Historien bakom KABE 1
Några röster om KABE Vad är det som gör Kabe till
just Kabe? Vi ställde frågan till tre initierade Kabeåterförsäljare. Uppfinnaren Kurt Blomqvist Kurt Blomqvist var en uppfinnare, en innovatör med en stark vilja att våga testa och vara i framkant. ”Alltid steget före” var hans motto och har förblivit hela Kabes ledord. Alldeles nyligen fann Kurts ättlingar en ritning från sent 1940tal. Bilen som Kurt skissade på var ”utan dörr för att hålla nere produktionskostnaden”. Emil Wilhelmsson, M-Fritid Mönsterås ”Kabe har lyckats kombinera de tekniska kvaliteterna med en tilltalande design och bästa funktionalitet på ett fantastiskt sätt. Det är en mix som är svår att uppnå. Därtill kommer användarvänligheten tolv månader om året. Kabe är lika behaglig när det är 30 grader varmt som 20 grader kallt. Kabe-kunden värdesätter sin lediga tid. Vi lever i en tid där stor del av vår tid går åt till att stressa och pressa. Då ska produkterna för den fria tiden uppfylla förväntningarna och där når Kabe helt och hållet fram. Åtta av tio nya Kabe-kunder kommer tillbaka till oss och berättar att Kabe har överträffat förväntningarna, att de är positivt överraskade. De har själva upplevt alla de osynliga sakerna, mervärdena, som vi säljare inte alltid lyckas förmedla av rädslan att bli alltför tekniska. För mig som handlare är det jätteroligt att få arbeta med dessa produkter. Jag vet att de tillhör branschens i särklass bästa.” Redan 1968 visade Kurt, i sin första utställningshall i Tenhult, en skapelse som var husvagn och båt i ett. Underdelen var en transportkärra. Överdelen fungerade som båt, men med tältet upprest även som sovrum. Produkten döptes till Seacamp och utvecklades till en trailerbar husbåt som stal all uppmärksamhet på Elmias Nordiska Husvagnsmässa 1985. På Stockholmsmässan 1971 visades världens första husvagn med två våningar, baserad på modellen Diamant. På väg till huvudstaden stoppades Kurt av polisen. Vagnen tyngde ner bilen så att strålkastarna nästan pekade rakt upp mot himlen. ”Vi har fått en rapport från Luftfartsverket om att du bländar flygplanen”, skämtade polisen. Inför husvagnsmässan 1984 tog Kabe tillsammans med Volvo fram en femhjuling, med inspiration från amerikanska fifth wheelers. Vagnen drogs av en Renault Traffic med dubbelhytt. Den mätte mer än åtta meter och golvytan var på över tolv kvadratmeter. Totalt fanns plats för sex sovande. Fortsatt utveckling av femhjulingen föll på problem att få typgodkännande av bromsarna.