Kambium 1
Det kan till exempel vara önskemål från markägare
att hämta virket så snart som möjligt för att en väg ska stängas av. Eller industrier som har dåligt med virke för tillfället, säger han. Tack vare att de digitala transportledningssystemen utvecklats kan transportföretagen hantera betydligt större volymer. För att leveranserna ska bli så effektiva och hållbara som möjligt tar Westan hjälp av transportledningssystemet TASS. Sten Eriksson som är transportledare för Westan berättar att det är ett självklart krav att alla deras bilar ska vara utrustade med fordonsdatorer. – Det är många som försörjer TASS med data och för att datakvalitén ska bli bra krävs det att alla gör det de ska. Systemet underlättar för våra transportledare att ha daglig kontroll på hur vi ligger till gentemot beställda volymer och att ledtiderna inte skenar iväg, säger han. En annan viktig del av jobbet berättar Sten Eriksson är att se till att åkarna strävar efter att köra så många returer som möjligt. – I samarbete med våra åkare och chaufförer hjälps vi åt att hitta returflöden i datorerna. Det är bra för både ekonomin och miljön att bilarna går så fullastade som möjligt, säger han. Själva transporten av virket till industrin kan på pappret se enkelt ut. Men för att avlägget ska kunna tömmas på virke så hållbart som möjligt är det viktigt att skogsbilvägarna är farbara. Vad många kanske inte tänker på är att det är en tung transport som ska åka på smala skogsbilvägar och att timmerbilen även ska kunna vända. – När skogsbilvägarna är i bra skick håller de längre och det går snabbt och lätt att transportera bort virket. Det är också mera lönsamt för skogsägaren att bedriva förebyggande underhåll än att laga vägen efter att transporten har skett, säger Ola Hallberg. – Vår roll är att hålla kontakt med markägarna och se till att vägarna är transportbara och att det finns goda möjligheter för timmerbilen att vända. Det här är något som vi på BillerudKorsnäs arbetar kontinuerligt med. Går det inte att hämta virket på ett bra sätt kan det bli liggande och markägaren får vänta på betalningen, fortsätter han. EFTER NÄSTAN ÅTTA år som timmerbilschaufför har Jennie Åkerlund bra koll på skogsbilvägarna i området och vet var det finns rymliga vändplaner. Innan det är dags att lasta på virket som ligger staplat i mindre högar längs sidorna, är det dags att vända med hela ekipaget. Hon blickar ut över vändplanen från förarhytten. – Ofta är det fina vägar jag åker på som den här. Men om vändplanen är skymd eller vägbanan för dålig finns det risk att lastbilen fastnar. Det har hänt att jag måste koppla loss och vända runt släpet ”Det är mer lönsamt för skogsägaren att bedriva förebyggande underhåll än att laga vägen efter att transporten har skett.” Ola Hallberg, produktionschef BillerudKorsnäs Väl buskrödja och grusade skogsbilvägar är viktigt för att leveransen av virket ska fungera effektivt oavsett väder. #4 | 2019 KAMBIUM 7