Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera STILFULL GRUNDSKOLA
Lera PORTRÄTT PORTRÄTT: MARGE ARKITEKTER ATT ADDER
A ARKITEKTUR I över tjugo år har Marge Arkitekter skapat arkitektur med människan i fokus. Nu står de bakom kvarteret Hästskon i Stockholm. Arkitekt Pye Aurell Ehrström berättar om vikten av god gestaltning och hållbar långsiktighet. Text MOA SAMUELSSON Foto KLAS SJÖBERG, JOHAN FOWELIN D 14 en står på Hamngatan som en ståtlig solitär. Byggnaden med den gröna väderskiftande keramiska fasaden på en av Stockholms mest centrala gator, med ett lite mer anonymt namn som taget från ett brädspel anno 1970- talet: H-huset. Att hela området har fått sig en ny gestaltning är dock allt annat än anonymt. Marge Arkitekter är byrån bakom den stora f örvandlingen av kvarteret Hästskon, vilket även innefattar M-huset mot Malmskillnadsgatan och S-huset mot Sveavägen. – Vi började vårt arbete 2014, då vi fick uppdraget att arbeta vidare med vårt förslag och med grunden på en ny detaljplan. Då handlade det om att spara så mycket av de befintliga byggnaderna som möjligt. Större delen av den befintliga betongstommen bevarades och husen fick nya fasader som klarar dagens energikrav. Mindre delar av kvarteret revs, bland annat för att ge plats åt den nya trappan upp till Malmskillnadsgatan, säger arkitekt Pye Aurell Ehrström, en av fyra grundare av Marge Arkitekter. Valet av fasaden till H-huset växte fram ur kunskapen kring Hamngatan som en klassisk handelsgata med många byggnader med en stark karaktär. H-huset, som också gavs arbetsnamnet Hamngatspalatset från en tidigare byggnad på gatan, var en byggnad som skulle få ta plats. PYE AURELL EHRSTRÖM är utbildad arkitekt och en av fyra grundare till Marge Arkitekter. De andra är Katarina Grundsell, Louise Masreliez och Susanne Ramel. Kontoret har idag cirka 40 anställda. – De nya fasaderna har anpassats till den roll de har i stadsbilden. Mot Sergels torg skulle de vara mer modernistiska, och på Hamngatan är det mer en tydlig traditionell fastighetsindelning, varje hus är mer sitt eget. Samtidigt var det rent tekniskt viktigt att det inte skulle bli för tungt. Det är en elementfasad som har kommit i färdiga delar och vi var tvungna att hitta ett sätt att ta hand om skarvarna mellan elementen. För att lura ögat har vi arbetat med plattorna så att man inte så uppenbart kan se skarvarna. Keramiken har en självrengörande effekt och när det regnar rinner smutsen av. Fasaderna i city blir väldigt smutsiga, vilket även det blev en anledning till välja just keramik. ATT ARBETET som arkitekt innebär ett ständigt lärande och utforskande är ingen nyhet, inte heller att det ställer nya utmanande och förpliktigande krav. Det är ett stort ansvar, helt enkelt, att gestalta allas vår stadsbild. När Pye Aurell Ehrström, Katarina Grundsell, Louise Masreliez och Susanne Ramel för mer än tjugo år sedan grundade Marge Arkitekter förenades de av fascinationen inför hur den byggda miljön påverkar oss människor och vad de som arkitekter kan ge tillbaka till en plats, utöver det som finns i deras uppdrag. – Det är fortfarande något som alltid finns med i vårt arbete. Och även att zooma både ut och in – LERA #2 2023
Lera KAKELSPANING
Lera FORM OCH TEKNIK
Lera KREATIVT HOTELL
Lera MAXADE INTERIÖRER
Lera REPORTAGE
Lera KAKELDETALJEN
Lera KRÖNIKA