MD 1
TRANSPORTERNA ÄR SAMHÄLLETS BLODOMLOPP Vi handlar
allt mer på nätet, både som konsumenter och som företag. Vi tar för givet att sophantering och leveranser av färskvaror till butikerna fungerar och många tillverkande företag har sina lager rullande på vägen. Transportbehovet ökar exponentiellt över tid samtidigt som det bara utbildas ca 7 000 nya lastbilschaufförer om året. TEXT: MIRJAM LINDAHL FOTO: TOMAS KARLSSON T illsammans med stora pensionsavgångar betyder det att det kommer saknas ungefär 50 000 lastbilschaufförer de närmaste 10 åren. Inte en helt enkel nöt att knäcka, berättar Suzanne Roos Högfeldt och David Högfeldt som driver Road Partner Norden AB. – Kompetensbristen är ett stort problem, berättar de. En del av lösningen måste vara att höja statusen på chaufförsyrket; ett arbete som vi brinner för! Naturligtvis handlar det att locka fler unga att utbilda sig inom transportbranschen, men också om att ta vara på den kompetens som finns, och förädla den. Uppdatera, repetera och löpande säkerställa behörigheter. Den något glorifierade bilden av ”Vägens riddare”; en cool countrylyssnande man med skinnväst och imponerande mustasch som stolt rattar sin 24 meters långtradare längs landets vägar har bleknat och kvar finns arbetsdagar på mellan 12 och 14 timmar, övernattningar i bilen och tajta körscheman. Det som varit mer av en livsstil är nu ett hårt arbete under tuffa förhållanden. – Men chaufförsyrket är i första hand ett serviceyrke, menar David. Som uppdragsgivarens ansikte ut mot kunden har man ett stort 14 Dalarna