NG Öresund 1
Klubb Krog BYE BYE KLAFFBRON Ett stycke Malmöhist
oria går i graven när de kulturella krafterna på Klaffbron tvingas lämna lokalerna som ska rivas. TEXT: FILIP BEIJER KVÄLLARNA OCH NÄTTERNA på Klaffbron är oräkneliga. Från Malmöfestivalens efterfester med dimmiga Gustav Norén och Björn Dixgård innan de slutade, till fantastiska klubbkoncept som har kunnat mäta sig med undergroundscenen i Europas metropoler. Från tighta livespelningar med elektroniska akter till husfester som osat falafel på innergården och skramlat burköl från Norrlands Guld. FÖR MÅNGA HAR det varit en självklar plats i Malmös uteliv, för andra en arbetsplats. Gänget i The Cardigans, producenten Tore Johansson, Nathan Larson och Brothers Of End är några av de som nu tvingas ta farväl när Malmö Stad bestämt sig för att riva Klaffbron inom några år. PALLE TENFALK ÄR en av de som haft en stark koppling till Klaffbron genom åren. Förutom att han haft sin egen musikstudio i lokalerna har han varit musikansvarig under tre perioder sedan 2008. Någon närmre presentation behöver väl 84 NÖJESGUIDEN | NR 11, 2018 knappast en av stans tyngsta klubbprofiler? Vad har Klaffbron betytt för Malmös kulturliv? – Fråga någon sur hater istället, haha. Jag har kört samma tänk på Klaffbron som jag hade när jag startade Inkonst i Folkets Park år 2000. Tänk underground och jobba overground. Kids love it. Vilka minnen tar du med dig? – Tore Johansson. Utan honom skulle denna artikeln vara fattig. CW också såklart. Annars minns jag en massa klubbkoncept som jag skapat genom åren; H-E-L-P, när Malmös enade klubbar drog in runt 300 000 till Musikhjälpen vid tre tillfällen, CHIPS med Helle Schunnesson, Viktor Flarkell, Bella Diestel och några till som var med och gjorde sex stycken sjuka temafester. Vicefesten 2008 var kul, jag spelade med Ulf Eriksson och MRTN om jag minns rätt. Elektroniska liveakten Sad Bliss som jag har med The Swede uppträdde för inte så längesedan. Fullt hus, rök och strobe - det var sjukt att få vara med om. Coco-festerna med Hampus och Besh så klart. – SEN HAR VI ju musikkollektivet Instead of Gospel. Det var Tore, jag och 17 personer till som skrev och framförde musik inne i Tores studio som vi kallade Borgen. Det är kanske det bästa minnet ändå… Vi kommer att göra en avslutningscomeback med fina gäster den 15 ödecember. Just det! Krautrök över Malmö-kalaset som jag styrde med Thomas Öberg från Bob Hund, Graham Lewis från kultbandet Wire var med också. Och så Kristallen såklart! Och floppen med Hästen, vilket var en storsatsning på 30+ och ingen kom. Sweet Fred och jag losade 15 lax var. Långt senare kom jag på idén att starta Stora Trumman och då var succén ett faktum igen. När jag ändå är igång kan jag avslöja att Klaffbron kommer att ha en gigantisk avslutningsfest i slutet av januari då alla lokaler i huset öppnar upp för fest. Sen är det över. Inget konstigt med det egentligen. Allt har ett slut. Jag har ett nytt ess i ärmen dock… OCH PRECIS SOM Palle säger, utan Tore skulle den här texten bli rätt fattig. Och att han har något färre ord, men av minst samma tyngd, än föregående talare är något jag är tacksam för eftersom jag bara har en sida att fylla. OM RELATIONEN TILL Klaffbron är svaret enkelt. – Det har nästan varit mitt hem i tio år. TORE JOHANSSON SER tillbaka på en plats som gett utrymme åt ett alternativt kulturliv jämfört med resten av stan. – Tillsammans med Norra Grängesbergsgatan har det väl varit alternativet till etablissemanget. MEN ÄN ÄR det inte över och den hyllade liveklubben Tores Instead Of Gospel får en sista återupplivning på Klaffbron i december.