Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Krönika
Byggnadsarbetaren Bilden
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Granskning
Byggnadsarbetaren Personligt
Byggnadsarbetaren Löner
Byggnadsarbetaren Listan
Byggnadsarbetaren Porträttet
Byggnadsarbetaren Grejer & grepp
Byggnadsarbetaren Test Spikpistol
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Bildkryss
Byggnadsarbetaren Inblick INBLICK information från
ditt fackförbund nr 13 redaktör: terese perman adress: byggnads, 106 32 stockholm e-post: terese.perman@byggnads.se tel: 073-411 98 87 www.byggnads.se ’’ Jag vill ställa upp på mina kamrater’’ Thomas Nordling blev som trött tonåring i stort sett insparkad i byggbranschen. Idag är han huvudskyddsombud för ett av Sveriges viktigaste och största byggprojekt, Citybanan i Stockholm. Vi befinner oss drygt 35 meter under mark, rakt under pendeltågen. Efter att ha fått skyddskläder och en kortare säkerhetskurs har en minibuss tagit oss från projektkontoret vid spår 19 till en av tunnlarna under jord. Citybanan är en av Sveriges största och viktigaste byggprojekt. När den står klar har järnvägskapaciteten genom Stockholm fördubblats. Längs med schaktväggarna lyser starka ljuskällor upp vägbanan, bakom oss bökar en Volvoskopa ihärdigt för att fylla igen en stor öppning, samtidigt som ett annat fordon kör förbi med bländande helljus. Det kippar under leriga stövlar och här och var droppar det vatten. Hur känns det att jobba i den här miljön? – Jo, visst är det en annan resonans här nere men man vänjer sig. Det är inte så farligt nu, det var värre när de borrade Arbetet med Citybanan är Thomas Nordlings längsta projekt, han har jobbat med det i över fem år. i berget, då skramlade det rejält, säger Thomas Nordling och ler. Jag lutar mig fram för att höra lite bättre. Thomas har jobbat med Citybanan i över fem år nu och det är hans längsta projekt hittills. Första åren när det sprängdes höll han till ovan jord, det är först för snart tre år sedan som byggnadsarbetarna fick komma ned för att jobba under jord. Thomas är betongarbetare i grunden. Han var extremt skoltrött då, 1975, när det var dags att utbilda sig och tillslut tog hans pappa tag i situationen. – Farsan fyllde i ansökan till bygglinjen i Uppsala. Jag visste inte ens att jag hade sökt verkstadsskolan, flinar Thomas. Men det var en bra skola. Man fick ju bygga hela tiden, det var kul. A-kassan Ersättning från A-kassan betalas ut den 4, 11, 18 och 23 december. 52 INBLICK NR 13 NOVEMBER 2014 Det har blivit många både större och mindre projekt för Thomas del och han har bidragit till att Stockholm och övriga landet byggts upp. Hans första tunnelprojekt var Löttingetunneln, som är en del i Norrortsleden, länsväg 265, i Täby kommun i Stockholm, som öppnade för trafik under 2008. Det var också i samband med det projektet som han blev skyddsombud, något han aldrig ångrat. – Den kollega som var skyddsombud då ville inte vara det längre och lämnade över till mig. Det är tyvärr svårt att få folk att ställa upp som skyddsombud idag, de vill inte ha ansvaret. Men jag vill ställa upp på mina arbetskompisar och har ett visst intresse för arbetsmiljön. Känns det som ett tungt ansvar att vara skyddsombud? – Nej, jag tycker inte att jag har något överdrivet ansvar. Jag ska bara se till så att grejer blir
Byggnadsarbetaren Möten & Sånt
Byggnadsarbetaren Sista ordet