Modern Interiör 1
ledare Annika Silver. Foto RickaRd SilveR TRENDER
FRAMÖVER EN TVETYDIG MIX Konsumenterna vill ha miljövänligt samtidigt som de storkonsumerar. ”Köp, slit och släng” lär knappast minska. Man är van att ha allt, mycket av allt och visa att man är lyckad. Kina tillverkar och Europa konsumerar. Våra ökade krav på att visa upp oss som framgångsrika individer i sociala medier som Facebook medverkar starkt till detta. Familjen ska vara snygg, fit och man ska ha ett läckert hem. Man ska springa maraton eller om man är megatrendig triathlon och kryddar gärna med yoga. Paradoxalt nog ska man också vara smal, ha lösögonfransar och minst tre barn. Det ska dokumenteras på media att man är lycklig och framgångsrik, gärna fotad i sin läckra hemmamiljö. Man äter raw food, giftfria eko-odlade grönsaker, man minskar på köttkonsumtionen. Många och särskilt yngre kvinnor har blivit vegetarianer men oftast inte hela familjen. Man köper fortfarande för mycket mat och slänger 30 procent. Även inredning har blivit något av en konsumtionstrend. Varje säsong köper man nya plädar, kuddar och gardiner men även möbler, eftersom det finns billiga. Men man varvar med hög kvalitet och långsiktiga möbler. En soffa lever nog i fyra till fem år hos trendfamiljen. Man vill köpa miljövänligt men behöver bli påmind om det i butiken. En del matbutiker är föregångare med stora, gröna skyltar som syns på lång väg för att man ska hitta till eko, giftfritt och Fairtrade snabbt. Något för inredningsindustrin att anamma? En stor grön hänglapp Fairtrade/eko-bomull exempelvis. Konsumenterna blandar friskt; hög och låg kvalitet, billigt och märkesvaror. Glädjande nog kommer kopiorna inte ha mycket att hämta i framtiden. Den flugan har flugit sin kos, det blir pinsamt att ha kopior. Tidigare sågs det som ”kul” och industrin såg kopiorna som ett hot, men nu tenderar det nästan att bli gratis marknadsföring. Man frågar gärna, är den äkta? Då kan innehavaren stolt tillkännage. Ja! Hela denna ”sanningstrend” och naturtrend ser vi också inom färger och material. Vi vill inte längre ha illgröna polyestersoffor eller fejkade material i kök och bad. Plastmöbler som var stort är på väg utför utom för utemöbler och då av praktiska skäl. I köket vill man inte ha en fejkad marmorskiva. Det ska vara äkta,. Man vill ha ett luftigt, rent och naturligt uttryck, ibland med mörkare toner som accent och då helst i mörkt trä eller svart marmor. Se vårt köksreportage. Färger för 2016 blir mest i naturens tecken enligt Pantone, inspirerade av amerikanarnas stora intresse för organisk mat och material. Pantones trend här heter just Natural Colours. Det är alla varma färger hämtade från naturen – Canyon Clay, Sheepskin, Rust, Moss, Cocoon, Bone Brown, Plum wine, Copper och Lead. Sittpuffen Notch i tyg med läderdetaljer, formgiven av Johan Lindsten för Lema. Annika Silver Chefredaktör Foto: NatuRal colouRS, PaNtoNe MODERN INTERIÖR 4 2015 15