Nöjesnytt Växjö 1
NOTISER GOLDBERG VARIATIONS FOTO: HUGH CARSWELL S
PÄNNANDE HÖST PÅ REGIONTEATERN H HASSE ANDERSSON I över tre decennier har Hasse Andersson varit hela Sveriges countrymysfarbror, men efter succén i Melodifestivalen har han också, något otippat blivit barnens favorit. Den 22 oktober spelar han och Kvinnaböske Band i Konserthuset i Växjö. I sin ungdom var Hasse den stora rockstjärnan hemma i Östra Ljungby. Under artistnamnet Rock-Olle for han runt i bygdegårdarna med pappas radio som förstärkare till den fräcka gitarrplankan och sjöng rock ‘n’ roll. Redan då fanns drömmen om att bli artist och musiker och efter många försök, fick han ett efterlängtat skivkontrakt. Första albumet Du ska inte kasta sten kom 1980, men det var med uppföljaren Annat var det förr och singeln Skomare Anton som han blev riksbekant. Det stora genombrottet kom dock 1982, med den obestridliga och outslitliga klassikern Änglahund – en låt som gjorde honom till Hasse Kvinnaböske Andersson med hela svenska folket och som han alltid kommer att förknippas med. Framgångarna gjorde att Hasse fick ett eget TV-program, Hasses Lada, som blev oerhört populärt och dessutom hjälpte till att introducera countrymusiken på allvar i Sverige. Ladan var egentligen en tv-studio, men några år senare skapade Hasse en “riktig” Hasses Lada, där han under många år arrangerade konserter och shower. 2013 släpptes boken Jag har skrivit mina sånger, skriven av Michael Nystås och där Hasse öppenhjärtigt berättar om sin barndom, uppväxt och sin väg in i musiken, och där han inte väjer för de dramatiska händelser som präglat honom. I boken berättar Hasse bland annat om sin vänskap med Alf Robertson, Östen Warnerbring, Gösta Linderholm, Kal P Dal och många fler av dåtidens stora svenska artister; han berättar om hur han turnerat med Kikki Danielsson, haft Carola som förband och petats från Gröna Lund av Herreys. Många höjde på ögonbrynen när Hasse presenterades som en av deltagarna i årets Melodifestival och redan innan han gjort sitt framträdande omgärdades låten Guld Och Gröna Skogar av plagiatrykten. Hasse gick till Andra Chansen och hamnade slutligen på en fjärde plats – och med en helt ny publik på köpet. För det är framför allt barnen som har Hasse Andersson som sin favorit numera och när Hasse fick frågan av Expressen vad han tror det beror på svarar han så här: –Jag tror helt enkelt att jag är en mysig gubbe och sen spelar jag svängig enkel musik. Därför går det hem. Det är nästan som på Änglahund-tiden. I TEXT: OLA KARLSSON FOTO: BERTIL HAGBERG, SESAMPHOTO AB östprogrammet på Regionteatern är spikat och det blir som vanligt en salig blandning, fullmatad med spännande produktioner. Den stora satsningen på dans fortsätter med en urpremiär, en turnépremiär och spännande gästspel och på teaterfronten bjuds på inte mindre än tre urpremiärer. Först ut är Tärningsspelaren, en pjäs fritt byggd på Luke Rhineharts klassiska kultbok. Det är en rapp och rolig föreställning om livsval och om hur det går när tärningen får bestämma. Urpremiären gick av stapeln i Växjö i september och efter en Sverigeturné i höst är Tärningsspelaren tillbaka på Regionteatern mellan den 24 november och 12 december. Orka – Om att vara i mellanrummet är Moa Backmans föreställning om att varken vara barn eller vuxen och om behovet av ett gömställe. Urpremiären skedde i Älmhult och pjäsens spelas i Växjö den 26 oktober. Som ett led i Regionteaterns strävan att vara en scenkonstinstitution som omfattar även dansen som konstform bjuder man även på ett gediget dansprogram i höst. Först ett stort livesamarbete mellan koreografen Örjan Andersson och hans projektkompani Andersson Dance och stråkensemblen Scottish Ensemble. Dansens Hus i Stockholm och Regionteatern är de två första arrangörerna som presenterar deras samarbete i Goldberg Variations – ternary patterns for insomnia. I mitten av oktober blir det urpremiär på Gunilla Heilborns The Knowledge. Ett koreograferat föredrag inspirerat av förra årets nobelpris i medicin om hur navigationen sker i hjärnan och utbildningen av Londons taxichaufförer där slutprovet kallas just The Knowledge. I november kan man träda in i koreografen Cristina Capriolis interaktiva installation som bjuder på en fantastisk upptäcktsresa genom en imaginär skog. Cristina Caprioli presenterar även Omkretz, en svindlande koreografi mellan två dansare. Den 11 november ges en annan slags duett i det internationella gästspelet Hakanaï från Lyon i Frankrike, på Araby Park Arena. Föreställningen är ett solo, men upplevs kanske snarare som en spektakulär dialog mellan en dansare och den teknik som omger henne. Bilder projiceras på en vit tyllduk som omvandlas enligt dansarens rörelser. Om man är extra nyfiken på dans erbjuder Regionteatern i i samarbete med Folkuniversitetet en studiecirkel om dans – Dans som scenkonst. Cirkeln omfattar fem seminarietillfällen och fyra av dansföreställningarna ovan. Unga mellan 15 och 21 år som vill skapa på egen hand är välkomna att delta i koreografitävlingen Skapa dans. Mer musik blir det också den 29 oktober, i form av Ekelöf spelade inte marimba – en genial sammansmältning av Gunnar Ekelöfs poesi och toner från bland andra John Cage, Ole LützowHolm och Sergej Dmitriev, samt Då lirade alla jazz, där Leif Carlsson från Smålands musikarkiv berättar om Jazzstaden Växjö. Den 22 oktober får vi höra hur det hela började i blygsam skala på Järnvägsrestaurangen på 20-talet och därefter följa med på en jazzmusikalisk resa fram till att rock- och popmusiken tog över i mitten av 60-talet. I TEXT: OLA KARLSSON TÄRNINGSSPELAREN FOTO: LINA ALRIKSSON 64 | nöjesnytt