Historien bakom KABE 1
Husbilshistoria à la KABE Att prata husbilshistor
ia med Alf Ekström och hans närmaste medarbetare, är som att få vara med hemma vid köksbordet under en riktigt god familjemiddag. Alla är med och man skrattar gott åt gamla minnen. abes husbilsepok tar sin början 1982. Då tog företaget de allra första kontakterna med Volvo. - Grundidén var att bygga husbilar på Renault Master, som Volvo hade i sitt program. Meningen var också att vissa av Volvos återförsäljare skulle sköta försäljningen, berättar Alf Ekström. Detta säger en del om hur tidiga Kabe var. Husbilar var en ny företeelse. Det var fordon och sådana skulle bilhandlare ha hand om. Att blanda ihop husbilar med husvagnar och campingtillbehör fanns inte vid den tiden på kartan. Volvo var med på noterna och så föddes Travel Master, ett namn som står sig än idag. Den var 640 centimeter lång och hade lånat halva namnet från Renaults produkt. Alf minns sin första husbilssemester. Svärfar hade givit honom uppdraget att köra omkring i en Travel Master och lyssna efter hur mycket det skramlade: - Det skramlade faktiskt inte så mycket. Fortfarande dyker det då och då upp en Travel Master till försäljning på Blocket. Otroligt men sant. Redan då stod det klart att husbilen skulle vara för året runt-bruk, till exempel var alla tankar placerade inuti fordonet. Kring 1985 var det dags för en alkovmodell. Året därpå kom den första kompaktbilen, även den byggd på Renault. År 1988 lade Kabe ner sin husbilsproduktion för att helt fokusera på husvagnar. Få år senare skakades Sverige i grundvalarna av en alldeles egen katastrofal finanskris. - Det var tuffa år. Marknaden sjönk med 70 procent under några års tid. Få hade råd att köpa. Tidigare hade vi kunnat producera 100 vagnar och sälja dem nästan på en gång. Det gick inte nu. K Det var då Kurt kom med förslaget om Flexline. Han kunde konsten att tänka tvärt om. Istället för en kaross och en inredning, började vi resonera i termerna att 60 procent skulle vara fast; sittgrupp, toalett och kök. Resten kallade vi Flexline. Vi håller fast vid detta än idag. Allt är kundorderstyrt. Hela vårt system bygger på att det inte finns färdiga produkter. Detta räddade oss och det skiljer oss från andra aktörer, förklarar Alf Ekström. Han berättar att Kurt satt och räknade och ritade en hel semester på hur omställningen skulle gå till: - Och vi lyckades. Med dagens produktionsrytm hade det aldrig fungerat. Skulle Kabe någonsin producera husbilar igen? Det var återförsäljarna, redan då nära knutna till Kabe, som tryckte på. ”Husbilar är framtiden”, insisterade de, och Kabe bestämde sig för ett nytt försök. - Det var 1995. Vi började i samarbete med Hugos Husbilar i Vetlanda. De tillverkade karosser åt oss. Men det var inte tillräckligt bra karosser, de sprack. Ganska snart började vi producera egna karosser, berättar Alf Ekström och tillägger att ”på den vägen är det”. Jo, på den vägen är det. Idag producerar Kabe runt 900 husbilar årligen. Kabe är det tredje vanligaste husbilsfabrikatet på den svenska marknaden. Under 2017 ökade nyregistreringarna av Kabe-husbilar i Norden med 23 procent. Elmia Husvagn Husbil i september kan bara sammanfattas som en succé: - Jag fick nästan nypa mig i armen för att vara säker på att jag inte drömde, säger Alf Ekström. Prognoserna för 2018 har genomgående sett ljusa ut. Snart är det dags att summera året och VD:n är inte orolig. Idag producerar Kabe runt 900 husbilar årligen och serien heter fortfarande Travel Master. 1995 började Kabe återigen bygga husbilar. Första kompaktbilen kom 1986. Året innan kom en alkovmodell. Kabes första husbil, Travel Master. 1983 1986 1997 2018