Kambium 1
SKÖT OM DIN SKOG med kranen, vilket tar mycket ex
tra tid, säger hon. Trots att körbanan är lerig går det fint. Timmerbilen svänger runt i jämn takt och Jennie kan köra fram till virkeshögarna på avläggningsplatsen. Hon berättar att den här tiden på året kan hon se flera bilar parkerade längs skogsbilvägarna. – Det är väldigt trevligt att stöta på svampplockare när jag jobbar i skogen. Men vad många kanske inte tänker på är att när det ligger virkeshögar längs vägarna ska virket snart fraktas bort. Står det en bil på vändplanen eller vid avlägget måste jag vänta tills bilen är flyttad. Vid virkeshögarna doftar det friskt av träd. Jennie tittar på lapparna som sitter fästa på stockarna där det står BillerudKorsnäs. – Tydlig märkning som den här är viktigt för att virket ska hamna rätt, säger hon och kliver upp i kranhytten för att starta gripen. – För att lastningen ska bli så effektiv som möjligt är det också bra om högen är fin och välkvistad. Helst ska man kunna tapetsera på vältan när skotaren är klar, säger Jennie och ler. Bra standard på skogsbilvägar och fina avlägg underlättar för att lastbilarna ska kunna transportera virket mer effektivt och minska risken för onödiga skador på skogen. Att alla delar i transporten går smidigt är inte bara viktigt för åkarna, utan för alla inblandade i virkestransporten. – Hög standard på vägarna vid virkestransporter är en investering i sammanhanget och är ofta billigare än om vi måste skicka ut bärgare. Mycket kan göras i förebyggande syfte som buskröjning av vägkanter och runt vändplanen, säger han. FÖR ATT UNDVIKA nedbrytning av vägen tipsar Sten Eriksson också om att ha väl fungerande diken och att hålla vägen väl grusad. Med förebyggande insatser blir skogsbilvägen hållbar året om. – Eftersom industrin förbrukar ungefär lika mycket virke varje dag året runt måste transporterna fungera oavsett väder. Genom att öka bärigheten på din skogsbilväg kan du avverka året om, vilket är en konkurrensfördel, säger han. När Jennie har säkrat lasten är det dags att köra vidare de knappt fyra milen till virkesterminalen i Mora. Väl framme i Lomsmyren skymtar enorma virkeshögar bakom gallergrindarna som hon passerar med timmerbilen. När virket har scannats och lastats av är det dags att titta i fordonsdatorn för att se om det finns timmer som ska tillbaka till sågen i Furudal. – Det gäller att köra så få tommil som möjlig och ofta kan jag hitta lämpliga returer hos andra kunder eller transportföretag, säger Jennie. Det känns bra att vi tillsammans kan hjälpas åt för att transporterna ska bli så hållbara som möjligt. . För att transporten ska bli så hållbar som möjligt söker Jennie i fordonsdatorn efter returer hon kan köra på. ÖKA VÄRDET En bättre tillgänglighet till virket i din skog ger mer betalt. Skillnaden kan uppgå till mellan 20 och 30 procent av virkesvärdet. Ett alternativ till nybyggnad av en skogsbilväg är att öka standarden på en traktorväg. Med enkla åtgärder som att släta ut vägbanan och räta ut kurvor kan du få en väg som kan brukas under torra eller vinterkalla tider. Farbarheten kan ökas ytterligare genom att dränera befintlig väg med dikesrensning och trummor samt att lägga på ett rejält bärlager. Källa: BillerudKorsnäs 8 KAMBIUM #4 | 2019