Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7 Omedelbart efter avslu- tad pri
sutdelning vid SEO på Vasatorp togs den här bilden. Den vi- sar knappt hälften av den funktionärskår på nästan 400 personer som arbetade under SEO-veckan, en impo- nerande frivillig insats. (Att som SEO de senaste åren ha en placering i närheten av British Open är dubbelverkande. Dels riskerar man att tappa spelare som vill varva ner och träna inför the Open - som blivande segraren Greg Norman egentligen tänkte göra. Dels har man chansen att fånga in utomeuropéertyp Graham Marsh och Bob Charles i år, som kommer till Europa i god tid och gärna vill få in tävlingsskärpan.) SKA TUMBA kunna höja SEO:s prissumma upp till de trakterna (»en mille vore drömmen», säger han själv) måste han ha en ännu bättre vara att sälja till sponsorerna, publik och gästande spelare. Några förslag: • FÖR SPELARNA: 1) Utöka deras möjligheter att bo privat. Om det nu skulle bli Linköping som får SEO nästa år kan jag inte tänka mig annat än att det finns åtskilliga golffamiljer i trakten som gärna skulle ta emot en utländsk spelare som gäst. Likaså måste det finnas åtskilliga semes- tertomma hus och lägenheter, som spelarna kan hyra som alternativ till hotellrum. 2) Undersök möjligheterna att få SEO i någon form av »världs- tour» (aktuellt för några år sedan) eller så att en seger i SEO meriterar till något särskilt, typ start i US Masters (även om det är orealistiskt de närmaste åren). Detta föranlåtet av hur ofta man på Vasatorp hörde spelarna tala om olika meriter, som placeringar i skilda tävlingar berättigar dem till. • FÖR SPONSORER: 1) Idén med satellittävlingar kommer enligt Tumba att fortsätta. Efter Värmland Open och Småland Open kommer Danmark med längre fram i sommar och Norrland och troligen även Finland nästa år. Inget ont i det så länge som det tillför Tumba medel att stoppa in i »riktiga» SEO. 2) Försäljning av golfprylar i ett tält å la British Open borde det finnas marknad för enligt de många förfrågningar i ämnet som hördes på Vasatorp. • FÖR PUBLIKEN: 1) Att titta på golf av världsklass är lockande, men det slår inte ut att spela själv. Därför borde det vara idé att ordna spel för SEO- besökarna i olika former: tävlingar med SEO-biljetter i pris, rabat- terad greenfee på banor i närheten t ex. På sikt vore det idealiskt om RM-veckan, vår speciella »breddvecka» kunde samordnas med SEO i tid och rum. 2) »Svenskt mästerskap» i närspel (chippning och puttning sam- manlagt eller var för sig) och long-driving. 3) Sänkt inträde för juniorer. 4) Speciellt »SEO-paket» med uppehälle, mat, greenfee på grann- banan och SEO-biljetter på ortens hotell. 5) Den enda arrangörsmässiga förändring jag kan föreslå är att man ger samma förnämliga service till publiken som man ger pressen, nämligen resultaten hål för hål för samtliga spelare. Det bör inte vara en omöjlig uppgift att lösa. KOM GÄRNA med dina egna förslag till att vidareutveckla SEO. Den tävlingen är vårt golfansikte utåt och därför som sagt allas vår angelägenhet. Förr eller senare måste det där med »en mille» bli verklighet och hjälps vi alla åt kanske det blir »förr» ... • SVENNSKGOLF . 6/1980 7 ifrågasätta standarden på Europa-eliten. (Fortfarande efter Balles- teros seger i Masters framställer man hans seger i fjolårets British Opensom en lyckträff.) SPELET var det allstå inget fel på - och inte arrangemangen heller. Tvärtom har det aldrig varit bättre. Vasatorps väl intrim- made SEO-stab gjorde ett utmärkt arbete. Titta på bilden här ovan. Den visar c:a hälften av de nära 400 funktionärer (!), som Vasatorp hade igång under SEO-dagarna. Där har alla klubbar som är intresserade av att själva arrangera SEO ett mått på vad som krävs. Man tycker det är synd att en så väl intrimmad organisation inte skaanvändas igen (det är sagt att en annan klubb ska få SEO efter de tre åren på Vasatorp), men å andra sidan kan man förstå om Olle Mathiasson och hans kolleger i klubben vill använda kommande sommar till något annat än SEO. Klubben står ju bl a inför byggandet av ytterligare nio hål. Det är en ansenlig mängd semesterdagar och fritid som lagts ner |t att de 400 funktionärerna skulle kunna göra SEO möjligt. De är lärda inte bara Sven Tumbas utan hela golf-Sveriges tack. Nu gäller det att hitta en ny klubb, som kan ställa motsvarande styrka frivilliga pä benen. Var SEO ska spelas nästa år är ännu inte bestämt. Det gäller att hitta en ny SEO-bana för minst ett eller troligen två år, eftersom det är osäkert om Tumbas nya bana, Ullna, hinner bli mogen för en stortävling redan efter ett års spel. (Den öppnas nästa år.) Barsebäck och Linköping är två av de alternativ Sven Tumba just nu funderar över. Rungsted i Danmark har också varit aktuell, men det är knappast något som tilltalar de svenska sponsorerna, som ju ändå utgör SEO:s kärna. Barsebäck är en bra bana i det golftäta Skåne, Linköping en annan bra bana i ett område av mellansverige som aldrig fått uppleva golf på SEO-nivå tidigare, och där intresset för den varan borde vara stort. En tänkbar huvudsponsor finns där också. Plus flera banor i närheten för SEO:s sidotävlingar. EN BRA BANA hittar man säkert och en fungerande organisa- tion likeså - nota bene om man utnyttjar Vasatorps erfarenhe- ter. Golf-Sveriges stöd har man också genom att SGF uttalat som policy att vi ska slå vakt om SEO, vilket innebär att man inte ger fepens åt andra arrangörer som vill komma in och ta för sig av de begränsade reklampengar, som står till bud i vårt land. Det behövs också ett gott renommé bland spelare och omvärld - vilket SEO garanterat har för välskötta tävlingar, där man väl tar hand om gästande spelare. Det är bara en sak som varken Sven Tumba eller någon av oss andra kan ra på - vårt höga prisläge. Det är dyrt med resan till Sverige plus mat och uppehälle under en vecka. Man måste som i år placera sig biand de 50 bästa för att prispengarna ska bli större än utgifterna. Lösningen är förstås höjda prispengar, eller som ETPD:s George O'Grady säger: Flera av de bättre engelsmännen (Nick Faldo, Howard Clark, Brian Barnes, Des Smyth, Bernhard Gallacher tex) valde att stanna hemma denna gång för att arbeta med sitt spel inför British Open. Med en prissumma på uppåt 800.000 kr skulle de inte ha råd att göra det.
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80