföljning. Rondering med app Jönköping energi är Wistbokund sedan årsskiftet. – inför bytet av styrsystem gällde det bland annat att hitta en ersättare till den inbyggda dagboksfunktionen, säger Bengt Johansson. ingen tvekan om att Bengt Johansson uppskattar mobilappen. Trots att teknikerna i kontrollrummet arbetar vid stora skärmar, och kan använda webbversionen, är appen mest populär. Just på grund av att den är så pass lättanvänd. – vårt gamla system för rondering, som var väl komplicerat, har övergivits och numera ronderar vi med hjälp av appen. idag används Wistbo driftportal av ungefär 25 energiproducerande enheter landet över. det molnbaserade systemet, som alltså inte behöver installeras i servrar hos kunden, består av ett dussintal moduler. – det är fritt fram att använda en, flera eller alla funktioner, säger angelica Wistbo nibell som berättar att det är vanligt att börja med loggboken för att därefter i egen takt koppla på fler rutiner. Behoven styr utvecklingen Hittills har Wistbo siktat in sig på energisektorn. Fast miljön i exempelvis pappersindustrins kontrollrum är inte olik. Även här är informationsspridningen avgörande för att operatören ska kunna köra anläggningen optimalt: – Glapp i kommunikation mellan medarbetare kan försämra driftsekonomin eller till och med skada anläggning eller personal. varje höst arrangeras ett stort användarmöte för att bland annat samla in utvecklingsönskemål. – alla funktioner är resultat av användares behov, summerar angelica Wistbo nibell. ◾ PER ERIKSSON 17 Foto: NICLAS KINDAHL