STT 1
Denna sida är en annons från Svenljunga kommun de
t godaste livet... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . digitalt lärande... Ett steg mot framtiden och en utvecklingssatsning för skola och undervisning, i kommunens nya satsning en-till-en ska alla elever få ett eget digitalt verktyg inom tre år. Detta är ett komplement och ersätter inte papper och penna eller böcker. Det finns verktyg för alla skolämnen. Användningsområden är många, från språkstöd till matematikspel och individanpassat lärande. varför är detta så viktigt? Hej Johan Schön! Du är IKT-strateg på kommunen och arbetar med en-till-en satsningen. Varför är detta så viktigt? Och vad är egentligen en-till-en? ledare En satsning för pedagogisk utveckling, högre måluppfyllelse och attraktivare arbetsplatser. Detta är ett stort och viktigt steg för att utveckla utbildningen. En-till-en satsningen innebär att varje elev utrustas med ett digitalt verktyg: Ipad eller Chromebook. Vi har goda erfarenheter av iPad i förskolan och har också genomfört ett pilotprojekt med bärbara datorer på Mogaskolan åk 7-9. Nu inför vi en-till-en för alla elever i grundskolan och ser ett behov av att fortsätta digitaliseringen i våra verksamheter. Satsningen på molntjänster ger lärarna bättre verktyg att följa elevernas kunskapsutveckling och stödja lärprocesser. Vi har legat efter när det gäller ny teknik för våra elever men i och med att satsningen även omfattar de yngre eleverna så är vi väl framme i ett nationellt perspektiv. Politiken har varit tydlig med att satsningen över en treårsperiod ska omfatta alla elever, vilket främjar likvärdigheten i våra skolor. Våra lärare har sedan några år tillbaka digitala verktyg och nu satsar vi också på att utrusta pedagogerna i förskolan och fritidshemmen med Ipads. Med teknikens hjälp och nya pedagogiska metoder kan digitaliseringen bidra till att kunskapsmål nås och göra skolan och förskolan till attraktivare arbetsplatser. Fredrik Hellsten, Barn- och utbildningschef Digitaliseringen av samhället pågår för fullt och märks idag i allt fler delar av våra liv. På vårt arbete, när vi ska betala räkningar eller när vi håller kontakten med nära och kära. Digitaliseringen och automatiseringen skapar nya möjligheter och förändrar många verksamheter från grunden. Vad innebär detta för framtidens samhällsmedborgare, våra barn? Att våra barn och ungdomar utvecklar en digital kompetens är lika viktigt som att de utveckar en matematisk och språklig kompetens. Det är en vanlig missuppfattning att barn och ungdomar ligger längst fram vad gäller IT-kompetens. De är ofta nyfikna och snabba på att ta till sig nya verktyg, men användningen är ofta begränsad till exempelvis spel och sociala medier. För att barn och elever ska utveckla en digital kompetens krävs förutsättningar som likvärdig tillgång till digitala verktyg och tjänster men framförallt vägledning och utbildning. I en tid med ”alternativa fakta” blir källkritik en central kompetens. hur går det hittills? Hej Michaela Williamson! Du är lärare på Mogaskolan – hur går det med iPadplattorna? Plattorna var efterlängtade. Nu har nyhetens behag lagt sig och iPaden hittar sin plats i vår vardag. Eleverna är stolta över sina verktyg och duktiga på att ta hand om dem. De första två veckorna var det mycket praktiska saker som behövde fixas; lägga in genvägar och ändra lösenord. Inte allt funkade vid första försöket. Alla är mycket positiva till arbetet och lär sig att använda det nya verktyget så mycket det bara går. Vi använder iPaden dagligen. Fyrorna har arbetat med Googles skolappar för att skapa och lämna in uppgifter, de har kollat på klipp som de sedan reflekterat över i ett digitalt dokument. Ettorna har fått ”lära känna” sin iPad. Vi har gjort övningar i matematik på både Bingel och Skolplus. Eleverna har även fått skriva en kort text om hur de upplever skolan som de ska få presentera för föräldrarna på utvecklingssamtalet. . . . . . . . . . . Boråsvägen 13 Svenljunga 0325-180 00 kansliet@svenljunga.se www.svenljunga.se Läs mer på vår hemsida Kan vi se något resultat efter bara tre veckor? Både ja och nej. Det vi ser efter så kort tid är framförallt motivationen att jobba. Eleverna tycker om att arbeta med sin iPad. Texter blir längre och mer utförliga - det är inte så jobbigt att skriva när det är lätt att redigera. Vilket skapar en arbetsro i klasserna, vilket i sin tur leder till högre resultat. Win-win för alla. Vill du jobba hos oss? Du hittar lediga tjänster på vår hemsida. Att kunna kommunicera, samarbeta och producera olika typer av material med digital teknik likaså. Det är av denna anledning som Svenljunga kommun i sina skolor satsar på ett så kallat en-till-en projekt vilket innebär att varje elev får låna ett eget verktyg under sin skoltid. Förutom att förse elever med digitala verktyg syftar projektet till att utveckla den pedagogiska verksamheten genom att ta tillvara de möjligheter som den digitala tekniken ger. Vad innebär det för pedagogiken i klassrummet när eleverna kan dokumentera sitt arbete i foto och film? Prata med elever i ett annat land via Skype? Nu har vi tagit ett första steg genom att eleverna fått tillgång till egna verktyg. Framför oss väntar en spännande resa med utveckling av den pedagogiska verksamheten där digitaliseringens möjligheter tas tillvara på bästa sätt! kameran som verktyg Under påsklovsveckan gästar Akademin Valand/ Göteborgs Universitet oss i Svenljunga i ett samarbete mellan deras curator-program och kommunen. Den 10, 11 och 12 april välkomnar vi till filmvisningar, samtal, utställning och workshops. Ta med din surfplatta, smartphone eller kamera till våra workshops och visa oss hur ditt Svenljunga ser ut! Vi kommer att hålla till i Teaterbiografen, i den gamla arrestlokalen bakom Tingshuset samt ge oss ut på uppsökande verksamhet runt om i Svenljunga. Möt regissörer, filmare och studenter som brinner för film. Temat är #mittSvenljunga och allt är gratis och för alla åldrar! Vill du redan nu dela med dig av egna film/filmklipp där Svenljunga syns, hör av dig till camilla@lulas.se Mer info och program hittar du på vår hemsida, www.svenljunga.se/upplevaochgora är du den vi söker? Vill du jobba med att utveckla det digitala lärandet i förskola och skola? Vi söker en vikarierande IKTstrateg, med fokus på hur digitala möjligheter och teknik kan användas pedagogiskt. Ansök senast den 25 mars. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . välkommen!