Fjärrvärmetidningen nr 5/6 2014 1
Pris och förtroende ska utvärderas Energimarknads
inspektionen (Ei) har börjat förbereda utvärderingen av Prisdialogen. De ska inte titta på enskilda fjärrvärmeföretag, utan fokusera på om Prisdialogen överlag bidragit till ökat förtroende och en mer stabil prisutveckling. ▶Uppdraget att utvärdera Prisdialogen kommer från regeringen och energiminister Anna-Karin Hatt. I uppdraget ligger att se om Prisdialogen bidrar till stabilitet och förutsägbarhet vad gäller fjärrvärmens prisutveckling. Frågan om branschens förtroende har ökat ska också undersökas. Ei ska även titta på omfattningen, bland annat hur många kunder som berörs. Ei har även uppdraget att analysera och redovisa sin uppfattning om Prisdialogen stärkt konsumenternas roll. Utifrån resultatet ska Ei även bedöma om det behövs fler åtgärder, inom exempelvis lagstiftningen. Katarina Abrahamsson vid Ei, ger lite fler detaljer om uppdraget. – I början av hösten ska vi inleda med att träffa olika aktörer inom Prisdialogen. Vi vill skapa oss en uppfattning om omfattning och vilka aktörer som är aktiva inom Prisdialogen. Ei planerar att ta hjälp av någon konsult, för att undersöka förtroendet, och ringa in vika faktorer som påverkar förtroendet. Det är alltså inte enskilda fjärrKatarina Abrahamsson. värmeföretag som ska sättas under luppen, utan avsikten är alltså fånga upp hur Prisdialogen överlag påverkat fjärrvärmens förtroende och andra faktorer. Ei:s uppdrag ska redovisas 31 mars nästa år inför Näringsdepartementet. BJÖRN ÅSLUND ”Bra att Prisdialogen utvärderas” – Det är bra att Prisdialogen utvärderas av en oberoende part, säger Pia Brühl Hjort, VD på Trollhättan Energi. Företaget har varit med i Prisdialogen sedan sommaren 2012, och har bland annat tagit fram en ny prismodell i dialog med kunderna. ▶Nära samverkan med kunder var inte nytt för Trollhättan Energi, då man tidigare haft ett kundforum med större fastighets - ägare. – Fokus har förflyttats från information till dialog. Nu har kunderna större möjlighet att påverka oss, så det har blivit mer aktivitet från deras sida, berättar Pia Brühl Hjort. Självklart handlar dialogen mest om ändringar av fjärrvär14 mepriset de närmsta åren, men Pia Brühl Hjort tycker att fokus också förflyttats till mer långsiktiga frågor. – Nu tittar vi till och med på ett tioårsperspektiv. Vi kan berätta om våra förnyelsebehov i produktionen, och vad det innebär för prisutvecklingen på längre sikt. Mjuka förändringar – Kunderna vill ha förutsägbara och mjuka förändringar, och det blir lättare med ett längre tidsperspektiv. Det blir en hantering av prisfrågan, som är bra för både oss och kunderna, säger hon och nämner att den nya prismodell som Trollhättan Energi tagit fram, har varit uppe till dialog med kunderna. Att öka kundernas förtroende för fjärrvärmen är en fråga för Prisdialogen: – Under 2013 uttryckte en av våra större fastighetsägare intresse för ett serviceavtal, där vi skulle sköta kundanläggningens sekundärsida. Kunden menade att vi kunde ta hand om systemet bättre än de själva, vilket förstås visar på ett stort förtroende för oss. Några större utmaningar för Trollhättan Energi tycks inte följt med införandet av Prisdialogen. Men beslutsprocessen har fått en översyn: – Tidigare tog styrelsen ett beslut om prisändringen och kunderna informerades sedan. Nu ser styrelsens roll och process annorlunda ut, och jag som VD har ett tydligare förhandlingsmandat, säger Pia Brühl Hjort. Välkomnar granskning Hon välkomnar den granskning som Energimarknadsinspektionen (Ei) ska göra: – Det är bra att PrisPia Brühl Hjort. dialogen utvärderas av en oberoende part och att Ei har fått detta uppdrag. Branschen har nu har ett drygt år på sig att genom Prisdialogen få till en ännu bättre och mer förutsägbar prisändringsprocess. – För att branschen ska klara granskningen måste fjärrvärmeföretagen solidariskt ansluta sig till Prisdialogen och på så sätt kvalitetssäkra processen. BJÖRN ÅSLUND Fjärrvärmetidningen • MÄSSNUMMER • Nr 5/6 • September 2014