STT 1
SVENLJUNGA BYGDEN AXELFORS | HILLARED | HOLSLJUNG
A | HÅCKSVIK | KALV | LOCKRYD | MJÖBÄCK | MÅRDAKLEV | ROASJÖ SEXDREGA | SANDSJÖN | STRÖMSFORS | SVENLJUNGA | ÄLVSERED | ÖRSÅS | ÖSTRA FRÖLUNDA | ÖVERLIDA REDAKTÖR: KATARINA JOHANSSON · 0325-479 62 Nu är nya bron klar KALV Redan på 1960-talet fanns det planer på att bygga en ny bro över Spångån i Kalv. Nu är äntligen den nya bron på plats, och om allt går som det ska sker trafiköppning på fredag. STT besöker brobygget tillsammans med Johan Gustafschöld, produktionschef på Svevia, Magnus Gustafsson, byggledare på Trafikverket, och de närmaste grannarna till bron: Gunnar och Margareta Johansson, samt Berit Johansson och Roland Andersson. De närboende är glada att det äntligen blir en ny bro. – Det här har vi önskat sedan 1955! De byggde två andra broar här på 1950-talet, och alla undrade varför de inte tog denna samtidigt, säger Gunnar Johansson. Den gamla bron, som hade beläggning av trä, är troligen byggd på 1930-talet. Den gick i en snäv sväng, och det stod snart klart att den inte fungerade särskilt väl. Lastbilar hade svårt att passera över den, och fick sakta ner mycket för att sedan gasa. Inte särskilt miljövänligt. Och det lät mycket. – Vi hörde på nätterna hur det skramlade när de åkte över, säger Gunnar. Det hände ofta att lastbilar med släp fick fixa och trixa en hel del för att över huvud taget kunna passera bron. – 25 minuter är den längsta tid vi sett att någon hålla på att backa och köra för att kunna komma över, säger Margareta Johansson. – Det har också varit många avåkningar här, det blir det förhoppningsvis inte nu längre, säger Berit Johansson. Det har länge varit tal om att bygga en ny bro. – Första stakningen gjordes på 1960-talet, säger Roland Andersson. Då blev det inte något av, men för sex-sju år sedan började man planera för den bro som nu står klar. – Det har mest varit miljön som gjort att det dragit ut på tiden, med tanke på att det är vattendrag här, säger Magnus Gustafsson. En annan miljöhänsyn har man också varit tvungen att ta vid bygget. I Spångån finns nämligen ett bestånd av den sällsynta åkergrodan. åkergrodan. Man har därför byggt en mur så att grodorna inte ska kunna komma upp på vägen, samt en tunnelpassage under vägen dit grodorna ska ledas in. Det kommer också att anläggas en damm för grodorna vid sidan av bron. Bygget startade i början av sommaren. Det är Svevia Linköping-Jönköping som varit entreprenör för bygget, och produktionschef Johan Gustafschöld tycker att det flutit på bra. – Egentligen skulle bygget vara klart den 20 mars 2017, så vi är tidiga. Vi har haft tur med vädret, säger han. Både Johan och Magnus tycker att det varit en bra mil”Vi hörde på nätterna hur det skramlade när de åkte över.” GUNNAR JOHANSSON SNART KLART FÖR PÅSLÄPP. Vid grävmaskinen Tore Löfström från Överlida Grus & Transport. I förgrunden, från vänster: Johan Gustafschöld, produktionschef på Svevia, grannarna Berit Johansson, Gunnar Johansson, Margareta Johansson och Roland Andersson, samt Magnus Gustafsson, byggledare på Trafikverket. FOTO: KATARINA JOHANSSON jö att arbeta i. – Det är lugnt, inte mycket trafik. Och det är en rätt skön miljö, när man väl kommer hit. Nackdelen är att vi fått åka långt för att hämta om det är något som saknats, säger de. Roland håller inte med om beskrivningen, som antyder att Kalv ligger avsides till. – Det är inte många ställen där man kan nå tio städer på en timme, som man kan här, säger han med glimten i ögat. Mycket av arbetet med bron har gjorts av Överlida Grus & Transport. Tore Löfström, som driver företaget tillsammans med sin fru Siv samt sönerna Peter och Stefan, tycker det har varit ett roligt jobb. – Vi har varit här sedan före semestern och gjort i stort sett allt grävjobb och kört hit allt material. Det har varit en mycket bra arbetsplats, med bra ledning och bra medhjälpare. Att bygget av den nya bron varit uppskattat bland de omkringboende har han kunnat se. – Byborna gör tummen upp, de kommer till och med hit med kaffe och dopp! Än är Tores arbete inte avslutat, det är nämligen Överlida Grus & Transport som ska anlägga dammen för grodorna. – Vi har nog jobb en månad till ungefär. Roland, Berit, Gunnar och Margareta har tyckt det varit intressant att följa brobygget. – Vi har fått ett promenadställe att gå till, vi har varit här varje kväll, säger Margareta. Men nu börjar allt bli klart. – Om allt går som det ska blir det påsläpp på fredag, säger Johan. Och sedan ska det dröja innan man behöver göra om arbetet igen. – Kravet vi har är att bron ska hålla i 100 år! KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com Den gamla bron byggdes troligen på 1930-talet. – Det påstods att det var kvicksand under, och att en stenarbetare fastnade i den vid bygget. Han fick lyftas upp, men stövlarna finns kvar, berättar Roland Andersson. Johan Gustafschöld visar tunneln som byggts för att åkergrodorna tryggt ska kunna passera vägen. – Det är en brodesign med integrerade brofästen, som består av fyra pålar per fäste, vilka är pålade ner i berget. Vi valde den konstruktionen för att inte påverka vattnet, berättar Johan Gustafschöld. (De stora stenarna vid brofästena är markeringsstenar, som ska locka eventuella uttrar som kommer till trakten att ta vägen under bron.) BEHÖVER DU ETT RIKTIGT JÄRNTILLSKOTT? Hos oss kan du hyra din maskin! www.kindsjarn.se Stort & smått till köket! Vitvaror • Kök • Småel • Husgeråd DIN LOKALA JÄRNHANDEL Mån-Fre 7–18, Lör 9–13, Sön 11-15 -butik FREDAGEN Din lokala BOLIST-butik! Allt för trädgård och byggprojekt Brogatan 6, Svenljunga • 0325-100 30 www.kindsjarn.se VILL DU ANNONSERA HÄR? Ring 0325-40 000 eller skicka e-post till annons@stthuset.com så hjälper vi dig. 25 NOVEMBER STÄNGER VI KL. 12.00 Trevlig helg önskar Christer med personal Allt från skruvdragare till vibratorplatta! www.svenskakyrkan.se/vatten