Tillsammans i Mälardalen Sida 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12 Se upp för spårva
gnen! Nu rullar Stockholms nya spårvagn på stadens gator. Spårväg City går mellan Djurgården och Sergels Torg och är en välkommen avlastning till kollektivtrafiken i Stockholm city. Men var försiktig. Spårvagnen behöver nämligen inte stanna vid obevakade övergångsställen. Och andra trafikanter – även fotgängare – är skyldiga att lämna fri väg när spårvagnen kommer. Spårvägen är tillbaka där Stockholms spårvägshistoria en gång började år 1877. På den tiden var det hästspårvagnar som trafikerade våra gator, men nu är det en betydligt modernare spårväg som rullar mellan Waldemarsudde på Djurgården och Sergels Torg. Det är den första delen av den nya spårvägs- linjen. Fullt utbyggd kommer Spårväg City att gå hela vägen mellan Ropsten och västra Kungsholmen. Den kommer alltså att binda samman den östra och västra innerstaden i Stockholm och passerar dessutom viktiga knutpunkter som Ropsten, T-Centralen och Fridhemsplan. Spårväg City fyller också en viktig funktion genom att den avlastar trafiken i stadskärnan. Varje vagn rymmer lika många passagerare som minst två vanliga bussar och fullt utbyggd beräknas dagligen 70 000 resenärer åka med den nya spårvägen. Det innebär att många av de resenärer som pendlar in till Stockholms Central får betydligt bättre möjligheter att resa vidare i staden. Men tänk på att se upp lite extra när en spår- vagn kommer. Spårvagnarna kan inte svänga undan hur som helst och dessutom gäller andra trafikregler än för bussar och bilar. Spårvagnar behöver till exempel inte stanna vid obevakade övergångsställen. Text: Pia Runfors Trångt när pendeltågsstationen Stockholm City byggs Just nu pågår förstärkningsarbeten inför bygget av nedgångarna till den nya pendeltågsstationen Stockholm City, som är en del av Citybanan. Arbetet påbörjades i augusti och kommer att synas vid plattformen för tunnelbanans Röda linje norrut och Gröna 12 linje söderut. På perrongen kommer det att finnas staket som omgärdar stöttorna när alla arbeten är klara vecka 37/38. Under byggtiden finns täckluckor i golvet och en arbetskub nära spåren. Det innebär att det blir lite trängre än vanligt på perrongen. Det mesta av arbetet utförs dock under trafikfri tid på nätterna. Personal finns på plats under byggtiden för att hjälpa till att förhindra trängsel. Förstärkningsarbetena beräknas vara klara sommaren 2012. För mer info, ring SL kundtjänst på 08-600 10 00. TRAFIKREGLER FÖR SPÅRVAGNAR Det finns speciella trafikregler för spårvagnar, som skiljer sig från vanliga trafikregler: n man ska lämna fri väg för spårvagnar n spårvagnar behöver inte stanna vid obevakade övergångsställen n trafikanter får inte köra in i en korsning om en spårvagn närmar sig. SPÅRVÄG CITY n Fullt utbyggd kommer Spårväg City att gå mellan Ropsten och västra Kungsholmen. Den kommer då att angöra flera större knutpunkter, till exempel T-Centralen, Fridhemsplan och Ropsten. Där ansluter den också till Lidingöbanan. n I samband med att Spårväg City invigdes den 23 augusti upphörde busslinje 47 och busslinje 69 fick en annan, längre körväg. n Målet är att Spårväg City ska vara helt klar år 2014, lagom till att de två nya stadsdelarna Norra Djurgårdsstaden och Nordvästra Kungsholmen står klara.
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16