Nordisk Infrastruktur 1
TUNNLAR rieholmsbron, som är en järnvägsbro över
Göta älv med gång- och cykelbana som färdigställdes 2016, två nya trafikplatser i flera plan, som byggts i anslutning till tunneln, och ett extra körfält längs en del av E6 N. Den nya biltunneln ligger cirka 600 meter norr om den gamla Tingstadstunneln och länkar samman E45 Marieholm och Partihalllsförbindelsen med E6 Tingstadsmotet och Ringömotet på Hisingen. Totalt är tunneln knappt 500 meter lång och har ett tunnelrör i varje riktning, som vart och ett har en fri höjd på 5,1 meter, en fri bredd på 12,9 meter och tre körfält. – Det vi har gjort har inte varit lätt. Vi har haft många riktigt svåra tekniska utmaningar i pågående trafik, med mäktiga lerdjup och en sänktunnel under älven i strömmande vatten. Det är på många sätt en historisk händelse, säger projektchef Stein Kleiven. Byggdes i tre delar Bygget av Marieholmstunneln påbörjades i maj 2013 med att tillfälliga spontkonstruktioner uppfördes på båda sidor om älven så att leran innanför dessa väggar kunde schaktas bort. Totalt talar Stein Kleiven om att det grävdes ut omkring 1 miljon kubikmeter lera under projektets gång, vilket skulle kunna fylla Gamla Ullevi till bredden tio gånger om. De schaktade spontgroparna tömdes på vatten så att en tjock betongplatta kunde gjutas i botten av groparna. Medan det i spontgropen på Tingstadssidan byggdes en fast tunnelanslutning fungerade gropen på Marieholmssidan som en torrdocka, där tunnelns tre delar kunde gjutas en i taget. Varje tunneldel sjösattes sedan som en båt, styrdes till rätt position med hjälp av vajrar och sänktes ner i en ränna som muddrats ute i älven. Efter att den sista tunneldelen sänktes ner i NORDISK INFRASTRUKTUR NR 1 2021 • 55