Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Nytt datum för byggstart av Sydostlänken
Av Peter Höök Efter år av lobbyarbete finns nu ett datum för byggstart av Sydostlänken. Vid sidan av ökade godstransporter ser Karlshamn fram mot pendlingstrafik till Göteborg och Stockholm. Det rapporterar Sydöstran. Sydostlänken öppnar för en förbättrad persontrafik med möjlighet att nå stambanenätet. Sträckan som ska byggas mellan Olofström och Karlshamn är cirka 16 kilometer lång. Sträckan ska elektrifieras. 1,6 miljarder kronor investeras i projektet. Den nya sträckan ska koppla samman Blekinge kustbana med Södra stambanan. Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att påbörja arbetet. Det gör man nu med full kraft, konstaterar kommunalrådet Per-Ola Mattsson (S). Sydostlänken finns med i regeringens fastställda Nationella plan. Foto: Trafikverket – Vi håller undan mark i Stilleryd för en ny godsbangård. Det pågår en utredning om att flytta godshanteringen från stationen, berättar kommunalrådet. Sydostlänken finns med i regeringens fastställda Nationella plan för transportsystemet 20182029. Med nu givna förutsättningar är en trolig byggstart 2027-28, under förutsättning att hela projektet finns finansierat i nästkommande nationella plan, skriver Trafikverket på din hemsida. Skellefteå kommun bygger ny bro över älven mellan Karlgård och Nordanå Den nya bron blir hängverksbro med träöverbyggnad och blir bli 400 meter lång. Bild: Skellefteå kommun Av Peter Höök Samhällsbyggnadsnämnden i Skellefteå har tilldelat Kauno Tiltai uppdraget att bygga Karlgårdsbron. – Vi ser fram emot att inleda ett samarbete med Kauno Tiltai som är en ny aktör för oss här i Skellefteå. Det är glädjande att vi har omvärldens ögon på oss och även får in anbud från företag utanför Sverige, säger projektchef Karin Degerfeldt vid Skellefteå kommun som har deltagit i upphandlingen. 18 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 Mark- och miljödomstolen gav tillstånd till att bygga bron under hösten 2020. En dom som satte villkoren för byggprojektet, såväl vad gäller vissa konstruktionsprinciper som hur byggprocessen ska genomföras. Kauno Tiltai får nu i uppdrag att detaljprojektera och ta fram den slutgiltiga gestaltningen under våren för att sedan börja bygga hösten 2021. Kommunfullmäktige har sedan tidigare avsatt 300 mnkr för bron. Kauno Tiltai är ett av de största infrastrukturföretagen i Baltikum. Företaget är specialiserat på byggande av bland annat vägar och broar. Kauno Tiltai har byggt över 100 broar och har över 1000 anställda. Sedan 2014 har företaget etablerat sig på den svenska marknaden, Kauno Tiltai Sverige, som nu tilldelats uppdraget att bygga Karlgårdsbron. – Utbyggnaden av infrastrukturen fortsätter. Vi befinner oss mitt i en samhällsomvandling som går rasande fort. Vi ser en positiv befolkningsutveckling som driver på förtätningar av bostäder, nya arbetsplatser och ökad handel. Karlgårdsbron är därför nödvändig i vår växande kommun, säger kommunalråd Lorents Burman (S).