Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Krönika
Byggnadsarbetaren Bilden
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Granskning
Byggnadsarbetaren Personligt
Byggnadsarbetaren Löner
Byggnadsarbetaren Listan
Byggnadsarbetaren Porträttet
Byggnadsarbetaren Grejer & grepp
Byggnadsarbetaren Test Spikpistol
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Bildkryss
Byggnadsarbetaren Inblick
Bäst och sämst Thomas Nordling har jobbat som sky
ddsombud i sju år. Han ångrar inte att han tog på sig ansvaret. gjorda. Arbetsledningen har alltid det yttersta ansvaret. Vi glider in på ämnet dödsolyckor och Thomas är glad att ingen i hans byggteam på 40 mannar har gjort sig illa, sånär som på ett skadat båtben. Vissa olyckor är svåra att förutse, men man lär sig av erfarenhet menar han och sedan får man göra annorlunda nästa gång. – Den största faran är nog stressen ändå. Det är viktigt att inte ta några risker. Många byggnadsarbetare sköter sig under skyddsronderna och sedan tummas det på säkerheten. Det är då det kan bli olyckor, säger han. Thomas berättar att samtliga som jobbar med Citybanan måste ta ”Jag har koll-märket”, som man får efter en säkerhetskurs på fyra timmar. – Man kan inte gå och grubbla på vad som kan hända heller, det är då det händer skit. Det gäller att tänka efter ett par gånger, inte bara rusa iväg. Jag har aldrig känt mig rädd under det här projektet, jag har inte den typen av arbetsuppgifter, som att vara på höga höjder och liknande. Berget är bultat, det är värre om det skulle börja brinna. Thomas, som har två, idag vuxna döttrar, berättar att de en gång var en riktig innebandyfamilj som åkte på matcher för Uppsalalaget Storvreta varje helg, men efter 20 år lade de ned. Då, liksom idag sov Thomas borta ibland under veckorna och pendling i kombination med långa arbetsdagar tar på krafterna. – Frun är van vid att jag är borta mycket. Jag bor i en övernattningsbarack från måndag till onsdag tillsammans med ett gäng byggare från Dalarna, men helgerna blir desto längre, vi är alltid lediga på fredagar. Och idag går det väldigt lätt att ta sig till jobbet, tåget går ju hela vägen fram. Thomas berättar också att frun är nöjd med att han jobbar som skyddsombud. – Då sliter jag inte ut mig på samma sätt. 50 procent av min arbetstid jobbar jag med skyddsombudsfrågorna, resten av tiden bockar jag armeringsjärn. med jobbet BÄST: Gemenskapen med grabbarna. Det är mycket tokigt folk som jobbar här och vi har kul. SÄMST: Tufft och skitigt. BÄST MED ATT JOBBA I TUNNEL: Samma klimat året runt. Inga långkalsonger eller andra vinterkläder behövs, perfekt. BORDE LJUSTERAPI INGÅ I JOBBET: Aldrig tänkt på. OM LÄRLINGAR: Har haft ett par tidigare. Tråkigt att de inte vill ta in fler unga i branschen. OM ANSTÄLLNINGAR: Billig arbetskraft utnyttjas. Om jobbet blir rätt utfört verkar mindre viktigt. Hur upplever du det att jobba under jord hela dagarna, för tillfället under Riddarholmen? – Nja, jag åker ju upp under rasterna. Jag är lite tröttare på kvällarna, syret är nog inte det bästa där nere. Och det är mycket damm. Men det finns de som har det mycket värre, som jobbar dygnet runt. Hur känns det att skriva historia som du gör? – Det har jag inte riktigt tänkt på, men tja, det kommer i efterhand. Det är ju ett speciellt jobb. När man är klar kan man bli lite stolt om det har blivit ett bra resultat. Autogiro Betalar du medlemsavgift via autogiro måste pengar finnas på ditt konto senast den 29 december. NR 13 NOVEMBER 2014 INBLICK 53
Byggnadsarbetaren Möten & Sånt
Byggnadsarbetaren Sista ordet