Nöjesnytt Jönköping 1
FREDRIK SOLFORS GÅR SOLO Onödigt begåvade Växjöso
nen Fredrik Solfors, känd från Wagon, Low Season Combo och nu senast Kinetics, har en hjärna som inte fungerar riktigt som andras. Hans kreativitet verkar inte ha några gränser och i väntan på nästa bandalbum släpper han den 5 april soloalbumet The School Book Depository. Det är enligt egen utsago ”ett album med ett gäng framtida evergreens som handlar om allt ifrån själsdödande gymbesök och metaforiska mikroanalyser av det amerikanska presidentvalet till hur det är att vara rabies-smittad hund. Det blir psykedelisk hip hop, slamrig, svettig garage-pop, väna visor och pretto post-rock. Den enda sammanhållande länken är att det är genererat ur en rubbad apas intellekt och att det är indie så in i helvete”. Det kan ju inte bli dåligt, eller hur? KUNDEN ÄR DÖD – LEVE KUNGEN Ola Karlsson tar en titt på vad som händer i musikvärlden, tipsar om ny och gammal musik och uttrycker högst subjektiva åsikter om både högt och lågt. Det går inte en månad utan att ännu en musiklegend lämnar jordelivet och det är så klart alltid sorgligt. Men få förtjänar epitet legend mer än Chuck Berry, som 90 år gammal gick bort den 18 mars. Den alltid lika välartikulerade artisten Will Hoge beskrev i ett känslosamt Facebook-inlägg Chucken som rockmusikens Big Bang: ”Everything we are as musicians started there. Everything we know as rock n rollers started there. There were great ones around that time. Many greats. Chuck Berry was simply THE best. He was all of it. He wrote. He played. He sang. He mixed white ass country music and black ass r&b music and started this thing we call rock and roll. So kids, he's gone now, but he left us a map. We can all follow it to not only see where this rock n roll universe started, but we can use it to chart our course forward.” Hail hail rock’n’roll! FEIST IS BACK SOMMAREN KOMMER MED WEEZER Eviga nörden Rivers Cuomo vägrar växa upp, och tur är väl det. Ända sedan genombrottet med powerpopklassikern Buddy Holly 1994 har han och Weezer envist försökt bevisa styrkan i riktigt bra melodier och slagkraftiga refränger, parat med taggiga gitarrer och oemotståndlig stämsång. Inte sällan är det skamlöst kommersiellt, men när han får till det, som på nya singeln Feels Like Summer, är det fullkomligt oemotståndligt. RECORD STORE FIRAR 10 ÅR I slutet av förra året gick försäljningen av vinylskivor för första gången om den digitala försäljningen i England. Ett rejält landmärke för oss som älskar vinyl, men faktum är att Sverige var ett av de länder som gick i bräschen för vinylboomen. Branscheventet Record Store Day startade 2007 av en samling oberoende skivaffärsägare och anställda som ett sätt att fira och sprida information som omger nästan 1400 privatägda skivaffärer i USA och tusentals liknande butiker världen över. Idag finns Record Store Days deltagande butiker på alla kontinenter utom Antarktis och eventet lockar miljontals vinylsuktande besökare. Numera tar även skivbolagen RSD på allvar och släpper massor av exklusiva plattor i samband med eventet. Den 10 april är det dags, så håll utkik i din lokala skivbutik. COSMIC AMERICAN MUSIC I år är det 71 år sedan Gram Parsons föddes och 44 år sedan han dog. Det är således inget jubileum, men det är lite så det är med The Grevious Angel; det kvittar vilken ingång man får till honom, bara man upptäcker hans musik. Parsons brukar tillskrivas äran för att ha fört samman country och rock på allvar för första gången, först med The Byrds, sedan The Flying Burrito Brothers och på sina två makalösa soloalbum GP och Grevious Angel. Så, nog sagt; skaffa ditt exemplar av någon av nämnda skivor och sveps med i vad Parsons själv kallade Cosmic American Music. Kanadensiska geniet Leslie Feist har gjort ett par av mina absoluta favoritalbum sedan 2000 – debuten Let It Die och 2011 års Metals. Även om hon inte har haft några monsterhits har hon länge varit en stor favorit bland kritiker och musiker och hennes mest kända låt är symptomatiskt nog James Blake version av Limit To Your Love. Nya singeln Pleasure visar med all önskvärd tydlighet att Feist inte heller är intresserad av hits, eller att stryka någon medhårs. Det är stenhårt, ilsket och skevt, men som med allt Feist gör ligger det en obeskrivlig skönhet och skörhet i allt det fula. Hon är också ännu en anledning till att åka till Way Out West i sommar. GESSLE BÄST PÅ SVENSKA Det har väl knappast undgått någon att Per Gessle i vår släpper inte mindre än två svenskspråkiga album och att första singeln Småstadsprat är en duett med Lars Winnerbäck. Det är väl en trevlig folkpopdänga i all sin enkelhet, men framför allt fick den mig att plocka fram Gessles tidigare soloalbum och inse hur mycket jag faktiskt tycker om när han sjunger på svenska. Framför allt de två första albumen, den självbetitlade solodebuten från 1983 och Scener från ’85 innehåller en hel rad pärlor. När Gessle sjunger på svenska har han ett helt eget språk, både bildligt och bokstavligt, och det är som om den där skitnödiga popnördigheten från Roxette och de engelskspråkiga albumen – Son of a Plumber undantagen – får stå tillbaka för det han faktiskt gör bäst; skriva enkla, direkta melodier och texter som rör på djupet. Lyssna exempelvis på Den Tunna Linjen från Scener för bevis. 68 | nöjesnytt