Printing Friends 1
Printing Friends Sida 2
Printing Friends Sida 3
Printing Friends Sida 4
Printing Friends Sida 5
Printing Friends Sida 6
Printing Friends Sida 7
Printing Friends Sida 8
Printing Friends Sida 9
Printing Friends Sida 10 REPORTAGE Virtanens blogg
på Aftonbladet ”Olyckligt kär i ingen speciell” som blev bok på Albert Bonniers förlag våren 2006. Okända författare som refuseras av förlagen ger ut sina böcker själva i blogg- eller e-boksformat och de som får genomslag ges snabbt ut som tryckta böcker. Anledningen till att det blir på det här R sättet är att det är enkelt och billigt att starta digitalt - vem som helst kan göra det. Och finns det något som attraherar en större massa kan man satsa på en utgivning. Vill man nå ut med sitt budskap eller tjäna pengar på sin idé så använder man alla tillgängliga kanaler som kunderna vill ha. Ofta startar man i de digitala medierna och fortsätter i de analoga. Kokbok med arga fåglar Angry Birds började som en helt digital tjänst men idag finns det en uppsjö av tryckta produkter som har uppstått i dess fotspår. Mobilspelet Angry Birds, som har laddats ner över 350 miljoner gånger, spelas av barn och vuxna runt om i världen. Men det inte bara spelas – fåglarna i spelet har vuxit till ett varumärke med stort värde. Bland annat säljs det en miljon t-tröjor med tryck på varje månad. Gosedjur med etiketter, kylskåpsmagneter och vanliga hederliga brädspel. Listan på icke digitala produkter kan göras lång och allt handlar om att kapitalisera på den idé som uppstod i den digitala världen men som nu sprider sig till den analoga. Man ger dessutom, i oktober 2011, ut kokbok på 96 sidor. Varför ger företaget bakom Angry Birds ut en kokbok på papper? edan i bloggens begynnelse blev de mest populära bloggarna böcker. Ett tidigt och känt svenskt exempel är Fredrik Troligtvis för att man vet att det är ett fantastiskt sätt att placera varumärket på en plats där familjen så ofta samlas – nämligen köket. Och den är inte lika lätt att klicka bort som en app i läsplattan – utan ligger kvar där på bänken och påminner om sin existens. Arkivera Facebook Tänk om man kunde spara det som du och dina vänner säger till varandra på Facebook i en riktig bok? En knäpp tanke som många tycks gilla. Det finns nämligen en handfull appar på Facebook där man kan trycka en bok av sitt Facebook-flöde. Egobook är en av dem som för några hundralappar ser till att föreviga kommunikationen på Facebook. Boken skapas med innehåll hämtat från huvudpersonen och kommunikationen med dennes vänner. Bilder blandas med text på ett sätt som liknar den digitala sidans form. Samma sak gäller för bloggar där det finns en mängd tjänster som automatiskt skapar en tryckt bok av en blogg. Frågan är varför vill vi trycka all denna information på papper. Enligt en undersökning som gjordes 2010 av United Minds så säger svenska folket att det som är tryckt är beständigt. Man tror alltså att det som är tryckt i större utsträckning finns kvar i framtiden än det som är digitalt. Kanske har det något med vår överlevnadsinstinkt att göra? Kanske handlar det om att vi vill föra vidare vår kunskap och våra gener till framtida generationer och då kan man inte riktigt lita på det digitala. Tryck i bloggdrottningen Sveriges kanske mest kända bloggare Isabella Löwengrip, också känd som Blondinbella, har 300.000 läsare varje vecka. Men bloggen har lett till mycket annat och mycket slutar PRINTING FRIENDS 08 NUMMER 2 / 2011
Printing Friends Sida 11
Printing Friends Sida 12
Printing Friends Sida 13
Printing Friends Sida 14
Printing Friends Sida 15
Printing Friends Sida 16
Printing Friends Sida 17
Printing Friends Sida 18
Printing Friends Sida 19
Printing Friends Sida 20
Printing Friends Sida 21
Printing Friends Sida 22
Printing Friends Sida 23
Printing Friends Sida 24
Printing Friends Sida 25
Printing Friends Sida 26
Printing Friends Sida 27
Printing Friends Sida 28
Printing Friends Sida 29
Printing Friends Sida 30
Printing Friends Sida 31
Printing Friends Sida 32